nygift med spire i magen nr2 Skrevet 21. juni 2008 #1 Skrevet 21. juni 2008 Vi er innvitert i et bryllup 12.juli en uke etter min termin. Jeg har gitt beskjed om at hvis jeg har født og formen er grei så kommer jeg en liten tur til middagen. ( Får mamma til å være barnevakt i et par timer bare.) Men så kommer problemet : På innvitasjonen står det : Mørk dress / Fotsi kjole. Jeg har ingen fotsie kjoler, og har ikke mye lyst å bruke masse penger på en fotsi kjole jeg sannsyneligvis bare får brukt den ene gangen. Får jeg kan jo ikke regne med at kiloene har rast av meg allerede da.... Jeg har vært i festlige lag nå under graviditeten og har derfor 2 mammakjoler jeg gjerne kan bruke, men disse er knelange. Er jeg VELDIG stygg om jeg tar på meg knelang kjole når det står fotsi i min situasjon ? Og om jeg ikke får barnevakt, er det veldig dumt/frekt å ta med meg babyen? Har ikke greie på dette... Håper noen kan komme med noen gode råd..:S Rotete skrevet, men håper dere skjønner !
KR0705 Skrevet 21. juni 2008 #2 Skrevet 21. juni 2008 Hei. Hvis det står fotsi kjole ville jeg kommet med det. Jeg hadde i alle fall følt meg veldig uttafor hvis jeg var den eneste som kom i kjole til knea. Jeg ville hørt med de jeg, om det var flere som kanskje kom i en kjole til knea. Kanskje det er flere enn deg som ikke kunne tenkt seg å kjøpe en dyr kjole bare for en dag. Og jeg mener at du ikke bør ta med babyen uten å spørre om lov først. Hadde noen gjort det i mitt bryllup hadde jeg både blitt lei meg og sinna. Det er brudeparret sin dag, og de må få det som de ønsker. Alt ordner seg nok, kanskje du finner en fin kjole på salg et sted som ikke koster stort. Men prat med bruden det ville jeg ha gjort. =)
Oi ..! Skrevet 21. juni 2008 #3 Skrevet 21. juni 2008 Hei Jeg giftet meg for tre uker siden og har m.a.o. nettopp stått brud Ang. kjole: Snakk med bruden - hun har sikkert forståelse for at du ikke går til innkjøp av en dyr kjole nå som du skal ned i vekt uansett. Men du - du har ikke noen venninner, da, som er større enn deg og som har en kjole du kan låne? Når det gjelder babyen: Ikke ta den med. Den vil bli et uromoment - selv om den kanskje bare kommer til å sove den stunden dere er der. Det vil ryktes at det er en nyfødt i rommet, og tanter, kusiner, mødre og søstre vil unektelig bli langt mer opptatt av den lille. Brudeparet (kanskje fortrinnsvis bruden?) har lagt mye tid og energi i å lage en perfekt ramme rundt denne dagen. Du aner ikke hvor mange timer det har tatt å tenke ut hvilke roser/lys/bordkort/servietter som skal pynte bordet ... Det er disse detaljene et brudepar ønsker at gjestene deres skal snakke om i ettertid. Med en baby i rommet, vil dette bli overskygget, og det ville vært trist for brudeparet. Dette var et dønn ærlig svar - håper du ikke tar anstøt av det. Jeg er uansett tøff nok til å signere med nick
Millamor - 77 Skrevet 21. juni 2008 #4 Skrevet 21. juni 2008 Hei, synes du burde finne en lang kjole om det står det.Sjekk på Zara, h&m er jo så mange lange kjoler nå (litt rimlig) Men det med babyen er vel en selvfølge... At babyen blir med altså! Vi inviterer gravide med termin rundt vårt bryllup og klart de kan ta med babyen om den kommer ut innen det. Kan da ikke nekte folk det! Det blir for dumt spør du meg......
Trebarnsmamma2010 Skrevet 21. juni 2008 #5 Skrevet 21. juni 2008 Jeg hadde brukt en av di kjolene jeg har, for som du sier så er det kilo der som er ekstra og som går vekk etterhvert og da passer jo ikke den nye kjolen lenger. Og når det gjelder babyen, så hadde jeg bare spurt om jeg kunne tatt den med. Og hvis de ikke ønsker det, så ser du bare om du kan gå eller ei. De fleste bryr seg nok ikke om det er spedbarn med
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2008 #6 Skrevet 22. juni 2008 Kjenner jeg blir litt irritert når ikke folk slapper av litt mer. Det må da være helt OK om du kommer i de kjolene du har i din situasjon. Kunne ikke hatt noe annet enn forståelse for det! Jeg hadde vært imponert om du kom i det hele tatt hadde jeg vært brud. Og det er vel det viktigste, at du faktisk kommer? Antrekkshysteri! Hadde aldri nektet deg å tatt med den nyfødte heller. Litt typisk Ola Nordmann, og siden jeg lever i en internasjonal familie er jeg vel litt preget av det. Her er alle like velkomne, nyfødte eller gamle som alle hauger! Om den nyfødte får ti minutters oppmerksomhet av tanter og bestemødre, så er jo det ingenting i forhold til det brudeparet får uansett. Men ved å lese svarene til enkelte her kan det se ut som det er en lur idè å avklare med bruden først.
nygift med spire i magen nr2 Skrevet 22. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 22. juni 2008 Takk for alle svar. Jeg tar meg overhode ikke nær av noe av det som står her, men er helt enig med dere. Når det gjelder babyen HÅPER jeg mamma kommer nedover å er barnevakt et par tre timer (ho bor 25 mil unna.) for jeg regner også med at en nyfødt en vil ta MYE oppmerksomhet fra selve brudeparet noe som ikke er ønskelig fra min side. Når det gjelder kjole, vet jeg enda ikke hva jeg skal gjøre... har vært innom Cubus, Lindex, H&M, Kappahl og Gina og ingen av de har fotsi kjoler Kun en på og den var helt svart. Ikke akkurat kjolen for sommerbryllup. Så på de mammakjolene mine igår og den ene av de er NESTEN forsi... den rekker meg omtrent til midten av leggen... Tror jeg får høre med brudeparet. Men regner liksom med at de kommer til å si : Selvfølgelig er det greit, men så er det mere forledrene o.l. det blir veldig feil overfor t
nygift med spire i magen nr2 Skrevet 22. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 22. juni 2008 kom borti enter jeg... huff... Men ja, jeg tenker på foreldre o.l. men jeg får se... kanskje jeg ikke har født enda engang og da kommer jeg nok ikke til å dra.. Men er jo greit å ha noen planer klart Takk for hjelpa damer
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2008 #10 Skrevet 22. juni 2008 En uke etter fødsel..huff. Tenk på deg selv også nå da. Det å holde seg i ro etter fødsel kan ha sine fordeler. Stresser og presser du deg selv den første tiden kan du lett møte veggen. Jeg hadde aldri orket å møte i bryllup en uke etter...men det er meg. Ang fotsid kjole - bruk den du har men snakk med bruden først. Selv har jeg ingen kleskode i mitt bryllup - folk skal få slappe av og kose seg - ikke være en dekorasjon i seg selv ;-) det blir nærmest komisk i mine øyne å dirigere kleskoder for bryllupet vårt. Skjønt hverdagsklær vil jeg ikke ha da :-)
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2008 #11 Skrevet 23. juni 2008 Jeg har vært i bryllup hvor en av de beste venninnene til bruden hadde født 3dager før bryllupet. Hun var imponerende nok klar til å komme i bryllupet! Selvfølgelig var babyen med, men det hadde bruden sagt klart ja til hele tiden, at hvis hun hadde født, så skulle babyen være med uten at det var noe problem for henne, det viktigste var at venninnen skulle ha mulighet for å komme, hvis hun orket. I kirken satt de på bakerste benk med babyen og med en gang hun laget en lyd, så gikk moren ut med henne og ble dere resten av vielsen. Under middagen lå hun i vogna si og sov og foreldrene dro litt ut i middagen når hun våknet så hun ikke skulle forstyrre under taler ol. Moren kom i bukse og en fin topp og ingen reagerte på det (det sto ingenting om antrekk i invitasjonen, så det var ikke så "høytidlig" som dit du skal, men tror ingen vil reagere på antrekket uansett). Antrekket var vel et større problem for meg som høygravid enn for henne som nettopp hadde født... Snakk med bruden, så er jeg helt sikker på at alt ordner seg og at gjestene også har forståelse for at en som nettopp har født ikke kommer i klær helt "etter oppskriften" og skjønner at en nyfødt baby må være med.
Miffs Skrevet 24. juni 2008 #12 Skrevet 24. juni 2008 Kan fort hende du er veldig gravid den dagen, kan hende babyen er ute.. Uansett burde du kunne bruke en kjole du har, men hør med bruden! Hadde jeg ikke kunnet bruke kjolen jeg hadde og ikke fått ta med babyen hadde jeg blitt hjemme. Det kan godt hende babyen vil ha mat en gang i timen og det er ikke sikkert at den tar flaske heller. Er det fælt for bruden at spebarnet får oppmerksomhet så synes jeg ike noe synd på henne.. Man må tåke å dele oppmerksomhet med en baby da.. Men det er min mening. Men ville selvsagt gått ut om den begynte å skrike.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #13 Skrevet 25. juni 2008 Jeg tror dere overvurderer hvor mye oppmerksomhet en nyfødt baby tar. Såfremt babyen ikke har hysterisk skrikeanfall er det ikke mye å se på. De fleste tar kanskje en liten titt nedi vogna, men det er bryllupsfølget som får oppmerksomheten den dagen. Nyfødte babyer er ikke sååå interessante! Hadde jeg vært brud hadde jeg tatt det som en selvfølge at den nyfødte var med, men at du tar deg en tur ut dersom det blir for høylydt:)
brooklyn Skrevet 25. juni 2008 #14 Skrevet 25. juni 2008 Jeg var i bryllup i helgen, og hadde min 18 dager gamle sønn med. Hadde SELVSAGT klarert dette med brudeparet først, det skulle bare mangle..Han sov hele tiden, knirket litt i kirken og sovnet under ekteskapsinngåelsen, ble overmåte beundret utenfor kirken, og fullstendig glemt da brudeparet kysset og drakk champis på kirketrappen. Han fikk masse oppmerksomhet av brudgommens mamma (min tante) FØR brudeparet kom til festen, hun tok vognen og gikk på visningstur, min mann og jeg var plassert på enden av et bord, vi hadde plass til vognen ved siden av og når lille sjefen begynte å knirke, tok vi han med ut og gav han mat. Han sov hele kvelden, gjestene tittet opp i vognen og så at han sov, bruden merket ikke at han knirket når han våknet- før vi tok han ut, så dette var ikke noe problem for oss. kjolemessig hadde jeg snakket med bruden. Skjønner ikke HVORFOR noen tror det er greit å kjøre sitt eget løp i noen andres bryllup. Jeg har selv giftet meg og om noen hadde stilt med barn der uten å spørre meg eller kledd seg HELT på tverke av invitasjonen hadde jeg blitt dritforbanna. hvis noen TROR at jeg har planlagt alt ned til minste detalj for å få det ødelagt av gjester som ikke TØR å ringe meg engang, så er det FEIL. ..og ja, fødselshormonene er ikke borte enda...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå