noahmor Skrevet 20. juni 2008 #1 Skrevet 20. juni 2008 Har endelig fått barnehageplass fra august. Gutten min er 2,5 og blir 3 i slutten av desember. Fikk brev fra BH idag og det står at han skal begynne i avdeling for 3-6 år. Han har vært hos dagmamma i 1 år nu og er ikke noe særlig vant med mye barn, bråk og full fart. Jeg gikk ut fra at han skulle begynne på småbarnasstue og flytte til "stor" avdeling etter jul. Jeg synes dette er en altfor brå start. Jeg har selv jobbet i barnehage og vet at det kan bli mye stress for en treåring og ikke minst for en liten 2,5 åring. Hva ska jeg gjøre? Kan jeg si ifra til bydelen og barnehagen om at jeg ikke vil ha han på stor avdeling? Noen med lignende erfaring?
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2008 #2 Skrevet 20. juni 2008 Tror det vil være mer stress for han å begynne på en småbarnsavdeling for så å bli flyttet på etter bare et halvt år.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2008 #3 Skrevet 20. juni 2008 Så lenge han blir 3 dette året blir han regnet som et stort barn. Han krever bare 1 plass (i motsetning til de som blir 3 neste år som krever 1,5 plasser). Et valg du har da er evt å søke permisjon fra bhg frem til nyttår og så la ham begynne etter jul.
noahmor Skrevet 20. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 20. juni 2008 Ja, kanskje det. Jeg har jobbet både på småbarns- og storebarnsavdeling og synes at det var en veldig rolig og fint start småttingen fikk på de små avdelingene. Min gutt er litt var for store armbevegelser og mye bråk, men det kan jo like gjerne skyldes at han er vant med dagmamma og få/yngre barn. Avdelingene i barnehagen henger jo på en vis sammen, de leker jo på samme uteareal og har felles aktiviteter. Jeg får ta en prat med barnehagen mandag....
noahmor Skrevet 20. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 20. juni 2008 Jeg er selv født på slutten av året, så jeg vet hvordan det er å være minstemann!! Det er kanskje på tide å si fravel til "babytiden" og ta det store spranget. Permisjon er helt utelukket for han har ikke dagmamma mere fra juli og jeg begynner i ny jobb første august. takk for svar...
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2008 #6 Skrevet 20. juni 2008 Min yngste er også blandt de rolige barna. Hun begynte i enavdelings bhg da hun var 1,5 år. Det gikk helt fint, selv om hun var yngst, og det var en gjeng med store, litt voldsomme barn der De som jobber i barnehager er stort sett veldig flinke til det de driver med, og passer på at alle finner seg tilrette. NN 23:33
pandabjørn Skrevet 21. juni 2008 #7 Skrevet 21. juni 2008 nå er det jo bare snakk om 4mnd jente og jeg ville heller hatt han på den store avd enn den lille avd.....du sier jo selv at de beveger seg fritt i alle rom....så hva gjør vel det om han er den minste?? kanskje han ikke er den minste alikvel kanskje det er andre barn som også er født sent på året som skal begynne i barnehagen.. synes ikke det er noe å ta opp jeg da men.....men det er jo du som bestemmer
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2008 #8 Skrevet 21. juni 2008 Gutten min var hjemme med meg i to år, og begynte på storbarnsavdeling når han var to år og en måned gammel. Jeg var skeptisk, ja! Han var den eneste som skulle sove på dagen, og var ikke vant til en stor flokk med store barn. Men: Han trivdes fra dag en! Det gikk over all forventning, og i ettertid ser jeg at det har vært spennende og stimulerende for ham. Han er godt over gjennomsnittet i fysisike ferdigheter, og de store barna har behandlet ham som en maskot og vært så snille mot ham. Jeg tror det har vært lærerikt både for ham og de andre. Småbarnsavdeling blir fort kjedelig for en på over to syns jeg det virker som. Hvertfall når det gjelder fysiske aktiviteter.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2008 #9 Skrevet 22. juni 2008 Var i samme situasjon i fjor. Vet du, det er MYE bedre å være minst på stor avdeling, å få masse stimuli, og lære masse nytt, enn å være størst på småbarnsstua og gå der å ikke få utfordringer nok forde ting er mest tilrettelagt for 1 og 2 åringer. Jeg jobber selv i småbarnsavdeling og har gjort det i flere år. De største barna faller fort igjennom, og de STRÅLER de hangene de får komme inn på storebarn avdelingen, og suger til seg utfordringene som er det. Gutten din kommer til å storkose seg, det er jeg sikker på. Og for all del, IKKE la han få ferten av at du er bekymret.........
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå