Gå til innhold

Hvordan få bort talg???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var uheldig å søle talg på en duk (sydd i hardangersøm) som jeg har arvet. Noen som vet hvordan jeg får det bort?

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første, -dersom du søler talg bør du ikke forsøke og stryke dette vekk fra stoffet, dette vil bare gni talget ned i stoffet og gjøre det vanskeligere og få vekk siden! Så, når uhellet er ute, avkjøl flekken raskest mulig, gjerne legg duken i fryseren og skrap så vekk det værste når den er godt størknet, ikke bruk skarpe gjenstander selvfølgelig da stoffet kan bli skadet. Når du har fått vekk det du klarer og løsne finner du i ufarget kjøkkenpapir (trekkpapir) som du legger i noen lag på strykebordet før du legger hovedsiden av flekken ned mot papiret, legg gjerne noe papir på baksiden også, og stryk forsiktig over med strykehjernet. Ikke varmere enn det stoffet tåler og gjenta dette til flekken har blitt dratt ut av stoffet!! Husk selvsagt og skifte papir så du ikke får voks flere steder på stoffet. Håper du ikke hadde farget voks på den, da jeg har erfart at fargen ofte sitter bedre enn voksen! Sjekk da evt hva slags flekkfjernere du kan forsøke uten og skade stoff og brodering. Lykke til!

• 1 måned senere...
Skrevet

gråpapir og strykejern bruker vi på vaskeriet som jeg jobber på

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...