Gå til innhold

Hva er god gammeldags folkeskikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når vi var små var min mor veldig opptat av at vi var høflige og hadde god folkeskikk.

Må si at nå når jeg selv er voksen har jeg glemt ut mangen av disse "reglene". En dag så overhørte jeg pappan til en gutt si at han måtte ta av seg luen ved middagsbordet, for det var uhøflig å ha den på,det hadde jeg helt glemt:) Men ønsker å videreføre disse høflihetene til min sønn, hva skal jeg huske på?:)

-Reise seg for eldre og voksne og ikke minst gravide på bussen

-Ta av luen ved middagsbordet

-andre?

Reiser forresten ungene seg for læreren når han kommer inn i klasserommet nå i våre dager, eller er den tid forbi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At mannen skal åpne døren for kvinnene, og ALLTID gå ut mot veien på fortauene.

Finnes en bok om dette, er vel fra 70 tallet. Hadde en kamerat som var hekta på å følge dette at det bare var irriterende.

Skrevet

Takke for maten...

Kan aldri tenke meg at ungene reiser seg for læreren nå om dagen. Det gjorde iallefall ikke vi!

Skrevet

-Reise seg for gravide, eldre og barn på bussen.

-Takke for maten.

Er kun det jeg kommer på..Men det jo jeg nå også, men kjenner mange som ikke gjør det.

Skrevet

Jeg ber alltid gamle skrukkete kjerringer om å løfte ræva og fjerne seg hvis jeg tar bussen! At damer med barnevogn ser på meg med dådyrøyne for å be om hjelp blir jeg pokker meg dårlig av!! Ungene mine svarer lærerne akkurat som det måtte passe seg!! Tåler faktisk lite dritt fra den kanten der:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...