Gå til innhold

Noe som irriterer meg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venninna mi mistet mannen sin for 15 år siden. Veldig trist, særlig siden minste barnet bare var 3 år da. Hun er en del år eldre enn meg.

Men nå er minstemann flyttet ut, og hun bor helt alene, har levd på etterlattestønad. Og hun forteller meg at hun kjeder seg forferdelig. Men da foreslo jeg at hun skulle begynne å arbeide litt, svarte hun kort og godt nei. For da ville hun miste trygda. Hun er fullstendig arbeidsfør, og det er ingen ting som hindrer henne i å arbeide. Nå har hun ikke engang barn å ta seg av.

Da synes jeg rett og slett at det er noe galt med staten, som har slike regler. Klandrer ikke venninna mi, for jeg hadde heller ikke takket nei til gratis penger, men hvorfor er ikke reglene sånn at man må arbeide såfremt man har muligheten?

Tror jeg må bli politiker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og vis ho som litt eldre (etter som jeg skjønte det) vil ha vanskelig med og få jobb.. I tillegg mest sannsynlig ikke tjene så mye som hun får i stønad.. Heia Norge.. kanskje frivillig arbeid hadde vært noe for henne? melde seg på besøkstjenester eller noe.. :)

Skrevet

da har hun iallefall INGEN grunn til å klage på at hun kjeder seg, når hun tross alt har muligheten til å jobbe!

Hun skal bare vite hvor heldig hun er som er arbeidsfør, jeg er nemlig ufør og DET er kjedlig det, er ikke noe galt i hodet mitt, men kroppen min orker ikke noe pga div. skader.

Selfølgelig veldig trist med mannen hennes, og lettjente penger, men livet må gå videre

Skrevet

Hva med å oppmuntre henne i steden for å kritisere.

Er sikkert vanskelig å omstille tanken på arbeid etter så mange år, man blir vant til å gjøre ingenting selv om man kjeder seg.

I tillegg er det sikkert motløst å prøve å finne jobb som nok er vanskelig å få.

Skrevet

Neinei, der misforstod du. Jeg kritiserer ikke henne, jeg kritiserer staten. Jeg syns man burde oppmuntre til arbeid, hjelpe de som har vansker for å få jobb osv. Jeg forventer absolutt ikke at hun skal bare gå inn i rollen som erfaren arbeidstaker etter så mange år, men med litt hjelp, hadde hun nok greid det.

Skrevet

hun kan få hjelp gjennom NAV om hun vil

Skrevet

Det er nok ikke så lett for henne å oppsøke Nav, i og med at hun har en sikker inntekt resten av livet. Hadde reglene vært slik at hun måtte jobbe, ville hun vært tvunget til å ta i et tak. Skjønner du? Ikke så lett å gå inn i en usikker framtid. Det finnes nok av formål som hadde vært bedre for disse pengene.

Skrevet

skjønner det med sikker inntekt resten av livet, men de på NAV er veldig positive til å hjelpe de som virkelig vil jobbe, og da trenger hun ikke godta et dårligere alternativ enn det hun har nå

Skrevet

Jo, men det er fortsatt en vanskelig dilemma, for man vil jo gjerne hjelpe de som trenger det. Men de burde kanskje hatt bedre oppfølging for å finne tak i de som kan og vil jobbe, og prøve å hjelpe de tilbake i arbeidslivet.

Syns uansett du som venninne burde stå på og oppmuntre henne :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...