meeee Skrevet 22. juni 2008 #1 Skrevet 22. juni 2008 Er det vanlig å stoppe epiduralen når man skal begynne på pressriene? jeg fikk nemlig beholde den helt til jenta mi var ute..jordmora sa det at det ikke var vanlig,men hun syns det var umennesklig å la meg få ekstra smerter når jeg kunne slippe...hvorfor stopper man den da,når det går så greit med epidural helt til siste slutt?
smurf 77 * har født Skrevet 22. juni 2008 #2 Skrevet 22. juni 2008 jeg fikk epidural begge gangene jeg fødte og da hadde jeg den helt til dosen var tom...det avr den heldigvis ikke før fødselen var over. jeg tror man kun får en dose med epidural og hvis den er tom før selve barnet er ute, får man ikke påfyll.... hvorfor vet jeg ikke hlet, men det sa anestesilegen til meg hvertfall. alle får en mengde tilpasset en selv.
Heid Skrevet 22. juni 2008 #3 Skrevet 22. juni 2008 Jeg fikk også epidural ved mine 2 fødsler, og fikk da forklart at de ville redusere den når åpningen var stor nok til at jeg skulle begynne å presse, dette for at det er lettere å kjenne når en skal presse osv. Ved min siste fødsel var åpningen "plutselig" stor nok, så da presset jeg godt med epidural, men vi er sikkert forskjellige.
Gjest Skrevet 22. juni 2008 #4 Skrevet 22. juni 2008 Man kan få mer enn én dose, dersom åpningsfasen drøyer lenge. Grunnen til at man ikke får ny dose når åpningen blir stor / pressriene begynner er at epiduralen kan stoppe/svekke riene og det passer jo dårlig når barnet er på veg ut. Da er det litt sent å begynne med riestimulerende. Jeg hadde epidural og den var ikke gått ut da lillegutt kom ut, men han ble tatt i hui og hast med sugekopp. Jeg måtte ha riestimulerende for mine stoppet litt opp, og pga epiduralen kjente jeg ikke riene. Så en jordmor måtte overvåke rieaktiviteten min og fortelle meg når jeg måtte trykke (og når legen skulle dra i sugekoppen). Det var en helt snål følelse så om jeg i det heletatt rakk å få pressrier eller om jeg måtte trykke på siste rest av åpningsrier er jeg fremdeles ikke sikker på. Så, de stopper epiduralen slik at kroppen skal få jobbet mest mulig effektivt slik at barnet kommer ut lettest mulig.
Miss Foster Skrevet 22. juni 2008 #5 Skrevet 22. juni 2008 Jeg har hatt epidural 2 ganger og det har vart til guttene har kommet ut. På den første ble den faktisk brukt som bedøvelse ved hastekeisersnittet. Ble også tilkoblet en maskin hvor jeg kunne se når pressriene ville komme, og som ga meg beskjed om når jeg skulle presse selv om jeg ikke kjente dem.
nussie Skrevet 22. juni 2008 #6 Skrevet 22. juni 2008 min epidural ble slått av når pressriene begynte,det gjorde ingenting. Tror ikke jeg hadde hatt godt av mer uansett,fo jeg var helt lammet av epiduralen etterpå og skal IKKE ha det denne gangen! Men ingen tvil om at den er effektiv altså,men den påvirket kroppen min for mye og håper denne gangen at ting kan gå fortere uten..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå