Anonym bruker Skrevet 22. juni 2008 #1 Skrevet 22. juni 2008 Skal intervjue noen potensielle dagmammer denne uka, og har ikke peiling på noe som helst... Hva er vanlig pris? Hva inkluderer det, i så fall? (Mat?) Er det helt urimelig å forvente hvit dagmamma - finnes de overhodet...? Hjelp.... Bor i Stavanger.
Gjest Skrevet 23. juni 2008 #2 Skrevet 23. juni 2008 Hei! Vi hadde en dagmamma som i utgangspunktet hadde tenkt å jobbe svart. Men vi spurte om hun var interessert i å jobbe hvitt dersom hun satt igjen med det samme utbetalt i måneden og vi tok oss av evt papirarbeid. Og det var hun. I tillegg er det jo fordeler som oppsparing av pensjonspoeng og sykepenger å hente for dagmammaer som jobber hvitt. Hun skulle ha 4000,- i mnd (vi bor i Oslo). Da holdt vi bleier og hun mat. Datteren vår var der 5 dager i uken. Jeg tok en tur til ligningskontoret og fikk denne brosjyren: http://www.skatteetaten.no/Templates/Brosjyre.aspx?id=7299&epslanguage=NO Her står det meste man trenger å vite. Hun hadde datteren vår hos seg, noe som krever lite papirarbeid. I tillegg var vi heldige, for hun tjente ikke nok til å overskride frikortbeløpet 2007, og da ble det ikke mer å betale enn 4000,- på oss i måneden uansett. Fikk bhg-plass i februar 2008, så da ble det ikke skatt de månedene heller... Håper dette ga litt svar på noen av spørsmålene dine Lykke til! Spør om referanser.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2008 #3 Skrevet 23. juni 2008 Er det en god mamma ville jeg faktisk gått så langt opp som 5600kr Kontantstøtte er jo 3300kr og barnehage koster 2300kr. Men jeg ville satt veldig krav til det også, skal jobbe hvit og mat skal være inkludert. Max 4 barn der om gangen helst bare 3. Da er det 5 dager i uka 8-10 timer mulighet til å være der. Og passet på gode referanser. Jeg jobbet som hvit dagmamma i mange år og tok 4500kr. Og hadde 3-4 barn der per dag. (mange sier at i barnehage har de jo bare 3 barn per voksen men i familiebarnehager er det 4 barn per voksen.) Jeg er utdannet barne og ungdomsarbeider og hadde masse gode referanser, og veldig gode rutiner med masse utetid og forming og annet som barnehager har. Jeg hadde også god kontakt med flere dagmammar og tilbringte tid med dem slik at vi kunne sette opp litt hjelp hvis en av oss ble syke. (altså foreldrene kunne høre med andre dagmammar og om de ikke hadde 4 barn den dagen så kunne barna være der.Og så ordnet vi pengene for dette oss i mellom slik at foreldrene bare betalte sin vanlige dagmamma.) Jeg holdt all mat. Jeg og de andre dagmammane valgte å slutte når det ble full barnehage dekning selv om vi fikk mange forespørsler og ikke ville hatt problem å fylle opp plassene. Men når man begynner å planlegge barn selv er det ikke så lurt å være dagmamma. :-) Men var vel ikke det du spurte om hehe. En dagmamma tar vanligvis mellom 4 og 6 tusen. Billigst er ikke alltid best men kan være kjempebra. Ville holdt meg til hvit dagmamma, og passet på en god kontrakt, kontrakt hjelper jo ingenting hvis dagmamman jobber svart. Da er det bare et papir uten egentlig verdi. Spør etter referanser, og skal de være hjemme hos seg så sjekk ut huset/leiligheten og hvordan er det med lek ute. Er det hage , går de til en park. hvor mange barn. Også videre. Hør hvordan ho gjør det med rutiner. Hør hva de inkluderer i prisen, mat-bleier. Hvordan gjør ho det med soving. Hva skjer når dagmamma er syk, hva skjer når barnet er sykt. Hvordan er det med ferie. Det er normalt å betale en dagmamma når barnet har fri eller er sykt. men ikke når dagmamma er syk og dere må holde hjemme. Hør med referanser om hvor ofte dagmamma har måttet ha fri grunnet sykdom eller annet. Som dagmamma tok jeg litt lavere pris per mnd en andre men hadde betalt 3 ukers ferie. Som ble lagt opp etter foreldrene. Andre hadde høyere mnd pris men ikke betalt ferie. Så du må høre med dagmammane om hvordan hver og en gjør det. Og pass på at allt er skrevet i kontrakten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå