Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå sitter jeg å leser på babyverden:

http://www.babyverden.no/templates/Article____74947.aspx

Her står det at man skal være forsiktig med eple? Jeg som trodde det var helt greit? Noen andre som har hørt dette? Jeg hadde tenkt å koke eple å lage fruktmos da.. Men får vel kanskje bruke noe annet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm. Det viste ikke jeg heller. Har gitt snuppa sin første smakebit av eple i dag:( jaja...typisk. men det er jo eple i mye av den ferdige fruktmosen man får kjøpt fra 4mnd..? Merkelig....

Skrevet

Merkelig.. De selger jo fruktmos med eple&banan og eple&mango til de små fra 4 mnd..

Skrevet

Det står jo i artikkelen at de ikke skal ha store mengdre. Går sikkert bra om du gir det som et mellommåltid en gang til dagen.

Begge mine har fått kokt og most eple, ser ingen problemer med det. Husk å ikke ta alt bokstavlig og heller tenk alt med måte, listen over ikke mat kan bli veldig lang hvis ikke ;)

Skrevet

Noen som er allergisk mot eple, får veldig alvorlig reaksjon.. kanskje det er derfor man skal være forsiktig? Er ikke sikker jeg heller.. :)

Skrevet

Man skal være forsiktig med eple på grunn av at de kan sette biter i halsen. Sik som med mye annet man kan sette fast i halsen. Kokt og most eple er det ingen biter i og derfor heller ikke farlig slik sett. Heller ikke farlig om du putter eplebiten inn i en babyfeeder

Skrevet

..."Vær også forsiktig med eple og rå gulrot. Spedbarn er spesielt utsatte fordi de opptar nitritt raskt i blodet. Derfor skal du ikke gi barnet store mengder av disse grønnsakene før det er over ett år gammelt."...

Jeg har også kjjøpt epler, labambi. kommer til å lage en liten mos av det og tørkede fersken. fikk oppskrift på noe som skulle kokes opp. gir det som smaksprøver. det er nok ikke farlig, jeg tror de sikter til større posjoner.

kjekt å vite da, jeg visste ikke dette. den babyverden siden er så bra!

Skrevet

Nei dere har lest avsnittet feil. Det er spinat, rødbete, bladselleri, nesle og mangold som inneholder mye nitrat.

Ikke eple,gulrot,druer,bollebiter ovs som er nevnt i samme avsnitt. De skal unngås på runn av at de kan settes fast i halsen.

Ikke rart det er mye missforståelser ute og går om mye rart når man ikke leser ordentlig.

Skrevet

Ja, men det står også at eple OG gulrot inneholder en del nitrat. Det betyr bare at man ikke skal kjøre på i mengder. Litt eple om dagen skader ikke babyen.

Er jeg så trøtt at jeg ikke forstår norsk?

Skrevet

jeg klippet direkte ut fra artikkelen,l hvordan kan det misforståes?

Skrevet

æsj, glem det. jeg er visst litt av en kranglefant for tiden. Nås kal jeg lage middag...uten epler og gulrøtter:)

Skrevet

Næringsinnhold i et middels stort eple (ca. 140 gram)

* Kalorier 73 kcal

* Protein 0,36 g

* Karbohydrat 19,33 g

* Kostfiber 3,40 g

* Sukkerarter 14,55 g

* Fett 0,24 g

o Hvorav mettete fettsyrer 0,0039 g

* Vann 115,82 g

Vitaminer og mineraler:

* Vitamin C 6,4 mg

* Tiamin 0,024 mg

* Riboflavin 0,036 mg

* Vitamin B6 0,057 mg

* Folat 4 mg

* Vitamin A 76 IU

* Vitamin E 0,25 mg

* Vitamin K 3,1 mg

* Kalsium (Ca) 8 mg

* Jern (Fe) 0,17 mg

* Magnesium (Mg) 7 mg

* Fosfor (P) 15 mg

* Kalium (K) 150 mg

* Natrium (Na) 1 mg

* Sink (Zn) 0,06 mg

* Kopper (Cu) 0,038 mg

* Mangan (Mn) 0,049 mg

* Selen (Se) 0 mg

Skrevet

Missforståelsen ligger i at du kun har klippet en liten del av avsnittet og de som har skrevet det har blandet inn både hvilke grønnsaker som inneholder nitritt og hvilke grønnsaker/frukter man skal unngå på grunn av at små barn kan sette de fast i halsen.

Skrevet

Enig med mphs. Jeg forstår det også slik fra artikkelen at epler skal unngås pga biter som kan settes fast i halsen. Most eple er sundt og godt for babyen, men alt med måte selvfølgelig.

Skrevet

Jeg og skjønner det sånn når jeg har lest det flere ganger, men det kunne da vært formulert bedre. Veldig lett å missforstå altså...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...