Tommage♀♂ Skrevet 22. juni 2008 #1 Skrevet 22. juni 2008 I snart 2 år nå har mamma kommentert at bilstolen til frøkna står feil vei, og at hun får vondt i bena. Hun synes jeg overdriver når jeg sier at barna ikke får sitte i fremovervendte bilstoler med barnehagepersonell når den tid kommer (de begynner til høsten). Vi kjøpte en fremovervendt ekstrastol som mamma har i bilen, bruker den minst mulig og bare småturer i lav fart, så jeg er slett ikke hysterisk. Men hva vet vel jeg om barnehagepersonellets kjøreegenskaper, deres evne til å feste bilstoler osv? Venninna mi venter nr. 2 og synes jeg er hysterisk, og vil ikke kjøpe ny bilstol når hun har en godt brukende fremovervendt etter førstemann. Andre venninner mener de sitter like godt fremovervendt, og ser på meg med nedlatende øyne. Besten min kjefter og sier at alle de andre oldebarna hans sitter riktig vei, mens mine sitter feil. Tanter kommenterer bilstolene, og de aller fleste synes jeg er riv ruskende gal. Samme gjelder mat og kosthold, og fatter ikke hvorfor jeg er så streng når det gjelder søtsaker. Jeg er ikke noe særlig streng, de får lørdagsgodt, og eller hender det de får en is på hverdagene om det er fint vær. Det hender det vanker boller midt i uka også, da er det feil at jeg bruker grovt mel og mindre sukker, hva er vitsen med det? Kommer vi på besøk til noen blir det ofte kaffe og kaker, og hos besteforeldre er det visstnok obligatorisk med kjeks. Nytter ikke om jeg sier nei, kan jo ikke ta det fra dem når de vet hver kjeksen står! (iflg mamma) Må ikke være så hysterisk sier de. Jeg er ikke hysterisk, jeg er en helt vanlig mamma som vil det beste for barna mine, og at de skal være så trygge som mulig... Ahrg, blir så irritert!!
Tommage♀♂ Skrevet 22. juni 2008 Forfatter #2 Skrevet 22. juni 2008 Ja, og så glemte jeg å ta med det som utløste agresjonen min: Minsten reagerer veldig på melk for tiden, så jeg har kuttet ut all melk, og bruker kun laktoseredusert. Men hva så om det er litt melk i kaken, kjeksen, middagen de vil gi han da? De vet jo om ANDRE som fint kan spise litt melk selv om de er laktoseintolerante! Ååååååååååååååååååååå!!!
Gjest Skrevet 22. juni 2008 #3 Skrevet 22. juni 2008 Alle må ta hvert sitt valg som må respekteres. Ang mat syns jeg vel ikke du er hysterisk, men ang bilsetet er jeg vel litt uenig med deg. Jeg har en gutt som sitter i fremovervendt HTS sete. Det har han gjort siden han var 10 mnder (jada, kom med kritikken de som vil) grunnen til det er at han ikke liker å sitte bakovervendt, han blir rett og slett bilsyk! Ta nå ikke kritikken innover deg da, la det gå inn det ene øret og ut det andre. Om du ikke klarer det så får du bare be de ti still og respektere ditt valg.
Scorpiogi Skrevet 22. juni 2008 #4 Skrevet 22. juni 2008 spark de i leggen å be de dra snyteskaftet sitt et annet sted!........liker ikke sånne forstå-seg-på-ere som ikke kan la være å blande seg.
Gjest Skrevet 22. juni 2008 #5 Skrevet 22. juni 2008 He he, skjønner din frustrasjon. Vi gjør også enkelte ting på "hysterisk" vis i følge enkelte ... Sånn som at gutten vår lenge ikke tålte melkeprodukter og at vi derfor kun ga hjemmelaget grøt (litt melk kan da ikke skade, bla bla). Men spiller det virkelig noen rolle da? Kan du ikke bare fortelle dem at ti bikkjer som bjeffer opp et tre ikke betyr at katta er der? Altså at det er dine barn som sitter riktig vei, og ikke omvendt ;-) De blir sikkert ikke overbevist av den grunn, men i det minste kan du irritere dem like mye som de irriterer deg :-D
Alba44 Skrevet 22. juni 2008 #6 Skrevet 22. juni 2008 At de gidder blande seg! Skjønner godt frustrasjonen din, men prøv bare le av det. Har selv opplevd småkommentarer, og hever meg glatt over det. Eller; svarer tilbake med at "det er slik jeg/ vi vil gjøre det".
aanonym Skrevet 22. juni 2008 #7 Skrevet 22. juni 2008 Akkurat det med bilstol er ikke noe å diskutere, det er ettertrykkelig bevis at bakovervendt er rett vei, uansett om ungen liker det eller ikke.
*Joa* Skrevet 22. juni 2008 #8 Skrevet 22. juni 2008 Vi er akkurat lik deg:) Får litt kritiske kommentarer av og til ja, men de har blitt færre og færre. Jeg ble helt svett når jeg leste innlegget ditt. Fikk lyst til å rope til dem. Her er ett triks til deg! Let opp linken til en av de mange kræsjtestvideoene som finnes om nettopp fremovervendt/bakovervendt bilstol og send dem rundt til din familie. Er det noen som ikke har mail - brenn det på en cd og gi dem den. Da får de se hva de utsetter barna sine for....
sydilla Skrevet 22. juni 2008 #9 Skrevet 22. juni 2008 Eldstemann satt bakover til han var 4, mellomste blir 4 i august og vi har ikke tenkt å snu han før etter ferien. Men jeg gidder ikke trøble med barnehagen (men de kjører som regel buss...) eller hvis de blir med venner hjem og sånn, da bruker vi det ekstra forvervendte setet. Ungene vår får snop og søtsaker i helgene. Vi prøver å begrense det ellers, og jeg syns det er unødvendig at de MÅ få søtt hver gang de er på besøk hos noen. Vi gjør ikke det, jeg er "kiipe"mammen i borettslaget. Her får de sunne ting som smooties :-) Ang. laktoseintoleranse handler det jo ikke om hysteri - ungene blir faktisk dårlige og får vondt i magen. Da er det jo ikke snilt å gi dem noe de ikke tåler!!!!
Gjest Skrevet 22. juni 2008 #10 Skrevet 22. juni 2008 Det er kun i en ren front mot front kollisjon at bakovervendt er best. I side kollisjon eller bakfra, er forovervendt som regel best. Så man kan ikke gardere seg 100%
Gjest Skrevet 22. juni 2008 #11 Skrevet 22. juni 2008 de syns du er hysterisk fordi du ikke følger strømmen, men stoler på dine egne prinsipper og instinkter i stedet for å høre på dem! Veldig få mennesker som takler at andre ikke gjør som de mener er best for seg og sine, og da kaller de som følgr sine egne veier for både hysteriske og egenrådige. Ville bare oversett de fullstendig, og ikke svar engang når de spør eller kommenterer ting de ikke er enig med deg i. Du har svart ditt, og da trenger du ikke forsvare dine valg gang på gang. Tenk så kjedelig verden ville blitt om vi foreldre ble roboter og gjorde alt likt????????? Hev deg over det, og svar som meg : har allerede svart deg på det / har allerede kommentert eller diskutert dette med deg tideligere og hvis du ikke fikk med deg hva jeg svarte sist så anbefaler jeg deg /dere å lytte når jeg snakker! Så sier du ikke mere om den saken!:-) funker som bare det hos oss!:-)
Tommage♀♂ Skrevet 22. juni 2008 Forfatter #12 Skrevet 22. juni 2008 Ja, funker kanskje bedre det enn å fyke opp og kjefte som jeg gjør... Takler ikke kritikk så veldig godt kan man si=/ Alle de så tingene de maser om, og kommentarer som at "rart det ble folk av dere, jeg gjorde sånn og sånn" driter jeg i, men fanesakene mine står jeg fast ved! Tenkte nettopp jeg skulle sende en link med film av en kræsj fremvervendt/bakovervendt til alle vennene mine på facebook, men da hadde de vel sletta meg alle som en, hehe=p
2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn Skrevet 22. juni 2008 #13 Skrevet 22. juni 2008 Føler med deg, jeg blir sett på som om jeg har to hoder når jeg sier lille ikke skal i bhg... For han må jo det, er best for han å i bhg... Jaja slemme meg...
Tommage♀♂ Skrevet 22. juni 2008 Forfatter #14 Skrevet 22. juni 2008 Ja ikke sant... Frøkna er nesten 3 og minsten 1,5 når de begynner til høsten, og jeg har lenge følt meg stemplet som den som ikke vil jobbe men heller ligge hjemme på sofaen. Skulle gjerne hatt dem hjemme enda lenger jeg, men nå minker det kraftig på sparepengene, så jeg må nok ut i jobb igjen=(
wirre;o) Skrevet 22. juni 2008 #15 Skrevet 22. juni 2008 du er ikke alene! jeg var jo helt tullete som ikke kunne bruke samme melkeflaske to ganger bare den ene gangen da vi var på tur.. eller at jeg ikke kunne varme melken hjemme og ta den med på tur.. eller at jeg kokte hver eneste flaske til vi sluttet med mme... MEN! Jeg tenkte slik: det koster meg så lite å gjøre disse små tingene i hverdagen, at dersom jeg ikke gjorde det og det skulle skje noe galt ville jeg ha hatt det enda verre enn om det skulle skje noe galt og jeg hadde gjort alt rett og etter min og min manns mening. Dette med melken var nå bare ett lite eksempel på noe av det vi har gjort "galt", men det er nokså beskrivende alikevel. Og sist, men ikke minst: jeg har fortalt min svigerinne hvorfor vi gjorde det, men jeg bryr meg ikke med at hun ikke gjør det med sine barn. Det er hennes og pappaens valg, ikke mitt.
Gjest Skrevet 22. juni 2008 #16 Skrevet 22. juni 2008 Sånn er familie og venner her også, og jeg blir drita sur hver gang noen komenterer hvor utrooooolig slitsomt det er å passe snuppa vår om de skal kjøre bil for det tar jo et åååår å sette inn setet hennes! Aaaaah slutt å klag for fanden, det er alltid en av oss som setter inn setet og det tar maks 10 minutter, SELVFØLGELIG velger jeg det som er tryggest for datteren min, og nei hun får ikke vondt av å sitte sånn. Jeg kjenner at jeg kommer til å sparke noen snart om de ikke kan holde kjeft hehe Selvfølgelig er det også mennesker som ikke har barn eller som har voksne unger som snakker høyest også..
80 m/ supersøt jente! Skrevet 22. juni 2008 #17 Skrevet 22. juni 2008 Hvis du er hysterisk, så er jeg også det! Helt enig med deg; både når det gjelder bilsetet og mat/ godteri. Å ønske det beste for barna sine, er ikke det samme som å være hysterisk! Maxi cosi cabrio fix (som er et "feil vei"-bilsete) har vunnet alle tester jeg vet om (i Norge, Tyskland, Nederland). I tillegg anbefaler Trygg Trafikk å bruke bakovervendte seter på barn helt opp til 4 år. Synes ikke det er hysterisk å følge dette rådet.
2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn Skrevet 22. juni 2008 #18 Skrevet 22. juni 2008 Man gjør jo alt annet enn å ligge på sofaen når man har barn, er så typisk folk å tro at man bare sløver hele dagen om man er hjemme:(
kokosyklus Skrevet 22. juni 2008 #19 Skrevet 22. juni 2008 tommage; jeg er enig med deg på alle punkter og suyned du er en ansvarlig og fornuftig mamma!!!!!!!!! Snuppa her skal sitte bakovervendt til hun er 4 år, som anbefalt i siste infoskriv fra NAF. Hun skal ikke ha godteri på leeeenge. Jeg er enda drøywere og her får jeg nok tyn her inne; hun skal ikke se på tv på noen år enda. når hun er våken skrur jeg tv av. hun skal få se tv når hun er stor nok til å forstå hva barnetv er, men innen den tid er det nok av andre ting hun kan drive med. det synes min familie er veeeldig sært:)
Tommage♀♂ Skrevet 22. juni 2008 Forfatter #20 Skrevet 22. juni 2008 Jeg er faktisk enig med deg ang. tv-en, men her i huset er løpet kjørt for lengst, hehe=) Gjorde som deg til eldsta var rundet året, men etter det ble det litt slækkere... Nå er hun 2,5 og ser barnetv av og til, og frokost-tv sammen med meg. Og litt til innimellom. Ingen av dem enser tv-en så mye uansett, heldigvis! Kommer tidsnok den tid også!
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 22. juni 2008 #21 Skrevet 22. juni 2008 Så lenge du mener at dine valg er riktige, spiller det ingen rolle hva andre mener:0) Sånn tenker jeg ihvertfall!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå