Gå til innhold

fastlege eller jordmor ved første kontroll???


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

er det best å gå hos fastlegen eller jordmor ved første kontroll???

har hørt at man skal ta en GU ved første kontroll, er ikke så gira på det hos fastlegen min. han er nemlig ung og kjekk ;) det blir bare pinlig!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri tatt noen sånn test bare fordi jeg er gravid. Min lege (går fast til gyn) sier han vil unngå sånne ting når man er gravid..

Men hos oss så må man først til fastlege før man får time hos jordmor. Men det kan jo være forskjellig hvordan de praktiserer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er det vanlig med fastlege- time første gangen. Også vanlig med GU og høre hjertelyden.

Vi har noe som heter kvinnehelsa (kun jordmødre)som vi kan ta GU hos, om det er pinligheter hos fastlegen.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man tar vel blodprøve og urinprøve på den første kontrollen så det må vel gjøres hos fastlegen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GU er absolutt ikke nødvendig! Er bare å si fra det :)

 

Kan fortelle da jeg sist var gravid, og en eldre, gammeldags lege som skulle ta GU - jeg begynte å blø noe veldig, så han sendte meg sporenstreks til gynekolog. Jeg var helt oppløst og redd, hulket så jeg ikke klarte snakke! Gynekologen tok innvendig UL og der fikk jeg se et friskt og nydelig lite barn som var en måned eldre enn jeg trodde :D

Så det endte bra! MEN det viser at GU kan forårsake blødning, og det er ikke noe man ønsker! Innebærer en viss (men minimal) risiko å grave inni der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...