babyborn08 Skrevet 22. juni 2008 #1 Skrevet 22. juni 2008 Hei:) Har termin i oktober(22.okt) og kommer nok til å ta permisjon på 54 uker og 80% lønn.... Lurer på om det er noen andre som har termin i oktober og hvordan dere har tenkt å dele opp permisjonen??
mamarama og lille banan Skrevet 22. juni 2008 #2 Skrevet 22. juni 2008 hei! jeg har termin den 24. oktober, og jeg har tenkt å ta ut 10 mnd permisjon fra jobb og skole. begynner da på igjen i august.
Gjest Skrevet 22. juni 2008 #3 Skrevet 22. juni 2008 Jeg har mistet retten til permisjon pga for lang sykmelding (mer enn 52 uker de siste 3 årene) - så jeg skal ta ut 6 mnd ulønnet permisjon fra jobben evt jobbe èn dag eller to per uke de første mnd bare - vil være hjemme de første mnd uansett, til tross for at jeg ikke får lønn. Engangsstønaden er ikke mye å klare seg på akkurat. Tåpelig at rehabiliteringspenger gir rett til foreldrepenger, når både arb.ledighet, studier og sykepenger gir rett. Rehabiliteringspenger er jo bare en forlengelse av sykepenger-man har jo som mål å komme seg tilbake i jobb så snart som mulig. (ikke min feil at jeg ble så sinnsykt overstimulert. Surt å miste retten til foreldrepenger av den grunn. Er IVF-pasient)
<3tobarnsmor<3 Skrevet 22. juni 2008 #4 Skrevet 22. juni 2008 Jeg er 22 uker på vei. Går på attføring, så har ikke noe jobb :/ Ikke mye hjelp å få av nav heller når man er gravid. Hviss jeg slutter der jeg har praksis, så mister jeg attføringspengene. Men jeg har ikke planer om å være på jobb det første halv året/året etter jenta mi blir født! Så da får vi greie oss med lønna til typen, og den 1000 lappen jeg får i mnd i barnebidrag ! wohooo...blir rik :/
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 22. juni 2008 #5 Skrevet 22. juni 2008 Hei! Termin 5.oktober her;) Skal ut i permisjon vanlige 3 uker før termin. Planen er at jeg skal begynne å jobbe med en gang far skal ha sin del av permisjonen. Vi har ikke økonomi til å være hjemme uten lønn. Så da blir jeg ca. hjemme til barnet er 9 mnd eller noe i den duren. Åsså skal far ha siste delen, ca. 8 uker. Så jeg tar min sammenhengende permisjon, og deretter begynner far sin. Så barnet må i barnehage når det er ca. 11 mnd. Men ikke mer enn 2 dager i uka, siden jeg jobber mye kvelder. Så så lenge samboer får bytta til kun dagskift så går planen i boks;) Han jobber annenhver uke natt og det går ikke sammen med jobben min, så håper de er greie på arbeidsplassen og lar ham jobbe dag;) Så det blir 54 uker med 80% lønn. Men ikke fult et år pga. man går jo ut 3 uker før termin i perm..
christinajentå "høygravid" Skrevet 22. juni 2008 #6 Skrevet 22. juni 2008 Lykkeliten: mister vi retten til permisjon når vi har gått over ett år på sykepenger??? eg er også ivf pasient. Har om 1 mnd vært sykemeldt i ett år. Og går da over på rehabiliteringspenger... har termin i desember...vil eg miste retten til permisjon da?
Lilja121 Skrevet 23. juni 2008 #7 Skrevet 23. juni 2008 Vi tar ut 54 uker. Jeg regner med å ta 42 uker, og samboeren min 12 uker. Jeg vurderer å ta 1 mnd med tidskonto, dvs at jeg på slutten av min permisjon jobber 50% for å strekke permisjonen litt lenger. Er så heldig at vi i denne perioden har besteforeldre som stiller opp. Planen er dessuten å ta 1 mnd ferie samtidig som sambo er i permisjon, men at han også får ca 2mnd alene. Det er greit at han får litt "hands-on" erfaring med dette her.
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 23. juni 2008 #8 Skrevet 23. juni 2008 Hei, Jeg har også termin 22. okt og skal ta ut 54 uker. Går ut i permisjon 1. oktober og sambo vil ta sine uker i juli/august 2009. Er usikker på om han skal ha mer enn sine 6 uker, men må jo bestemme oss snart. Sjefen min vil ha klarhet i løpet av en uke eller to :S Er det flere der pappa'n skal ha sin permisjon midt i permisjonstiden? Eller tar de fleste pappaene sin del på slutten?
Gjest Skrevet 23. juni 2008 #9 Skrevet 23. juni 2008 Hei Christinajentå m/termin 22.12 - Ja dessverre så mister vi retten til foreldrepenger når vi ikke har vært sykemeldt i 6 av de siste 10 mnd. Eh, slik jeg ser det har går du sykmeldt ut juli - stemmer det? og har termin i desember. Du må gå ut tre uker før termin. Når har du termin? Sykepenger gir rett til foreldrepenger, men rehabiliteringspenger gir deg ingen rett (dessverre, selvom det faktisk bare er en forlengelse av sykepenger. Jeg vet dette er tatt opp, men det har ikke kommet noen lovendring ennå) Hvis du f.eks har termin 22.des (for å finne en enkel utregning) så må du ut i permisjon 1. des - du må da ha vært i jobb eller hatt sykepenger ila 6 av de siste 10 mnd, dvs fra februar. Hvis du da får sykepenger frem til ut juli, så går det akkurat - for da har du hatt sykepenger fra februar til juli som blir 6 mnd (av de siste 10). Men har du termin f.eks 1. des og får sykepenger bare til 10. juli - rekker du akkurat å miste rettighetene - Når har du termin og hvor lenge får du sykepenger? Skal se om jeg kan hjelpe deg noe nærmere. .......får håpe du klarer det akkurat, så du ikke blir som meg - og får engangsstønad (fordi jeg er IVF pasient. Surt når man har jobbet i 21 år og hadde lagt opp alt slik at jeg skulle få en "fet" lønn når jeg endelig gikk ut i permisjon - alle planene gikk i vasken).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå