Anonym bruker Skrevet 21. juni 2008 #1 Skrevet 21. juni 2008 Hvordan foregår en senabort. Jeg tenker an abort der man har kommet så langt i svangerskapet at fosteret etter alderen kunne hatt en sjangs til å leve.Blir fødselen bare satt i gang? Eller dreper man fosteret i magen først?
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2008 #3 Skrevet 21. juni 2008 I Russland eller Kina sprøyter de inn gift rett gjennom magen, og inn i fosteret ved senabort. Hva de gjør i Norge aner jeg ikke.Men kan aldri tenke meg de lar babyen skrike,og bare lar den dø etterpå,utenfor mors liv.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2008 #4 Skrevet 21. juni 2008 Senabort blir ikke satt igang etter at fosteret kan overleve. Jeg har sett resultatet av 2 senaborter, og begge var i 15-16 uke(vanlig tidspunkt). Det ene fosteret ble "kvalt" etter fødselen(ja, du må gjennom vanlig fødsel, igangsatt med medisin), fordi det laget lyder...... Det andre var dødt da det kom ut. Ikke å anbefale. Har en kommet over uke 12, så bør en faktisk gå resten også, og få barnet...... Utseende på de to fostrene var som for tidlig fødte, men de manglet ytre øret og øynene var "lukket"(hadde ikke åpnet seg, liksom). Ca 15 cm lange, begge to. Hår, dun, negler osv.... Jeg valgte å se på dem, for å se hva som var tatt vekk..... Hva disse unge kvinnene valgte å gjøre. Kan ikke si at jeg noensinne ville gjort det samme. Men dette er noe annet enn vanlig abort, før uke 12. Jeg personlig mener den grensen kunne blitt satt ned til uke 9 eller noe sånt. Mener uke 12 er for sent.....
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2008 #5 Skrevet 21. juni 2008 Har jobbet på fødeavd. ved en av de største sykehusene i Norge. Det settes igang med medisiner og kommer ofte levende ut (om det er levedyktig i mors liv). Legges i bekken med lokk og..ja..
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2008 #6 Skrevet 21. juni 2008 herregud så grusomt, men det er jo en grunn til at det blir gjort, hadde vel ikke fått innvilget senabort bare fordi det ikke passet å få barn f.eks!!!?!!
Cat.68 Skrevet 21. juni 2008 #7 Skrevet 21. juni 2008 Fy faen for noe jævla skitsnakk det er på dere. NEI !! man dreper ikke barnet først. Jeg fødte min gutt i den 23 svangerskapsuken og teoretisk sett ville man ha prøvd å redde ham hvis det hadde vært mulig. Vi måtte avslutte svangerskapet pga at han manglet nyrer og alt liv utenfor livmora var umulig. Først fikk jeg en tablett som ville modne mormunnen og 2 dager senere ble fødselen satt igang. Det var en helt vanlig fødsel, men pga at han var svekket fra før tålte han ikke påkjenningen av fødselen og var død da han kom til oss. De barnen som tåler fødselen får avslutte livet sitt ( der det ikke går at redde) i mor eller fars armer, eventuelt i pleierens favn hvis foreldrene ikke makter. Slutt å spre slike helvetes løgner, det gagner ingen!!
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2008 #8 Skrevet 21. juni 2008 Hei Cat.68 Tror ikke HI og de som har svart over mener avbrutte svangerskap pga komplikasjoner hvor man kan eller ønsker å prøve å redde fosteret (litt klønete formulert, men..) eller hvor det er så store komplikasjoner (som hos deg). Får inntrykk av at temaet dreier seg om senaborter hvor det er søkt på spesielt grunnlag eller andre årsaker..og hvor det av spesielle årasker ikke er aktuelt å avslutte i mors/fars armer. P:S: har jobbet på sykehus(gyn og fødeavdeling) og TRO meg- man opplever også forferdelig tragiske ting som gjør at man enten må endre holdninger- være iskald profesjonell- eller bytte jobb- som jeg gjorde..
Cat.68 Skrevet 21. juni 2008 #9 Skrevet 21. juni 2008 Vel hi skriver da "hvor det teortisk sett har kunnat overleve". Det jeg reagrer på er de som skriver at ja man dreper det først, spruter inn gift osv. Jeg er klar over at ikke alle som avslutter et svangerskap er i den posisjonen at de ønsket barnet i utgangspunktet og /eller makter å se det. Men jeg tilhører et nettsted hvor man har mistet sine små av ulike anledninger helt ned i 16 svangerskapsuken. Og jeg har fortsatt til gode å lese/se at det er noen som opplevd at ikke barnet fått en verdig avslutning. At det har skjedd at barnet måtte ta sitt siste pust i et bekken, tviler jeg ikke på, men uverdige forhold er det ikke.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2008 #10 Skrevet 21. juni 2008 Senaborter i Norge ja... Det foregår ikke sånn som hun over sier,de legges ikke i noe bekken med lokk.. Moren blir gitt en tablett som "dreper" barnet først. Sånn at hjerte slutter slå. Så fødes det normalt.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2008 #11 Skrevet 21. juni 2008 herregud er det virkelig noen som er så syke at de kommer med tullesvar her inne også! Dette er vel et tema som er såpass sensitivt at alle burde holde seg for gode til å dikte opp hvordan en senabort skjer, er jo så mange versjoner at noen kan ikke stemme, jeg velger å tro at alle barn får en verdig avslutning!
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2008 #12 Skrevet 21. juni 2008 Jeg skrev det om at jeg har sett resultatet av 2 senaborter. Og det er faktisk sant at de legges i bekken med lokk og kveles derved(slik var det for det ene jeg så). Det er ingenting som dreper fosteret først. Så tidlig i sv.skapet kan ikke fosteret overleve i det hele tatt, og etter uke 23 må det intensinv hjelp til for å redde de som blir født...... Det er faktisk sant som skrevet; fosteret blir IKKE drept først. Det blir født for så å dø eller det dør i fødselen. Sånn er det faktisk. Andre land har andre metoder. Så f eks fra Spania; abort i 8. mnd osv. DA dreper det fosteret først.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2008 #13 Skrevet 21. juni 2008 en annen ting: heter det senabort dersom barnet i teorien kan klare seg? Trodde det da blei kalt prematurfødsel?
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2008 #14 Skrevet 21. juni 2008 mhm anonym 21:48 det var derfor jeg lurte, fordi en venninne av meg som hadde praksis på riksen fortalte at de hadde blitt fortalt at det forekom at babyene levde, og at man da ikke hadde lov å gjøre noe, og at som du sier de ble lagt i et bekken. Jeg greier ikke helt å tro på det, det høres veldig middelaldersk ut.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2008 #15 Skrevet 21. juni 2008 Cat: jeg tenkte på situasjoner hvor det er en abort hvor barnet ikke er ønsket, altså ikke hvor man er tvunget fordi barnet ikke er levedyktig eller mor er syk. Jeg vet ikke hvor langt ut i et svangerskap man utfører aborter (uten medisinsk grunn) Men en i familien min fikk ihvertfall utført abort i uke 20. jeg vet grensa for når de kan leve er i uke 22, men jeg vet ikke hvordan det er. Er det mulig for barn å leve i det de kommer ut tidligere en uke 22? Grunnen til at jeg i det heletatt spurte var altså at en venninne av meg fortalte denne historien med at barn som faktisk lever i det de kommer ut, bare blir lagt i et bekken og kvalt. Greier rett og slett ikke å tro på historien, men dette er ikke en venninne som har for vane å snakke tull, og det var i fra veilederen sin hun hadde hørt det. HI
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2008 #17 Skrevet 21. juni 2008 Ehh, er det virkelig sant at hvis babyen lever når den blir født etter senabort så blir den puttet oppi et bekken med lokk over slik at det ikke får puste?? For en grotesk måte å drepe et foster på, fy faen. Hva slags land er det vi lever i? Høres jo ut som noe man kunne ha gjort i middelalderen ikke in 2008!! Fy faen, hvis dette er sant så er det noe virkelig gale med landet vårt!
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2008 #18 Skrevet 21. juni 2008 Høres jo litt vel dramatisk ut det at de blir putta i bekken med lokk over, tror ikke lokket isåfall er for å kvele, forsteret vil vel slutte å puste uansett siden det er så tidlig i sv,skapet! Men grusomt er det uansett for de som må gjennom slike ting, ingen som gjør dette for moro skyld, selv om det er noen som hinter til det og rundt omkring på bim/dib, som sier de er mordere osv.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2008 #19 Skrevet 22. juni 2008 For et ekkelt tema. Ville bare påpeke at et barn født i 16. uke ikke har noen forutsetninger for å puste selv utenfor livmora, så et lokk vil ikke akkurat kvele det.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2008 #20 Skrevet 22. juni 2008 jeg tenkte på situasjoner hvor det er en abort hvor barnet ikke er ønsket, altså ikke hvor man er tvunget fordi barnet ikke er levedyktig eller mor er syk. Du spør hvordan en senabort foregår, og så sier du situasjoner der det er en abort der barnet ikke er ønsket, altså ikke hvor an er tvunget fordi barnet ikke er levedyktig eller mor er syk...... Det er jo to forskjellige ting. Det blir ikke utført senaborter pga ingenting. At det ikke passer inn i livet akkurat nå er ikke grunn til senabort. Blir det utført senaborter er det ALLTID pga alvorlige ting. Og vi som har fått gjrt det må faktisk søke og sitte ovenfor en abortnemd. De avgjør om man får ja eller nei. Synes enkelte svar og forklaringer her var stygge. Man kan kanskje holde seg for god til å være så grotesk hvis man egentlig ikke har peiling. Virker som enkelte tror det er et enkelt valg? En senabort er ikke det samme som en tidligere utført abort. Det er det verste beslutningen og opplevelsen i en persons liv. Hilsen en som mistet sin svært syke sønn i uke 19.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2008 #21 Skrevet 22. juni 2008 Anonym 00.23 Du skriver hva slags land er det vi lever i,fordi de legger barnet i et bekken med lokk på for at barnet skal dø. Dette er jo snakk om foster som moren ikke ønsker,fått innvilget senabort av andre grunner enn medesinske årskaker,vil rett og slett ikke ha det lille barnet. Hvem er da verst,de som legger barnet i bekkene for å dø,eller moren som lar dette skje med sitt lille barn? Jeg vet absolutt jeg hvem jeg synes er mest kaldblodig at disse to. En av dem har ikke hjerte i kroppen i det hele tatt. Nå tenker jeg som sagt ikke på i slike tilfeller som cat68,der var jo ikke barne levedyktig utenfor morens liv og da blir det noe helt annet.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2008 #22 Skrevet 22. juni 2008 Ei venninne av meg er sykepleier, og da hun hadde praksis på fødeavdeling, gikk hun på et bøttekott for å hente noe. Der lå det en abortert guttebaby. Han var blåsvart,og ikke dekket over med noe. Hun ble enormt sjokkert over at det gikk an å ha så liten respekt for en død baby!
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2008 #23 Skrevet 22. juni 2008 Kan godt være det var en spontanabort, ja. Ligner litt på det jeg selv opplevde, da jeg mistet i uke 7. Du skal vite at faktisk opp til 30 % av alle påbegynte graviditeter ender i spontanabort, men de aller fleste av disse skjer så tidlig at en tror bare det er er en littegrann kraftigere mens enn vanlig. Dette fortalte gynekologen meg da jeg mistet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå