lamor Skrevet 21. juni 2008 #1 Skrevet 21. juni 2008 jeg fortalte min sønn på 4 år en hvit løyn her om dagen.... Han ville absolutt ha cola, og da sa jeg at han måtte skylle tennene med en gang han kom hjem for at karius og baktus kunne lukte cola og det var det beste de viste så da ville de komme å lage hull i tennen...... I dag bygget jeg faktisk videre på denne. Han ville ikke spise grønnsaker og da sa jeg at det ville vere veldig lurt å spise grønnsaker fordi desse jaget bort karius og baktus. Ungen er også svært opptatt av å pusse tennene før han legger seg etter at han så karius og baktus filmen hos en niese.... Er dette galt av meg??? Noen andre som gjør det samme??
Hikken Skrevet 21. juni 2008 #3 Skrevet 21. juni 2008 Jeg har ikke gjort det selv (av naturlige årsaker, har nemlig ikke født enda), men mener å huske å ha blitt servert sånne historier som liten. Har ikke tatt noen skade av det :-)
Gjest Skrevet 21. juni 2008 #4 Skrevet 21. juni 2008 Jeg tror slike "løgner" er med på å skape gode vaner! For eksempel kunne samboeren min fortelle meg at det finnes faktisk ikke mark i snø... Dette var i vinter. Jeg har aldri spist snø, verken ren eller skitten. fordi jeg var redd for å bli syk av markene. Ingen barn blir skuffet den dagen de finner ut at denne barnelærdommen ikke er sann; åpenbaringen er svært gradvis, og de gode vanene er etablert lenge før "skuffelsen" kommer for en dag. Så bare fortsett med å servere slike løgner så lenge de bidrar til gode og sunne vaner!
Meg&gutta~prøverpånr3 Skrevet 21. juni 2008 #5 Skrevet 21. juni 2008 Hvit løgn er lov, for å beskytte f.eks. Er ikke alt barn har godt av.. Mens å finne på ting som overhodet ikke er sant og sånnt det er uakseptabelt mener jeg. "løgnen" din syns jeg var helt grei og forståelig for barnet. Det er jo lettere å få hull i tennene når man drikker cola og andre søtsaker, du fant bare en enkel måte å forklare det på
Sjokoladebanan Skrevet 21. juni 2008 #6 Skrevet 21. juni 2008 ser ikke noe galt i slike "løgner" man lyver jo om julenissen, påskeharen og tannfeen... når de blir store nok skjønner dem jo av seg selv at det bare er tull...
snæparguri Skrevet 21. juni 2008 #7 Skrevet 21. juni 2008 jeg synes ikke d er farlig med sånne løgner heller.når jenta mi ikke vil spise sier jeg at pippi hadde ikke vært verdens sterkest jente om hun ikke spiste litt av maten sin.vi leiter etter karius og baktus hver kveld når tenne skal pusses.jeg vil heller kalle d å være med på leken enn å lyge.lettere å forklare en 3 åring i trass d på den måten de kan skjønne d enn alt for innviklet. vil heller ha en unge som trur på karius og baktus til dem er stor nok til å skjønne at de bare er tull. enn å måtte ha en kamp om tannpussen hver kveld.
vimsan Skrevet 21. juni 2008 #8 Skrevet 21. juni 2008 Slike ting er ikke farlig å "lyve" om. Det er jo faktisk sant også.. Karius er jo karies og baktus er bakterier. Eneste forskjellen er at egner gjorde de om til tanntroll i stedet for hva de egentlig er for å forklare på en interessant måte (for barna) at søtsaker ikke er bra, men sunn mat er bra. Jeg bruker dette ofte:-)
lamor Skrevet 22. juni 2008 Forfatter #9 Skrevet 22. juni 2008 godt at dere ikke synest jeg er helt sprø, det snakkes jo så mye om moderne oppdragelse at vi ikke skal lyve for barna. og at vi skal forklare dem alt skikkelig fra første stund. Men det er faktisk lettere og mer effektivt med karius og baktus!!!!!!! Da fortsetter vi med det, Guttungen har hvertfall meget gode tenner fikk vi beskjed om hos tannlegen og at han ikke trengte å komme tilbake før om to år. Han har drukket vann som tørste drikk hele livet og kun fått melk til måltider. Ikke juice, saft eller brus før min far og hans stemor pushet på ungen cola jevnlig når han var på besøk selv om han helst vil ha vann og jeg har også sagt det at det er det han skal ha. Frustrerende når de må pushe på dem ting de ikke trenger....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå