meg & to små vampyrer Skrevet 22. juni 2008 #1 Skrevet 22. juni 2008 Har noen spørsmål her. Håper noen som vet kan svare. Det står at man må ha hatt rett på studielån de siste 6 månedne før fødselen (på Lånekassen sine sider). Så da regner de 6 måneder før selve FØDSELEN, og ikke før permisjonen, ikke sant? Er det slik at man allikevel går ut i permisjon 3 uker før fødsel? Og om dette er midt i et semester så søker man bare permisjon fra studiet og så får man støtte hele periode, stemmer det? Eller må man melde seg opp i et nytt fag selv om man allerede har permisjon fra noe man ikke er ferdig med? Hmmm, mange spørsmål, men ble med ett litt usikker på om jeg har tolka det rett.
Gjest Skrevet 22. juni 2008 #2 Skrevet 22. juni 2008 Det er 6 mnd før FØDSELEN ja, men du tar permisjon 3 uker før sånn som arbeidstakere gjør. Husk å søke studiestedet/skolen om permisjon i 44 uker (10 mnd - som er så lenge du kan få fødselsstipend fra lånekassa). Du får støtte i de 10 mnd regnet fra 3 uker før fødselen. Men i og med at du ikke kan søke om stipendet før etter fødselen vil du få etterbetalt for de ukene som ligger før fødselen.
meg & to små vampyrer Skrevet 22. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 22. juni 2008 Ok, men da regner de de 6 måneder utfra fødselsdato selv om man evt går ut i permisjon før da? Da hadde jeg forstått det rett Og så lenge man ikke har fullført utdannelse, dvs er under utdanning, så får man i alle de 10 mnd ?
meg & to små vampyrer Skrevet 22. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 22. juni 2008 Jeg er forresten HI som prøvde ut nytt nick jeg ikke likte:)
Gjest Skrevet 22. juni 2008 #5 Skrevet 22. juni 2008 De regner 6 mnd utfra termin i utgangspunktet, i hvert fall for tidspunktet for når du skal starte permisjonen. I forhold til pengene som blir utbetalt går de etter fødselsdatoen ja - i og med at du søker ETTER at barnet er født. Hvis du har en termin som er veldig "nærme" kravet om 6 mnd, så bør du jo da helst ikke få barnet før termin, men det er jo ikke akkurat noe man kan kontrollere. Men worst case: Får du barnet før termin - og dermed ikke rekker å ha vært student i minst 6 mnd før barnet ble født - så får du ikke penger... Du må ha studier å gå tilbake til ja, så lenge du ikke har avsluttet utdannelsen før du begynner permisjonen, så har du rett på støtte.
meg & to små vampyrer Skrevet 22. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 22. juni 2008 Ja, men om man da får barnt en uke for tidlig i forhold til Lånekassen retningslinjer kan man jo bare ta eksamen som vanlig (om man klarer), altså fortsette med vanlig studielån og uten permisjon da.
meg & to små vampyrer Skrevet 22. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 22. juni 2008 Eneste rare er jo da om ting skjer (fødsler, permisjonen tar slutt osv) i midten av semester... Hmmm. Ja ja:) Jeg får vel ta noen sjanser eller så blir det ikke flere under på oss på årevis og jeg har blitt rådet til å gjøre det så fort som overhodet mulig av legen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå