Gå til innhold

En "liten" overraskelse 8 dager på overtid - babyen ligger i seteleie!!! (samme som 3.trimester)


Guttemamma75

Anbefalte innlegg

Fikk oss litt av en overraskelse i går, ble sendt på føden for sjekk av jodrmoren min pga litt forhøyet blodtrykk, utslag på protein i urinen og babyen satt laaaangt opp i bekkenet.. Hadde maserier også og slimproppen hadde gått i løpet av natten.. Ble undersøkt av to jordmødre som mente alt så bra ut - babyen hadde det fint og hodet var i bekkenet men riktignok ikke godt festet.. De ville sende meg hjem men jeg ba om å få undersøkt bekkenet/babyen for å se om det var noe problem ettersom babyen satt så langt opp... Så ble det ultralyd da - og what do u know - babyen ligger i seteleie og det har den nok gjort leeeeeeenge....Har jo ligget i samme stilling i de siste 6 ukene minst!!! Min jordmor har ment at det var hodeleie, og det har jo jeg også fordi jeg har kjent masse bevegelse på hø side oppe i magen som jeg har tolket som føtter... Men neida.. Enda en lege ble tilkalt og så ble det vendingsforsøk - det hele skjedde så fort at jeg rakk ikke bli nervøs en gang!! Fik bricanyl i.v for å få livmora til å slappe av og så satte de i gang.. De klarte å få rumpa ut av bekkenet men han ville absolutt ikke "flippe" rundt så etter to forsøk ga de opp.. Ikke den mest behagelige opplevelsen for meg heller, bricanylen ga meg kraftig hodepine og jeg skalv som bare det - men heldigvis ga disse seg nokså fort... Så fikk jeg valget mellom setefødsel eller keisersnitt.. Ikke lett å ta stilling til det 10 min etter at jeg hadde fått vite at det var seteleie, men vil jo gjerne føde vaginalt så da ble det videre undersøkelse med CT av bekkenet.. Rtg viste at jeg er normalt stor i bekkenet og babyen er også normalt stor (ca 3600 gram) så her blir det setefødsel!! Ble advart om at det allikevel er stor risiko for keisersnitt - iflg legen så ender 50% av setefødslene opp som keisersnitt allikevel..... Dro hjem etter en laaaaaaang dag på føden og la meg litt.. Hadde jo bare sovet et par timer natten før pga maserier, men mye søvn ble det ikke på meg.. Fikk påny rier som var VONDE, men veldig uregelmessige både i lengde, styrke og intervall.. Var på en sjekk på føden i natt og riene var bare maserier, MEN noe bra har de nå gjort for babyens rumpe var kommet lengre ned i bekkenet og hadde festet seg godt.. Ble sendt hjem med paralgin forte og innsovningstbl og har faktisk sovet en del i natt i og med at maseriene heldigvis ga seg for det meste... Så her sitter jeg altså og venter på at det skal sette ordentlig i gang.. Veldig spent på hvordan dette vil bli - blir jo en helt annerledes fødsel enn hva jeg hadde tenkt!!! Men, men - gleder oss til å møte babyen til slutt!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...