Aylinah Skrevet 22. juni 2008 #2 Skrevet 22. juni 2008 Her har jeg blå/grønne og pappan blå.Hun fikk KNALL blå øyne
aanonym Skrevet 22. juni 2008 #5 Skrevet 22. juni 2008 Han fikk blå øyne. Genetisk sett er vel blå og grønne øyne samme sak. Alt som ikke er brunt er blått sånn sett.
Dozer Skrevet 22. juni 2008 #7 Skrevet 22. juni 2008 eldste har grønne som meg, yngste er bare 2mnd ennå, men ser spetter av grønt der allerede!
Gjest Skrevet 22. juni 2008 #8 Skrevet 22. juni 2008 Her har hun knall blå øyne... men kan ikje det forandre seg med tiden.....
ha82 Skrevet 22. juni 2008 #9 Skrevet 22. juni 2008 Det er feil.Grønt går for å være brunt! Her har gutten en mix av alt foreløbig.
sommerspire Skrevet 22. juni 2008 #11 Skrevet 22. juni 2008 hei! Ja, det er riktig. Grønne øyne går under brune øyne. Når du skal "beregne" øyenfarge på barna dine, må du ta utgangspunkt i dine egne øyne, og også dine foreldres. Hvis du har foreldre, der feks mor har grønne/brune og far har blå, så har du kombinasjonen Bb. Hvis barnets far har blå, så har han kombinasjonen bb. Dette setter du inn i en liten tabell. Deg selv vannrett med kombinasjonen Bb og han loddrett med bb. Sansynligheten for deres barn, de fire kombinasjonene er Bb, Bb, bb og bb! Dvs at det er 50%sjanse for brune/grønne og 50% sjanse for blå. Hvis begge dine foreldre har brune/grønne, så har du kombinasjonen BB. Når du lager krysningsskjema for dette, med deg selv vannrett og mannen loddrett med bb, får du følgende resultat: Bb, Bb, Bb og Bb. Her skal det ikke være andre alternativer enn brune/grønne øyne Det kan likevel være mulig for en mor og en far med brune øyne og få barn med blå. Hvis du som mor har foreldre med brune og blå øyne, har du kombinasjonen Bb. Samme med far, han har også foreldre med brune og blå øyne, derav kombinasjonen Bb. Setter du dette i et skjema, med deg selv vannrett Bb og han loddrett Bb, får du følgende resultat: Bb, Bb, Bb og bb, altså 25%sjanse for blå øyne! Håper dette var oppklarende og ikke forvirrende:)
Isilra Skrevet 22. juni 2008 #12 Skrevet 22. juni 2008 Den siden her er litt morsom: http://museum.thetech.org/ugenetics/eyeCalc/eyecalculator.html Selv så har jeg blå øyne og far brune, og det er bare 13,6% sjanse for at sønnen vår skulle få blå.. men de er fortsatt blå og nå er han 8,5 mnd
*Smiley* Skrevet 22. juni 2008 #13 Skrevet 22. juni 2008 Knall blå Men jeg har grønne øyne og begge foreldrene mine har blå. Hvor har jeg fått det grønne fra da?? Kansje postmann?He ,he
Ladybug~N&E Skrevet 22. juni 2008 #14 Skrevet 22. juni 2008 dine foreldre må jo igjen ta utgangspunkt i sine foreldre når det gjelder din øyefarge. dersom en av dine besteforeldre hadde/har grønne/brune så kan du også få det;) mine foreldre har blå øyne og jeg har grønne. jeg har "fått" mine av mormor;) eller så har gubben blå og sønnen vår har foreløpig blå han også. men han er bare 10mnd så det kan forandre seg. de var knallblå, nå er de mer grå blitt.
SokkeLaila Skrevet 22. juni 2008 #15 Skrevet 22. juni 2008 Jeg har grønn/brune øyne, sambo knallblå.. Jenta vår får like blå øyne som pappa'n sin, ser det ut til (9 mndr).
mamma til 2 små:=) Skrevet 22. juni 2008 #16 Skrevet 22. juni 2008 Foreløping blå med litt gult i....men han er bare 5 mnd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå