smågodt prinsessa Skrevet 21. juni 2008 #1 Skrevet 21. juni 2008 Jeg har litt lyst på en liten kattepus,. men lurer litt på forskjellige ting.. Er de ute hele dagene? Hvis vi roper på de om kvelden og de ikke kommer, går dere bare å legger dere da? Må de sitte ute hele natta da stakkars? Setter dere evt. mat på trappa til de da? Når dere reiser, tar dere med dere katten hver gang? Eller er det nok at et familiemedlem kommer å slipper katten ut og inn hver dag?? Hvor mye ansvar er det egentlig å få katt? Jeg mener at hvis man skal skaffe seg kjæledyr så må man ha tid og mulighet til å ta ordentlig vare på det.. derfor gidder jeg bare ikke få meg en katt før jeg vet hva det innebærer. Takker for alle svar:)
SaftSuse *Overtid* Skrevet 21. juni 2008 #2 Skrevet 21. juni 2008 Katten vår har egen katteluke i verandadøra, så han går inn og ut som det passer han dag og natt. Mat og vann har han også alltid tilgang til. Når vi reiser bort, får vi noen til å fylle matskåla ca annen hver dag. Greit med katteluke gitt ) Når det kommer til ansvar, er det ikke noe mindre ansvar å ha katt enn andre husdyr, selv om de i stor grad klarer seg selv. De skal ha stell, kos, ormekur 2 ganger i året, gjerne vaksine, og selvfølgelig friskt vann og mat.
hit og dit Skrevet 21. juni 2008 #3 Skrevet 21. juni 2008 Nå er eg oppvokst på gård, så da er det kanskje litt ansleis. Katta mi likte best å vera ute om natta. Sjølv då ho hadde kattunger (dei avr visstnok mitt ansvar om natta. Katta mi var nabotøsa). Me slapp ho ut om natta og inn om morningen. Katter er nattedyr så det er ikkje synd på dei om dei er ute om natta. Mat hadde ho inne. Satt me mat ut kom berre nabokattane, og villkattane. Reven ikkje minst. Katten vart passa av naboer då me reiste vekk. Ho ville ikkje bu sjå dei, men hadde tilgang til kjellaren (åpent vindu) og mat der. Det vart nok litt kamp med andre katter i dei tidene, men ho var ei tøff frøken. Katter er nok eit av dei enkle dyra, så lenge ein har mulighet til å ha dei ute og inne. Eg har passa på eit par innekatter, og dei krever meir av aktivisering, stell etc. Ein utekatt aktiviserer seg ved å jakte, og kjem inn for å spise og kose. Langhåret katt krever nok meir, men det har eg aldri anskaffa meg, bevisst.
hit og dit Skrevet 21. juni 2008 #4 Skrevet 21. juni 2008 Kjem ikkje andre katter inn den døra? Katt er noko enklare enn hund og hest da =) Ansvaret er likt, men arbeidsmengden er betraktelig mindre.
SaftSuse *Overtid* Skrevet 21. juni 2008 #5 Skrevet 21. juni 2008 Enig i at arbeidsmengden er mindre ja, hehe ) Men i bunn og grunn har man ansvaret for et levende vesen, og en katt er ikke mindre verdt enn en hund f.eks ) Etter min mening ) Når det gjelder katteluka, er det en magnetlås på den, så katten vår har en magnet i halsbåndet sitt, sånn at luka åpner seg ) Nettopp for at andre katter ikke skal komme inn. Har vært en del katter som har kikket inn, men de har ikke kommet inn. Andre katter med magnet i halsbåndet kan nok komme inn, men det virker ikke som det er så mange av de i området )
hit og dit Skrevet 21. juni 2008 #6 Skrevet 21. juni 2008 Ja klart ansvaret er det samme! Absolutt, og Olgapusen min var like mykje verdt som Speedlebikkja er. =) Genial luke, slik vil eg og ha når eg anskaffer meg katt igjen.
Gjest Skrevet 21. juni 2008 #7 Skrevet 21. juni 2008 Akkurat nå har jeg 5 katter;) OG to små barn! Jeg elsker å ha katt, tidvis er det jo litt jobb, har en gammel kattpus som er litt syk innimellom. Men stort sett ordner pusene for seg selv. De er inne omtrent hele dagen, ut innimellom for å gå på do. Vi har også kattedo inne, siden gamlefar ikke alltid helt husker å gå ut når hanmå på do:p Roper vi dem inn om kvelden så kommer de. Men de trives like godt ute og kommer da inn om morgenen og spiser. Vi setter aldri mat ut, for mange andre katter i nabolaget her. Og jeg gidder ikke fore alle andre katter Vi tar ikke med oss kattene når vi reiser. Broren min bor også her så enten tar han de, ellers setter vi opp et vindu til dem og får noen til å fylle på med mat annenhver dag.
Gjest Skrevet 21. juni 2008 #8 Skrevet 21. juni 2008 Har to katter og prøver å få dem inn om natta. Spesielt han ene er fæl til å tusle bort over gate for å lete etter mus. Han andre ble påkjørt for 11/2 år siden så han har fått respekt for biler virker det som, men vil helst ha begge inn. Dersom de absolutt ikke gidder å komme når jeg roper har jeg ikke så mye annet valg enn å legge meg, de pleier å "rope" utenfor vinduet når de kommer og vil inn. Har snille naboer som stikker innom 1-2 ganger om dagen dersom vi er vekk. Hvis vi bare skal være borte en natt har vi satt fram masse mat og friskt vann og latt dem være inne uten ekstra tilsyn. Det er masse ansvar å ha katt som det er å ha ethvert dyr, men som det nevnes, som oftest, mindre arbeidsmengde enn en hund. Men jeg ville ikke vært foruten mine og synes gleden de gir meg er 1000 ganger større enn arbeidet det er med dem Husk bare å få katten din sterilisert/kastrert så slipper du at den går så langt unna hjemmet og den blir ikke opphav til kattunger. Nok av uønskede kattunger hos dyrebeskyttelsen som det er... Kos deg med pusen hvis du bestemmer deg for å få og lykke til.
*Andreapus* Skrevet 21. juni 2008 #9 Skrevet 21. juni 2008 Min går ut og inn som den vil. (har ikke katteluke.. men den går inn verandadøren.. Før gikkd en inn stuevinduet.. Vis katten min ikke er inne når vi legger oss, kan den være ute.. Gjør ikke noe det... Når v i reiser vekk kommer det helt an på hvor vi skal, lenge det er, og sånt.. Er det en helgetur får vi naboene til og komme.. Skal vi vekk lenge, så er det kattepensjonat. Skal vi til foreldrene til samboer, så tar vi den med.. (de bor 5timer vekk med bil.. Og vis vi er der o påske eller jul..) Og da er den inne.. kan være litt litt og passe på det.. så vi velger ofte kattepensjonat.. er mye ansvar med katt, men de er verdt det..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå