Gå til innhold

Dere som (evt.har gjort) ammer OG gir fast føde...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere plis fortelle litt om hvordan dere kombinerer amming/måltider? Skjønner ikke helt når jeg skal amme i forhold til å gi fast føde.

De sier at man skal amme før man gir mat, - men blir de ikke tørste etter de har spist fast føde? Gir dere vann etter maten?

Og når vi ammer først blir hun jo mett, og orker ikke mye fast føde...

Hmmmm... mye lettere når man bare ammet synes jeg :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

JEg droppet det tullet om å amme før fast føde, da spiste hun ikke noe fast føde g bare hang i puppen hele dagen.

Jeg gjorde det sånn:

06 amme

08 grøt

11 grøt eller brød og frukt

14 amme

16 middag

18.30 grøt

19 amme

Hun ble ikke så mett av melk så det bvar greit å ta det sånn som jeg gjorde det. Dette var fra hun var 6 - 10 mnd.

Nå nekter hun plutselig å puppe så nå får jeg i henne litt på kvelden bare..

Skrevet

Eg amma først, for ho hadde problemer med hard mage og trengte drikke. Mallo amma også kun når ho var sulten, så eg hadde ikkje "problemer" med at ho hang i puppen til alle døgnets tider. Syntes det var greit at ho fekk mest mulig mm, og så fast føde for å supplere.

Skrevet

I starten ammet jeg før måltidene, men etterhvert ble det til at barnet fikk vann til maten og pupp etterpå. Det fungerte helt fint, for pupp ville han alltid ha.

Skrevet

jeg ammer etterpå jeg! mye enklere, synes jeg!

har bare holdt på i en mnd, så om det går veldig utover prod. veit jeg ikke ennå!

men alle er forskjellige, dette passer best for oss, hun spiser dessuten mye pupp, og ikke så mye fast føde (ennå) så puppeinteressen er der! ;)

Skrevet

Jeg begynte å gi lille fast føde når han var fire mnd. Han er fem måneder nå. Jeg ammer stort sett hvert tredje time, om natten også. Morgen og kveld må han få flaske på grunn av medisin. Siden vi da kan se hvor mye han drikker gir vi fast føde i forbindelse med det. Det varierer veldig hvor mye/lenge han sover, men han pleier å få fast føde i 9tiden og en times tid før han legger seg. Drikker han lite melk får han potetmos/grønnsaksmos rett etterpå. Drikker han mye, venter jeg en halvtime-times tid før han får. Han får et halvt glass mos og i underkant av en porsjons grøt foreløpig. En periode ga vi ikke medisin på flaske og da ammet jeg før måltidet. Slapp han taket, men så ut til å ville ha mer tok jeg han av og til bort fra puppen og ga fast føde i stedet og så ammet jeg heller litt mer etterpå. Ammer uansett alltid rett før han legger seg sånn at han er god og mett for natta. Hvis du ammer og babyen drikker mye og virker mett, kan du jo alltids vente en liten stund før du gir maten, sånn at melka får sunket litt. :) Jeg tror egentlig man bare må prøve seg frem hva som passer best. :) Lillemann her i huset kunne spist mat uansett hvor mye melk han fikk tror jeg, han synes det er kjempespennende! :)

Skrevet

Mellomste ammet jeg i 14 mnd og da ga jeg henne først 1 bryst.... så mat... så det andre brystet.

Skrevet

Vi hadde så vidt (dessverre) sluttet å amme da hun begynte med grøttilvenning, men fikk jo melk til hvert måltid fordet. Jeg måtte gi grøt først og melk etterpå, ellers drakk hun seg bare for mett til å ville ha grøten etterpå.

Skrevet

Jeg amma når jeg følte for det, og ga fast føde nå jeg syns det passet best...

hadde kanskje en "uskreven" rutine på det, men det gikk mest på feeling.

Nå skal det sies at gutten min ble et skikkelig matvrak etter at jeg introdserte han for fast føde;)

Lykke til, dere finner nok en rutine på det til slutt:)

Skrevet

Aldri tenkt over det jeg. Ga mat når de ville ha det og pupp når de vile ha det... Om det var før, etter eller midt mellom måltid var ett fett

Skrevet

KL7-8 morsmelk

kl 10.00 fruktpure

kl 12.00 morsmelk

kl.15 00 Nan

kl. 18.00 morsmelk

19.00 grøt.

Datteren min er 6 mnd og vi begynte så smått med litt grøt for noen uker siden. Ifølge helsesøster så er det bedre å gi mm først siden det setter i gang førdøyelsen . Vet ikke hvor tørste de føler seg etter måltid, men det går jo ann å gi dem litt vann ved siden av. Til kvelden nå gir jeg mm så grøt. Ser at hvis jeg gir grøt først så tror jeg ikke hun får optimalt med mm, dvs,blir mett og slokner.Pr. i dag sover hun også helt rundt.På slutten med første mann,da melka avtok ga eg først mm så grøt og så nan til han slokna, he-he. Gikk veldig greit., er ikke kommet så langt enda med nr 2.

Skrevet

Snuppa får bare grøt til kvelds her i huset enda, men ammer først, gir grøt og evt litt banan, så ammer jeg litt rett før hun legger seg igjen, som det siste jeg gjør før senga liksom. Funker supert her, hu spiser masse grøt selv om hu får pupp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...