Gå til innhold

Trenger han sko?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt av den typen hvor barnet ikke skal ha sko før han begynner å gå selv,men lillegutt her,han skal bare gå å gå nå,ute som inne,og vi har til nå brukt ekstra tykke sokker til han ute..

Men vi har jo også en del steiner utenfor her,på gårdsplassen,og han skal absolutt gå der,skjønner ikke hvorfor..plenen må da vel være bedre.. men men..

Tenkte da på å kjøpe sko,men problemt er att han går på tærne sine,så kan vel ikke være enkelt med å gå slik med sko på..

Vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre nå..

Han er jo en ordentlig ute gutt også,så er en del ute med han..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel?

Skrevet

Hva med stonz sko?

Skrevet

Han er snart 15 mnd..

Åssen sko er det,og hvor kjøper jeg det ?

Skrevet

Jeg tenker at det er ok når han vil gå ute. Regner med at han ikke går rundt i sko hele dagen av den grunn :-)

Her har minstejenta tre par sko( vanlige sko, sandaler og goretexsko til regnvær), og hun går slipper seg ikke enda. Hun må jo likevel ha sko for å beskytte og holde føttene varme. Hun er ute i barnehagen og sammen med storebror hjemme.

Gjest 2 nydeIige små
Skrevet

vi hadde ruskinnstøfler som han tilslutt brukte ute også

dt gikk fint

Skrevet

Nei,det blir jo bare sko når han vi er ute her og leker.

Og går.. hehe

Men funderer på hvordan den tågåingen hans da..

Vil han gå på tuppen av skoen da eller?

Skrevet

Kanskje han trenger stødige sko for å klare å gå skikkelig??? Har du forresten prøvd å gå ute med tykke sokker selv?

Skrevet

Det er jo sterkt anbefalt at barn ikke skal ha sko før de går mer enn de krabber. Fare for tågang er ett av argumentene. Dessuten trenger de all stimuli de kan få under føttene!! Her brukte vi skinntøfler, "gymsokker" og stonz til han gikk selv. Og det gikk IKKE lang tid fra han tok de føste skrittene til hsn gikk mer enn han krabbet!!

Skrevet

Gutten vår brukte skinntøfler ute før han fikk sine første sko. Disse kjøpte vi på exit, men har sett de har slike mange steder. Kjempefine å bruker når det er tørt ute, om han krabber eller går :)

Vi betalte 150 kr for de.

Brukte de i utgangspunktet inne, men de endte i en sandkasse og ble utesko... :)

Skrevet

Åja. kjøp sko du.. Går nok stødig snart.. Kanskje det er stødige sko som skal til?

Begge våre har hatt sko fra de var 8-9 mnd. Da var de såpass mye ute og gikk at det var nødvendig.

(De gikk rundt møblene da de var 7 mnd.)

Lillemor på snart 13 mnd. går i gummistøvler.

Skrevet

xxxJulianexxx

Er ikke mange dager siden han begynte att han bare ville gå når vi var ute.

Og han har ikke fått sko siden han ikke har klart å reise seg opp til stående stilling selv,noe han har begynt med denne uka.

Skal jo bygge opp muskler rundt anklene også.

Er ikke helt ute å kjører da vettu!!

Skrevet

Han er sent ute grov motorisk,så derfor han er så gammel nå før han begynner ;)

Har hatt fysio til han også,og det hjalp på å trene litt med han ;)

Skrevet

Lilletrollogmamma

Ja,er det jeg mener også ;)

Dessuten krabber han ikke,han bare åler,men er bare det å gå som er moro nå ;)

Skrevet

Jeg tror ikke at du er helt ute og kjører. Det høres bare så fælt ut å ikke få på seg sko når han er ute. De går jo mest inne i begynnelsen og da bruker han jo ikke sko. Han får sikkert bygd opp musklene rundt anklene bra nok da likevel.

Til dere andre! Hvor har dere egentlig hørt at man helst ikke skal bruke sko??? Og er dere sikre på at dere har hørt at man ikke skal bruke sko ute??

Skrevet

xxxjulianexxx

Ja, jeg har hørt at man ikke skal bruke sko før man kan gå. Og det har jeg lært på Høgskolen der eg tok utdannelsen min. Jeg har også lest det på skoringen sine nettsider, og hørt det fra damen i skobutikken der jeg kjøpte podens første sko. Et lite barns knokler er myke i forhold til våre, og de er derfor lett å forme, det er en av grunnene til at man skal vente så lenge som mulig med sko, og bruke det minst mulig. En annen viktig grunn er at et barn bruker alle tærne til å gripe, styre og holde ballansen. Det er vanskeligere å gjøre denne inni en sko enn inni en tøffel eller sokk. Og, musklene rundt ankelen er ikke ferdig utviklet, og trenger å styrkes. En har best forutsetninger for å få styrket disse musklene når en beveger seg uten sko!!

Og grunnen til at man skal vente til man går mer enn man krabber, er vel rett og slett fordi det er tungt å krabbe med sko!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...