Anonym bruker Skrevet 22. juni 2008 #1 Skrevet 22. juni 2008 Jeg forstår ikke hvorfor folk velger å bruke gåstol til barna sine når det er så sterke anbefalinger om å ikke gjøre det. Vil tro det er en grunn til at fagfolk mener det er "farlig"! har sett flere nå som har brukt gåstol til barna sine, og når de nå begynner å gå, går de ikke normalt med hele såla nedi gulvet, men går bare på tå! kan umulig være sunt, og muligens vanskelig å rette opp i! folk må da vel tenke litt eller?
Trulte76 Skrevet 22. juni 2008 #2 Skrevet 22. juni 2008 aldri skjønt det jeg heller. mine er 6 og 9 år nå..og den gang leste jeg om at det var ikke bra å bruke, så jeg har aldri hatt det, og skal ikke ha det til nr 3 heller
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2008 #3 Skrevet 22. juni 2008 Jeg har en slik til mi jente, hun begynte å klatre ut av stolen sin, så en hun kunne bevege seg litt i var en bedre løsning. Hun kunne ikke stå selv da. Men hun har iallfall ikke vært tidlig med å gå, så de som håper at det hjelper med gåstol, de tar feil.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2008 #4 Skrevet 22. juni 2008 nettopp, det hjelper absolutt ikke for at barna skal lære seg å gå fortere! heller det motsatte.. jeg forstår veldig godt at det kan være en fin avlastning for foreldrene, men når det er såpass skadelig for de små forstår jeg ikke hvorfor noen velger å bruke det. og ja, det er sikkert ikke kjempefarlig med noen minutter om gangen, men noen minutter blir vel oftest til flere minutter, flere ganger om dagen. synes det er litt trist at barn får feks problemer med å gå på tå, bare fordi foreldrene ikke kunne aktivisere barna på annet vis.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2008 #5 Skrevet 22. juni 2008 Kanskje dumt spørsmål, men har tenkt på en ting.. Hvis stolen er så lav, av barnet må gå selv, men kan sette seg ned i stolen for å ta pauser, fungerer det ikke da? Har ingen erfaring med sånne stoler. Vi har fått lånt en, men jeg har sagt til samboeren min at jeg ikke vil bruke den, fordi de fortalte på helsestasjonen at man virkelig ikke burde gjøre det.. Bare lurer på hvordan det fungerer, for å si det sånn..
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2008 #6 Skrevet 22. juni 2008 Mine svigerforeldre kjøpte gåstol til barnebarnet sitt. Jeg nektet å ta den i mot overfor mannen min. Følte at svigerforeldrene mine ikke respekterte oss som foreldre, de foreslo at de kunne ha den som seg når mini kom på besøk, men jeg nektet (igjen til mannen min). Så endte med at gåstolen ble levert tilbake til butikken.. jeg var litt "hysterisk" ville ikke risikere noe selv i små mengder.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2008 #7 Skrevet 22. juni 2008 Jo, om stolen er lav så vil ungen automatisk reise seg opp å gå/hoppe bortover med god støtte i kantene. I blant setter de seg ned å leker litt med lekene på bordet. Da er stillingen lik som i alle andre barnestoler. Det er like skadelig som om at du holder rundt livet til ungen i mens hun/han hopper. Grunnen til at det ikke blir anbefalt til bruk er at noen forldre ikke begrenser bruken. Bør ikke sitte mere enn 20-30 min av gangen. Dette er ikke en barnevakt men en aktivitet/leke for ungen Mine barn har brukt dette. Ingen er kalvbente og alle gikk før de var et år.
Huldretuss Skrevet 22. juni 2008 #8 Skrevet 22. juni 2008 Men hvordan går det med ryggen når barna har blitt voksne...?
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2008 #9 Skrevet 22. juni 2008 vi fikk en slik en vi også. Men jeg gadd ikke begynne å nekte eller lage noe nummer, sønnen min fikk sitte i den en sjelden gang i blant i en kort stund av gangen. Det var snakk om et par måneders tid før hun likevel sto av seg selv, jeg er ikke FOR disse stolene i det hele tatt, ville aldri kjøpt en, men at de er skadelige i SMÅ mengder nekter jeg å tro. Saken er at de forsinker den motoriske utviklingen i følge studier, men de gjør jo ikke det om de brukes en halv time i uka, tror ikke man "risikerer" noe sånn sett.
aanonym Skrevet 22. juni 2008 #10 Skrevet 22. juni 2008 Mine barn har aldri prøvd gåstol, men like fullt begynner de å gå på tærne. Det gjør alle barn, såvidt meg bekjent. Når det er sagt bruker jeg altså ikke gåstol pga den feilbelastningen de kan gi barnas rygg.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2008 #11 Skrevet 22. juni 2008 Ryggen???? Den har da ingen skade av dette!! Du begynner ikke med sånn stol når de er 4 mnd om det er det du tror!! Mine var 8-9 mnd.
hebbe lille, fødeklar Skrevet 22. juni 2008 #12 Skrevet 22. juni 2008 gutten min hadde en slik, og stor koste seg i den.. satt i den en liten stund inni mellom.. tok fart og skjøv seg bort over og lo:) han likte det hvertfall.. har ingen tro på at moderat bruk er skadelig. Han gikk da han var 10 mnd og tror ikke at bruken av gåstolen hadde noen som helst påvirkning av dette.. forskning på slike felt, kan man si mye om.. det kan jo bl.annet diskuteres hvor gammel denne er? ting forandrer seg! men men, folk er forskjellige, og barn har ulike behov.. noen krever mer action enn andre.. min gutt likte godt, og krever enda at skjer rundt han.. dermed var en gåstol en perfekt underholder innimellom:) fyyyy meg, evil mum:)
Huldretuss Skrevet 22. juni 2008 #13 Skrevet 22. juni 2008 Så du vet det helt sikkert du altså, at gåstol ikke kan gi skader på ryggen som vises når barnet har blitt voksent.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2008 #14 Skrevet 22. juni 2008 Her ha heller ikke sønnen hatt gåstol, men han gikk likevell på tærne da han var liten - og til deg langt over her, det retter seg til veldig lett! Så tvile på at tågange er det største problemet!!
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2008 #15 Skrevet 22. juni 2008 Ja det er jeg sikker på... De gåstolene er ikke oppfunnet i 2008...
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2008 #16 Skrevet 22. juni 2008 Leste i en bok om barn at gåstol også kan gi ankelskader da babyene ikke kan sette seg ned å hvile når de er slitne i anklene.
KaMa Skrevet 22. juni 2008 #17 Skrevet 22. juni 2008 Jeg velger å svare på spørsmålet ditt. Tipper folk lar ungene bruke gåstol fordi de er utålmodige etter at barna skal utvikle seg i en rasende fart, bli store på en - to- tre, nå alle utviklingstrinnene med en eneste gang. Rett og slett fordi de vil at ungen skal gå. Jeg syns det er ganske deprimerende at barn blir pushet fortere enn fortest i utvikling. Jeg syns barn vokser superfort i utgangspunktet og jeg klarer ikke helt å forstå folks utålmodighet når det gjelder ungenes tillegnelse av nye ferdigheter. Man er ikke liten så forbanna lenge, så hva med å la barn få være barn så lenge som de er det? Og det samme med babyer..
Huldretuss Skrevet 22. juni 2008 #18 Skrevet 22. juni 2008 Men absolutt ingen fagfolk anbefaler det, av flere grunner. Men du er allikevel helt sikker på at det er helt og med gåstol...
KaMa Skrevet 22. juni 2008 #19 Skrevet 22. juni 2008 Glemte å si at ungen vår sikkert er unormal, for den begynte slett ikke å gå på tærne når han begynte å gå. Han gikk forøvrig før han var året.
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 22. juni 2008 #22 Skrevet 22. juni 2008 Det meste kan være farlig... ;0) Men med vettugt bruk av gåstol, la oss si 2-10 minutter annenhver dag, så er det ikke farligere enn at du holder babyen stående på fanget ditt? Minste her brukte litt gåstol, syntes det var kjempestas! Gikk heeeeeeelt normalt rett etter ettårsdagen sin. Klart det er lov å tenke selv:0) Alt med måte! For vår del var det supert å putte ham i gåstol, mens jeg satte på en vaskemaskin/skrelte poteter etc. Flott at du har meninger - men du må jo stole på at de fleste gjør det beste for sine barn!
M&MH Skrevet 22. juni 2008 #23 Skrevet 22. juni 2008 Svarte ikke nødvendigvis på ditt innlegg, og det var heller ikke ment å være spesielt givende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå