lamor Skrevet 22. juni 2008 #1 Skrevet 22. juni 2008 min "kjære" svigermor har klart å hisse meg opp igjen. Selv om hun har fått beskjed om at kun lørdag er snope dag så forer hun han med snop hver gang han er der (2-3 ganger i uka) ofte er han der alene og da kan jeg jo ikke følge med før han forteller det når han kommer hjem.(4år) Men i går så var vi der hele slekta og vi skulle spise middag, sønnen min ville ikke spise og jeg sa at skulle det bli is til dessert så må du spise minst 5 skjeer med middag. Dette hørte svigers, men etter to skjeer så gav hun han en is........ Litt senere på kvelden forlangte han et knekkebrød. Det fikk han og etter to biter kom hun med sjokolade.... Jeg sa klart fra at han ikke får det før han har spist knekkebrødet. Etter en liten stund så sa hun en bit så får du sjokolade. Jeg sa klart NEI det er det ikke farmor som bestemmer. Du får når du har spist opp. Hun ble drittsur og sette seg i sofaen resten av kvelden og var sur...... Er det jeg som er sprø?? Jeg innbiller meg at jeg kan bestemme over eget barn.... Pappa og stemoren min er like gale, men der er det cola det går i. Sønnen min har aldri likt brus og bare drukket vann som tørste drikk og melk til måltider. Men pappa og co pusher cola på han hver gang han er på besøk og nå har han begynt å spørre etter cola..... Hva er poenget med slik oppførsel......... De vet meget godt at jeg ikke vil at han skal drikke noe annet en vann og han har heller aldri spurt etter noe annet.
edvina har fått en gutt Skrevet 22. juni 2008 #2 Skrevet 22. juni 2008 velkommen i klubben, sånn har jeg det også. Husker på dåpsdagen(3 mnd) da de mente jeg frarøvet babyen noe siden den ikke fikk krem.
ce-ci-li-e Skrevet 22. juni 2008 #3 Skrevet 22. juni 2008 Så irriterende... men hos oss er det pølser som er det største problemet, fordi jeg og sambo jobber turnus og helger begge to kræsjer det egentlig ganske ofte, så da har vi heldigvis hans foreldre som kan passe. MEN det er ikke bare fordeler, til frokost middag og kvelds blir hun servert pølser hvis hun ymter frampå om at hun ikke liker det andre spiser. dvs fra fredag til søndag kan det komme oppi 9 pølse måltier. Har prøvd å si fra at det kan være en fordel med litt mer variert kost, men det er som å snakke til veggen... Hadde vært greit om det var en dag el to i månden men det er jo så ofte... kan jo aldri spise pølser hjemme for den kvoten er brukt opp. det verste er at nå vi går på kino eller på lørdager gir henne en pose med godis så er det så veldig ikke bra... mine foreldre er nå ikke så mye bedre de, men dem ser vi max 4 ganger i året så det er overkommelig
nussie Skrevet 22. juni 2008 #4 Skrevet 22. juni 2008 Joiner klubben!!! Mammen min er bare snill og det finnes ikke noe vondt i henne,men hun gir datteren min kjeks,godt,youghurt,boller osv i erstatning for frokost,middag osv,for da får hun jo i seg noe sier hun...og jeg blir irrtert og sier at det ikke er ordentlig mat og spesielt når hun får det mellom alle måltidene også der!! Det skal sies at datteren min er veldig kresen,men hun skal spise ordentlig mat(for det gjør hun hjemme),men hun prøver seg hos mormor og vet at der funker det(hun er 5 år..). Har hatt mange diskusjoner om dette oppover,har vel nesten gitt opp og tenker at så lenge jeg ikke er der og ser det akkuratt de timene så får det være,hun er ikke der så mye. Men når jeg er der,da er det mine regler som gjelder og det vet moren min også..selv om hun syntes jeg er streng da...hmm...
Gjest Skrevet 22. juni 2008 #5 Skrevet 22. juni 2008 Haha, kjenner meg igjen her ja. Mine framtidige svigerforeldre er de snilleste og varmeste menneskene jeg kjenner. Men vi ser de ganske sjelden siden de er dansk, og bor i Danmark. Men de gangene de besøker oss kommer de med svære kofferter fulle av snop de har kjøpt på flyplassen. Det hadde vært greit med litt snop, siden vi ser de sjelden men neida, de har meg seg utallige kilo. De gjør det jo for å være greie, min datter er jo ikke deres barnebarn og sånn men allikevel... Det er flytende snop i huset flere uker etter de er dratt. Jaja... De er ihvert fall veldig greie, og som regel respekterer de mine ønsker.
Katsi Skrevet 22. juni 2008 #6 Skrevet 22. juni 2008 Hos oss er det min mor som er problemet. Svigermor er superforsiktig og veldig nøye med ordentlig mat og å høre om det er greit med meg før hun gir dem noe. Min mor derimot er det verre med. Hun respekterer ikke det jeg sier og gir guttungen nugatti på skiva, for det var jo det han ville ha... De sov der 5 netter da mannen min og jeg var i Roma for noen uker siden. Da hadde han bare spist nugatti på skiven, også til middag, for han ville jo ikke ha det andre. Han er 3 år... Jenta på 6 er heldigvis ikke så utspekulert med mormoren sin og spiser det meste hun blir servert. Ganske irriterende, for hjemme er vi veldig nøye med å holde oss til lørdag når det gjelder snop og nugatti. Egentlig litt lettere når det er min mor da, da kan jeg bli sur på henne og si hva jeg mener og at hun må respektere meg(selv om det ikke hjelper) men det kan jeg virkelig ikke gjøre med svigermor.
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 22. juni 2008 #7 Skrevet 22. juni 2008 Så deilig å se masse foreldre som bryr seg Vi føler oss helt teite når folk spør oss om ikke prinsessen vår på 20 mnd kan få is og snop, og vi sier nei..Hun syns fremdeles at rosiner,fiskekaker,banan,melk og yoghurt er det beste snopet i verden, hvorfor ødelegge denne vanen med sjokolade og cola? Hun har fått litt yoghurtis og jordbær som dessert hos svigers eller mamsen. Helt glimrende! Men familien vår er heldigvis enige med oss da, selv om de syns vi er litt strenge innimellom. Jeg føler med dere som i tillegg til barnets lyster og matvaner, må sloss med svigers/foreldre for å holde ungene deres med sunne vaner. Heia dere, og kjeft på besteforeldrene! Eneste problemet jeg har hatt der i gården er når mamma har passet hunden vår, så kommer den hjem mer tiggete og et kilo tyngre hver gang Nå bor hun der oppe permanent, så da får det heller være. Selv om mamma har klart å slanke hunden litt nå da....."Jeg må jo få skjemme bort barnebarnet mitt (hunden) jooo" ,-det var grunnen hennes til å gi hunden pølse og tullemat i hytt og vær før.
noggie Skrevet 22. juni 2008 #8 Skrevet 22. juni 2008 Herregud, etter å ha lest innleggene her priser jeg meg lykkelig for at mine svigers bor i utlandet og vi bare ser de ca to ganger i året
Amalie skal bli storesøster Skrevet 23. juni 2008 #9 Skrevet 23. juni 2008 Nå har jeg lest svarene deres, og må si at jeg er litt sjokkert. Greit at ungen skal spise middag før dessert, men la nå besteforeldrene være besteforeldre! Jeg har selv utrolig gode minner fra mine besteforeldre der det var varme vaffler til lunsj. Bestreforeldre som ga kamferdrops, sjokolade og vanilje is. Det var jo så stas! La nå barna deres få lov til å være barnebarn, og besteforeldre være besteforeldre. Det er ikke krise å se podens lykkelige ansikt tilgriset med is hos bestemor. Grensene hjemme er klare, og poden vet forskjell på hva som er lov hjemme og hos bestemor.
lykketreff:-) Skrevet 23. juni 2008 #10 Skrevet 23. juni 2008 Enig med oops9! Så fanatisk som folk har blitt nå ift. sukker og kosthold generelt, er det helt utrolig at barn i det hele tatt vokste opp før i tida. Selv hadde jeg nugatti på nista et helt skoleår uten at jeg tok skade av det ;-)
marien - FØDEKLAR! Skrevet 23. juni 2008 #11 Skrevet 23. juni 2008 Er veldig enig med oops9. Besteforeldre må få være besteforeldre, MEN; samtidig er det litt etter hvor ofte de møtes. Min mor pleier å si at hun ikke kan si ja hver eneste gang guttene spør om noe siden vi bor 2 km fra hverandre og møtes flere ganger i uka. Svigermor bor 4 mil unna og vi møter dem mye sjeldnere, kanskje 1, noen ganger 2, ganger i mnd. Jeg kjenner også at jeg blir irritert, for hvis ungene har vært hos farmor og farfar ei helg uten oss, kommer de heim ganske så sure og tverre. Da har de vært oppe mange timer senere hver kveld (og våre barn sover ikke lengre om morgenen uansett) og i tillegg har de småspist "e-stoffer" hele helga. Godter, is, yoghurt osv.... Det tar oss alltid 1-2 dager å få ungene i normal gjenge igjen når de har vært der, og mannen min har forsiktig tatt det opp med dem. Samtidig prøver vi å huske hvordan vi hadde det til våre besteforeldre, og har valgt å bite det i oss. Jeg er bare glad for at mamma og pappa, som bor så nærme, har litt andre grenser:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå