Gå til innhold

Jeg har akkurat sett sicko

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter igjen med en taknemelighetsfølelse. Faen så flax vi har som blir født her.

Og så blir jeg litt stressa over alt pratet om at vi bør privatisere for å få det bedre. Og tenker for meg selv, hvorfor i all verden stemmer flere og flere på et parti som foreksempel vil privatisere eldreomsorgen. Altså, hvorfor i all verden skulle det fungere så fantastisk bra i Norge, når det ikke gjør det noe annet sted? Er det noe jeg har missforstått her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke så lenge siden jeg så den også, og den gjorde meg også takknemlig for det vi har her i Norge. Bra helsevesen gjør at vi kan jobbe lenger fordi vi har råd til å holde oss friske.

Skrevet

Om man setter det litt på spissen så koster en hjertepasient på overvåkning 56 000,- pr.døgn (gjorde i hvertfall for 6 år siden)...

Glad jeg slipper den regningen....

Skrevet

Jeg har ikke sett filmen du refererer til, men jeg ser så absolutt ikke noe galt med stadig økende privatisering og konkurranseutsetting. Mye som ikke fungerer i Norge som det bør, og jeg mener det bør gjøres noe med.

Skrevet

Jeg er enig i at mye ikke fungerer bra i Norge. Men det fungerer ihvertfall BEDRE en i privatiserte USA. Og da tenker jeg det vil være et skritt i feil retning å prøve å gjøre som dem? At man heller må sette fokus et annet sted.

Skrevet

En salig blanding av privatisering og konkurranseutsetting tror jeg kunne vært en fin ting for Norge. Det betyr ikke nødvendigvis at jeg ønsker et amerikanisert Norge. Man kan lære av andres feil, og forbedre det. Orker ikke å gå dypt inn i en politisk debatt, kan ta det en annen dag.

Skrevet

Å konkurranseutsette helsetjenester og skole er det bare Frp som vil. Ikke engang Høyre vil sette sine ben der. Hvorfor? Fordi nesten 90% av budsjettene i disse organisasjonene er bundet opp til lønn, så den eneste måten å øke inntjeningen på er ved å gjøre tilbudet dårligere ved å ha færre ansatte. Og høyre har innsett at det er en politikk de vil tape på. Frp skjønner som vanlig ingenting.

Ut over det. Min datter er 12 uker prematur, og vanlig pris for å behandle en så tidlig født unge i usa er ca 1 000 000 dollar. Million dollar baby fikk ny mening hos oss. Og med min medisinske forhistorie ville jeg aldri fått tegnet en forsikring som faktisk dekket dette. Så da hadde valget vært gjeldsslave eller baby.

Skrevet

Mulig jeg holder med Frp ;-) Jeg mener at konkurranseutsetting kan være bra på mange måter, ikke nødvendigvis innenfor helsesektoren når det er sagt, men i det hele tatt. Nå skal det nevnes at jeg ikke nødvendigvis bare holder med et parti sin politikk heller.

http://bf12.hoyre.no/temaer/konkurranseutsetting

Jeg synes ikke det er en negativ ting at mer og mer privatiseres. Det er dermed ikke sagt at jeg ønsker å amerikanisere Norge. Ønsker ikke å skape et samfunn der de fattige ikke får noe, mens de rike får det beste. Men en annen ordning enn den vi har nå sier jeg ikke nei takk til...

Skrevet

Vi har faktisk ett av verdens beste helsetilbud. Hvorfor er ikke det bra nok? Hvorfor skal man endre på det?

Skrevet

Tja, det er mange grunner til at jeg mener det. Konkurranse hadde nok gjort helsetilbudet vårt mye bedre. Folk står i sykehuskø, mange leger tar ikke pasienter seriøst nok osv osv. Jeg har liten tiltro til helsenorge.

Skrevet

Nevn tre andre land du heller ville blitt behandlet av det offentlige helsevesenet av?

Skrevet

Tunisia, Ghana og Chile - nei altså, jeg sier ikke at helsevesenet vårt er DÅRLIG, men jeg skulle ønske det fantes flere tilbud å velge mellom, slik at man faktisk ikke hadde måttet forholde seg til det offentlige til enhver tid. Jeg synes det er forferdelig at folk må stå i sykehuskø, jeg synes det er forferdelig at mange leger ikke tar pasientene sine på alvor, og det mener jeg at vi MÅ gjøre noe med.

Skrevet

For de som har ræva mett med penger finnes det private klinikker i en hver by med mer enn 100 000 innbyggere. Og for oss som ikke har det er det glimrende at vi kan få fullverdig behandling uten å betale oss til fant.

Men jeg er enig i at det er trist at personer som venter på kreftbehandling må stå i kø.

Skrevet

Jada, det fins private klinikker, men det er et begrenset utvalg av dem. Også her i Oslo. Jeg skulle gjerne hatt flere å kunne velge mellom for min egen del. Jeg synes så absolutt at det er glimrende at andre får fullverdig behandling uten å måtte betale seg til døde, og det ønsker jeg selvsagt ikke å endre på. Jeg ønsker kun å utvide tilbudet slik at det er bedre tilpasset alle. Mest fordi jeg personlig har dårlige erfaringe rmed den offentlige helsetjenesten, men også fordi jeg synes det er tragisk at man skal måttet stå i sykehuskø, og at liv som muligens kunne blitt reddet skal gå tapt.

Skrevet

Jeg er enig med deg rotta om at et privatisert helsevesen ville resultert i et bedre helsevesen - for noen, for de som har råd til å betale for det. Ikke for oss andre.

jeg leste en artikkel for en god stund siden om at helsekøene for livstruende sykdom ikke var lenger i Norge en i USA. Men at køen for ikke-livstruende tilfeller, var lengre i Norge. Er ikke det greit da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...