Gå til innhold

Ang. hun som beskriver aborten sin i et innlegg her....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis det er sant så har du hatt en vond opplevelse som du bør snakke med profesjonelle om.....

Men må gjenta meg selv som jeg gjorde i hovedinnlegget.

Ved medisinsk abort er man på sykehuset når stikkpillen settes som skal sette det hele i gang, og man er der helt fram til man har abortert og noen timer etter.

Man drar ikke hjem.

Man kan ta medisinsk abort fram til uke 9, og det er UMULIG å se fosteret. Det føles som en rikelig menstruasjon.

Vil ikke at andre som skal ta medisinsk abort skal bli skremt av opplevelser andre har hatt som ikke stemmer med virkeligheten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Signerer denne.

Har selv tatt medisinsk abort og man blir på sykehuset til aborten er over og man er i form til å reise hjem

.Minst 2 døgn før med. ab skal gjennomføres får du utdelt en tablett (Mifegyn) som stopper veksten av fosteret. Deretter møter du som avtalt på dagpost/sengepost og får 3 tbl som skal settes i skjeden, samtidig som du får smertestillende tbl. (ofte Paralgin Forte eller lignende). Deretter skal du ligge flatt i 1 time, sånn at tbl i skjeden får tid til å virke på livmorhalsen din. Etter dette kan du fritt bevege deg rundt på avdelingen, og du kan spise og drikke som du vil. Vanligvis vil du blø ut fosteret i løpet av noen timer, og for de fleste går dette veldig greit. Dersom du har behov for d vil du få mer smertestillende.

Skrevet

nå er det faktisk dere som feilinformerer. På en del sykehus, bla. Haukeland i Bergen kan man velge om man vil dra hjem og abortere hjemme eller gjøre det på sykehuset. (se link hvis dere ikke tror meg: http://www.helse-bergen.no/avd/kvinneklinikken/diagnose/Abortmetoder.htm)

Jeg har aldri gjort det, men har folk nær meg som har spontanabortert som beskriver det samme som HI. Å si dette er ikke å skremme folk, men å gjøre det helsevesenet faktisk BURDE gjort, nemlig forberede folk på hva de KAN oppleve. Et foster i uke 9 er 3 cm langt og har både armer, bein og fingre (faktisk også begynnende kjønnsorganer) selv om ingen av delene er fullt utviklet... (http://www.babyverden.no/templates/PeriodPage____585.aspx)

Det er et stort problem at helsevesenet ikke tar på alvor at mange kvinner får problemer etter en selvbestemt abort, noe av det kan kanskje henge sammen med prosessen i forkant... (http://www.helsenytt.no/artikler/reaksjoner_abort.html)

ja til selvbestemt abort burde også være et ja til god nok informasjon om valget...

Skrevet

Det er noe rart med det abortinnlegget...

Det nevnes ikke smerter med ett ord...stikkpillene du får i skjeden setter igang sammentrekninger i livmoren (som veer) slik at man aborterer. Det er ganske vondt (men varer heldigvis ikke lenge). Og man skal være på sykehuset- for observasjon og smertelindring. Man får paralgin forte samtidig og evt morfin dersom man trenger det....

I uke 6 er embryoet ca 6 mm, omtrent som en eplekjerne....

Prøver ikke å sette igang en hets mot abortinnlegget. for alt man vet er det en reell opplevd situasjon, men - det er isåfall en veldig spesiell og sjelden situasjon...virkeligheten er nok mer skånsom..

Skrevet

Ja, man kan ved Haukeland fullføre abort hjemme- dersom forholdene ligger til rette for det...

Abort av helsemessige årsaker (psyk/fys) er IKKE rett forhold for abort hjemme!

Sånt blir nøye vurdert og avklart i samtale!

Håper den historien er tull, ellers så er det faktisk fryktelig synd på den jenta!

Skrevet

Jeg er helt enig i at god informasjon er kjempe viktig.

I Norge har vi Amathea de gjør en viktig jobb når det gjelder god og saklig informasjon ang abort.

Hvis man ikke ønsker å dra hjem under aborten så trenger man ikke det.

Jeg må gjenta meg selv, kan litt om temaet, man kan faktisk ikke se noe foster.....

Skrevet

Alle jeg kjenner har vært hjemme når de har tatt medisinsk abort

Skrevet

Jeg kan ikke skjønne hvorfor det er så vanskelig for folk å tro på meg hva jeg har opplevd.

Hva er det som har gjort at folk er blitt så kyniske.

Dere kan ikke tro det fordi jeg ikke nevnte smertene eller hva slags smertestillende jeg fikk med meg hjem???

Jo det var jævelig vondt..

jeg fikk med meg fire paralgin forte tabletter og en paralgin forte i stikkpille.

Og det at det skulle være som er rikelig mens.

Jeg har hatt rikelig mens tidligere og dette var noe helt annet. jeg blødde ut det tykkeste bindet og det kom blodklumper som var ganske så store ja.

Og ja jeg vet jeg valgte dette selv og må stå for det jeg gjorde.

HI på abort historien

Skrevet

Da søsteren min tok medisinsk abort, så måtte hun være på sykehuset i minst 3 timer før hun kunne dra. Dette var på ullevål sykehus. Og samme dag som hun var der, var det 3 andre til som tok samme type abort. Søsteren min fikk ikke så vondt eller noe plager, blødde bare litt. Hun sa at hun følte seg fint og vi dro hjem etter 3 timer.

Men de 3 andre damene ble igjen etter at vi dro, og hun ene fikk kjempe vondt. Hun var skikkelig plaget.

Så det er vel forskjellig fra person til person, det med smerte.

Ang. det med forster, så har jeg ikke noe peiling i det hele tatt. Men det var noen som nevnte at hun kanskje var lengre på vei enn det legen sa. Legen har ikke alltid rett desverre.

Skrevet

NEI, HI!

Man får tablettene man skal ha, og kan reise hjem før noe har skjedd!

Jeg gjorde det, kjørte bil selv og fikk store problemer med smerter og blødning på veien. Måtte stoppe når jeg nesten besvimte.

Dårlig informasjon fra sykehuset? Ja.

Og det føles ikke som en menstruasjon, det kommer store ting ut! Beklager detaljer. Jeg ungikk å se på det. Men det var en spesiell opplevelse ja.

Skrevet

jeg kjenner noen som hadde en MA i uke 7 - 9 som ble utstøtt i uke 12. De visste ikke hva de skulle gjøre med fosteret som kom ut. så de tok det med til sykehuset da de skulle på en kontroll samme dag. For å sette det litt på spissen, mine rikelige menser kan ikke tas med noe sted... Så dette kan tydeligvis variere.

Syns det er ufint å trekke andres opplevelser i tvil slik flere gjør her. JA, teoretisk sett kan det godt hende at folk finner på ting, men det VET vi faktisk ikke...

Skrevet

Noen ganger så virker det som om de bedrevitende ikke vet så mye bedre enn andre. Sikter til HI.

He he he....

Skrevet

men fosteret har IKKE armer og øyne som du kan se når du er 6 uker på vei!!! Det at det kommer "store ting" ut er både levret blod, cellevev fra innsiden av livmoren og selvsagt eymobret med fostersekken. Selve eymbroet er LITE!! Og ikke noen skal få meg til å tro at du var 6 uker på vei visst du så noe slikt.

Enten har du narret deg selv pga dårlig samvittiget til å faktisk se "en minibaby" som du sier, eller så var du 4 uker mer på vei enn du og legen som målte fosteret på ul trodde...

Jeg har mistet en gang i uke 7 og det var bare en celleklump som kom ut sammen med masse annet og mye blod, mens da jeg mistet i uke 10 så var selvsagt klumpen og alt større, men man så IKKE armer og øyne. Dessuten vil ikke du få en perfekt komplett abort der fosteret kommer helt ut så tidlig.... det vil være ødelagt.

Dette her MÅ være en som er imot abort og prøver å skremme andre fra å ta det....

Skrevet

Kjenner jeg blir litt irritert her..

Jeg tok selv en medisinsk abort i forje uke. Jeg dro på Ullevål, var 5+3 uker på vei. Jeg fikk en pille der som jeg måtte svelge, og fire piller som jeg fikk med meg hjem + en respet på paralgin forte og stikk piller.

Når jeg våknet neste morgen satte jeg de fire tablettene inn i skjeden + de den ene i rompa. Merket INGEN sammentrekkninger MED en gang, nei. En time senere satt jeg inn den andre stikkpillen, som jeg fikk beskjed om + tok en paralgin forte. Ble fjern, så gikk å la meg. Dette var i 9 tiden på morgen. Jeg hadde kastet opp hele natten pga den pillen jeg fikk på sykehuset, så var helt utkjørt. Først i TO TIDEN begynte jeg så vidt å blø.. Og KVELDEN ETTER begynte klumpene å komme.

Skjønner ikke hvorfor dere snakker om ting dere faktisk aldri har opplevd?

Skrevet

Hva hadde det der med diskusjonen om at hun påstår å ha sett armer og øyne på en liten minibaby på 6 uker å gjøre????

Gjest Zima *PP?*
Skrevet

Det er faktisk ikke uvanlig å bli sendt hjem ved medisinsk abort. Dere tenker vel på kirurgisk.

Skrevet

Det er jo ikke bare det dere diskuterer da din idiot! Dere betviler jo at dama har vært hjemme til og med. Og bruk hodet ditt a.. Det sier seg selv at det ikke lå et menneske inni der å vinket til dama liksom, men i know for a fact at ser man fostersekken så tidlig i svangerskapet så er det også mulig å se antydningen til et lite foster inni der. Man SER faktisk de to svare prikkene. Tro det eller ei, det gir jeg fullstendig faen i for å være ærlig. Men syntes det er lavmålt å sitte å diskutere en så sår sak på denne måten. Ærlig talt, hva slags mennesker er dere egentlig? Idioter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...