Gå til innhold

Total ruptur, hva skjer da egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner at det vil si å revnte fullstendig, men hvordan? Helt bak? Men hvordan klarer de å sy det? Det er jo et hull bak der også... nei beklager at jeg spør, men jeg lurer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde total ruptur grad 4(er visstnok den alvorligste). Vet jo ikke nøyaktig hvordan rupturen skjer, men total ruptur betyr fra skjeden til anus etter det jeg forstår.

De fortalte at de sydde meg i flere "lag", og at de måtte sy sammen lukkemuskelen i anus. Jeg ble operert/sydd i 3 timer etter fødselen.

Fikk forresten nr. 2 med keisersnitt, hehe=)

Skrevet

Det betyr at man spjærer hele veien fra det ene hulet til det andre.Det er ikke så lang vei mellom der vet du.

Skrevet

Åh herregud stakkars deg! Men hvor lang tid tok det før du var bra igjen? Og hvordan var det når du var ferdig og skulle sitte og amme og alt det styret der... du kan da umulig ha klart å røre deg? uff..

Skrevet

Hei

Jeg fikk verste grad av totalruptur (grad 4) da jeg fødte jenta mi for snart 1 år siden. Dvs jeg revnet det jeg kunne. Det er ingen pen måte å forklare det på, så, eh..Jeg revnet fra åpning til åpning, oppover i endetarmen(altså "veggen" mellom skjede og endetarm) og lukkemuskelen ble revet over.

Skrevet

Jeg hadde total ruptur grad 3C.. Jeg revna helt til anus, men slet ikke "rumperingen" av. Dette er en litt folkelig forklaring.

Jeg ble operert i full narkose etter fødselen og jeg fikk IKKE keisersnitt med nr 2 enda jeg trygla, ba og gråt om det.

Men det er jeg veldig glad for nå, for nr 2 kom uten at det ble en eneste liten rift.

Jeg har ikke vært plaget med min ruptur i ettertid, og jeg merket ikke at jeg revnet under fødselen. sambo sa han hørte ett smell..også kom barnet.. Jeg sto og fødte.

Skrevet

Samme som ¤¤¤2xE¤¤¤ her....

Må bare legge til at jeg har ingen plager i ettertid (3 år siden nå), nr med ks ja

Skrevet

Det gikk faktisk overraskende greit i etterkant, men ble nok stappet med endel paralgin forte, hehe=)

Mange veninner som sydde 3 sting, som sa de klarte overhodet ikke å sitte, drite osv osv....men jeg merket faktisk lite.

Jeg måtte heldigvis ikke trygle om KS. Måtte sef gjennom "mølla", er vel ingen som får servert KS...

Skrevet

Jeg hadde også grad 4. Revnet noen cm oppover i endetarmen. Jeg hadde pudendalblokkade så jeg kjente ikke noe til det. Jeg ble sydd på fødestua av en kjempedyktig fødselslege uten mer bedøvelse enn den jeg hadde fra før. Jeg tror de brukte rundt en time - halvannen, men jeg var så høy på nyfødtbabylykke så jeg ga fullstendeig blanke i hva de holdt på med der nede.

Jeg ble sydd i et par lag innover. Og en skulle jo tro at det skulle være skikkelig vondt, men det var det ikke. (Der det var sårest var faktisk der jeg ble klippet. det var også den biten som grodde sist.) Det grodde fort og fint. Jeg satte meg ned med litt andakt og følelse i starten, og grudde meg veldig til å bæsje, men det gikk også greit. Jeg hadde hastekeisersnitt med nr. 1, og det var myyyyye vondere og mer hemmende.

Jeg har ingen varige mèn etter dette, og i følge legen min går det ikke engang an å se at jeg er lappa sammen!

Skrevet

Jeg hadde og ruptur grad 4, ble sydd i 3 timer etter fødsel, alt har egentlig gått veldig fint i etterkant, det er nå 4.5år siden og jeg har født nr 2 ved vaginal fødsel, under sterk oppfølging før og under fødsel, revnet "bare" grad 2 denne gang. Hadde 3 jordmødre under utpressingsfasen, som passet på at babyen ikke kom for raskt og støttet skikkelig.

Kunne fått KS, men jeg er livredd operasjoner..=) Og legene anbefalte ikke KS da totalruptur sjelden gjentar seg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...