Gjest Skrevet 21. juni 2008 #1 Skrevet 21. juni 2008 Må bare høre hva dere sier her, damer... Jeg er 6+4 idag, og har hele denne uka vært totalt utslitt. Jeg har en stillesittende og rolig jobb (heldigvis), men jeg skal liksom prestere litt også da.... Men det går jo ikke når jeg er såååååå trøtt og vanvittig sliten. Dessuten er jeg småkvalm omtrent hele dagen. I går måtte jeg spørre sjefen min om å få noen andre arbeidsoppgaver, for jeg orka ikke å sitte på telefonen og snakke med folk. Men jeg var likevel ikke akkurat effektiv, og jeg føler meg så utrolig tafatt - og at jeg drar ned gjennomsnittet på avdelinga mi (vi blir målt på masse forskjellig). Har lest her tidligere et innlegg om å bli sykmeldt pga "sovesyken". Jeg har tidligere syns at en sykmelding på det grunnlaget er en smule tynt, men nå forstår jeg. Jeg fungerer jo ikke jo! Og mannen min syns jeg sover hele tiden. Og jeg orker ikke sex hvertfall - selv om jeg prøver! Så jeg føler at jeg ødelegger for familien min hjemme. Jeg orker jo ingenting når jeg kommer hjem. Er totalt utkjørt, og har null lyst til å lage middag eller gjøre husarbeid. Har snakket med mannen min og sagt at jeg trenger hjelp til sånne ting, og det er ikke noe problem for han, men jeg føler meg så utrolig hjelpesløs og lat. Jeg er vanligvis en person som ikke klarer å legge meg på sofan før jeg har gjort ferdig det som bør gjøres i huset, men nå bryr jeg meg ikke lenger. Jeg bør sikkert ta hensyn til kroppen min og høre på den, men jeg får så dårlig samvittighet overfor jobben min. Det har vært vanvittig mange gravide på jobben det siste året, og de fleste fikk barn nå i mars/april. Nesten alle var delvis eller helt sykmeldt nesten hele svangerskapet, og nå er det en til som venter barn i september som er 50% sykmeldt. Vi har stooooort sykefravær på jobben, og jeg føler ikke for å dra det ned enda mer. Men likevel føler jeg at jeg trenger hvile - hvertfall delvis. Men jeg har inntrykk av - etter egen erfaring med min forrige fastlege - at det er såååå enkelt å få sykmelding for "ingenting", og jeg er redd for at ledelsen på avdelingen min skal synes at jeg da blir sykmeldt for "ingenting". Dette høres sikkert skikkelig teit ut, og det virker sikkert som jeg ikke tar hensyn til meg selv og den lille i magen, men jeg vil ikke syte og klage heller. Vil bare høre deres synspunkter, og trenger egentlig litt råd om hva jeg skal gjøre. Jeg er redd folk skal synes jeg er pinglete for at jeg ikke orker å jobbe pga tretthet liksom. Høres idiotisk ut, men det er sånn jeg føler det. Det er halvannen uke til jeg skal på første legebesøk, og jeg tenkte at jeg kunne jo holde ut til da, men halvannen uke er leeeenge når man føler seg så utslitt! Er det i det hele tatt noen som skjønner meg her eller? Huff, jeg liker ikke dette! Skulle ønske jeg var superopplagt!
Nina 69 G91 J09 J10 ? Skrevet 21. juni 2008 #2 Skrevet 21. juni 2008 Hei. Først og fremst Gratulerer med spira. Du skal ikke ha dårlig samvittighet om du sykmelder deg nå. Hos de fleste går denne dårlige perioden over ved uke 12 så det er jo ikke sikkert det blir så lange da. Jeg er selv sykmeldt pga kvalme og svimmelhet , er 6+5 idag. Jobber i barnehage, og da må en være "med" hele tiden. Men det at du sitter i ro på et kontor har ingenting å si. Sier kroppen at den trenger hvile så gjør den det. Jeg fikk også konstatert først høyt blodtrykk, og siden lavt, så det er mye som skjer i kroppen disse første ukene. Gå til legen du, med god samvittighet. Husk at gravid er du bare i ni mnd, men jobben har du etterpå også. Det er heller ingen som takker deg om du skulle presse deg for mye og kolapse helt. Lykke til uansett hva du velger å gjøre.
Endelig på vei :-) Skrevet 21. juni 2008 #3 Skrevet 21. juni 2008 Hei. Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Jeg er kvalm hele dagen og kjempe trøtt og sliten, og jobber fortsatt fullt. Er 7+4 idag og skal til legen for første gang på mandag. Jeg tror jeg kommer til å be om sykemelding da, hvis ikke han gir meg en uansett. Når jeg kommer hjem fra jobb så orker jeg ikke å gjøre noe. Bare ligger på sofaen og sover eller ser TV. Bare tanken på å lage mat eller rydde/vaske gjør meg trøtt. Og helgenen går til å sove å gjøre det ellers nødvendige. Jeg har ikke akkurat en stillesittende jobb heller. Jobber i barnehage og merker selv at det går ut over humør og tålmodighet når jeg er kvalm og sliten. Det er jo ikke heldig for noen. Jeg har 2 uker igjen til ferien og håper på å bli delvis eller fullt sykemeldt frem til da. Jeg har heller ikke fortalt de andre på jobb at jeg er gravid, kun sjefen min, så de vet jo ikke hvorfor jeg er litt redusert om dagen. Vanskelig dette her... Men jeg tenker at man må tenke på seg selv, for det er det ikke noen annen som gjør. Jeg vil at denne graviditeten skal gå bra, og da må jeg lytte til kroppen min og skjønne mine begrensninger. Lykke til. Håper det går bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå