Gå til innhold

Den farlige melkebakterien alle snakker om.. bl.a WHO.

Anbefalte innlegg

Skrevet

De sier at man skal blande pulveret i 70 grader varmt vann pga denne farlige bakterien som KAN finnes i melkepulveret.. for da blir den drept!

Jeg pleier bare å ha kokt vann på flasker i kjøleskapet,varme i micro og tilsette pulver.. noe som veldig mange gjør!

spørsmålet mitt er: er det tryggest å gjøre dette?? eller å blande ferdige flasker i kjøleskapet? da blir jo pulveret blandet i mens det er 70 grader MEN flaskene blir stående i kjøleskapet ferdiglaget...

Kan denne farlige bakterien opptrå ved begge disse tilberedningsmåtene??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja... for hvis ikke alle bakteriene ble drept da du blandet pulveret så vil disse formere seg veldig når melken står til lagring og igjen ved oppvarming til 37 grader. WHO mener at man skal lage helt fersk melk hver gang med nykokt vann som ikke varmes opp igjen.

Skrevet

Jeg pleier å ha blande kokvarmt vann med kaldt kokt vann til ca 70 grader. Blander i pulver, rister, fyller opp til ønsket mengde med kaldt vann. Da har jeg også perfekt drikketemperatur. Følger altså WHO`s anbefalinger. Men tror det går greit å gjøre det på måtene du nevner også. Har aldri hørt om noen som har blitt rammet av denne bakterien.

Skrevet

Jeg er litt redd for å blandet vann og pulver, der vannet er høyere enn 40 grader i frykt for at høy temperatur i vannet kan svekke næringsstoffene i morsmelkerstatningen.

Skrevet

Nå var jeg akkurat inne på who sine sider og der står det at en KAN lage flasker som kan oppbevares 24 timer i kjøleskapet.

Skrevet

Merkelig, på min hipp mme pakke står det at den skal blandes inn i 50 grader varmt vann. Tør nok ikke ha vannet varmere, sikkert en grunn til at det var akkurat 50 grader...

Skrevet

Ja... på NAN er det jo 40 grader! Tror det er litt viktig å følge anvisningen på pakken også egentlig!

WHO omfatter jo hele verden!

Tror dere ikke at de i Norge hadde gått ut med melding om dette dersom det var VELDIG viktig at det måtte blandes i 70 grader varmt vann?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...