Gjest Rabarbra Millicent Skrevet 20. juni 2008 #1 Skrevet 20. juni 2008 17 mindreårige jenter venter barn på Gloucester High School i Massachusetts i USA. Skolen tror jentene har inngått en pakt for å bli gravide sammen. (JENNY SANDVIG - Aftenposten) Halvparten av jentene har innrømmet overfor skolen at de har laget en pakt om å bli gravide og oppdra barna sammen. Ingen av jentene er eldre enn 16 år. Graviditetsboomen har rystet den katolske kystbyen, som ligger fem mil nord for Boston. 17 graviditeter er helt ekstremt for den videregående skolen med 1200 elever. I et «normalt» år blir fire elever gravide. Det var i oktober i fjor at skolen først fattet mistanke. Da rant 15- og 16-årige jenter ned dørene til skolens helseklinikk, for å teste om de var gravide. - Noen jenter virket mer bestyrtet når de fant ut at de ikke var gravide enn når de var det, sier rektor ved skolen, Joseph Sullivan til Time Magazine. Innen mai måned hadde flere av jentene blitt gjengangere på klinikken, på jakt etter et positivt svar på graviditetstestene. De gangene testene var positive reagerte mange av jentene med high fives og med å legge planer for hva de skulle gjøre med babyene sammen. - Vi fant ut at en av fedrene er en 24 år gammel hjemløs mann, sier en hoderystende rektor til Time Magazine. Mangler kjærlighet En teori er at jentene ville bli gravide fordi de savner noen som er glade i dem. - Dette er jenter som generelt mangler selvtillit og mangler kjærlighet i livene sine, sier overinspektør ved skolen, Christopher Farmer til WBZ-TV. Ordføreren i den vesle fiskerbyen Gloucester tror ikke på skolens antakelser om en graviditetspakt. - Jeg tror ikke det har vært en pakt med så mange jenter som har konspirert sammen for å bli gravide. Det ville virkelig overraske meg, og jeg har ikke sett noe bevis for det, sier hun til AFP. Saken har vakt stor oppsikt i USA. På NBCs sending «Today» fortalte tenåringsmoren Christen Callahan, en tidligere elev ved skolen, om hvordan flere av jentene kom til henne for graviditetsråd. Callahan ble selv gravid som 15-åring. - De sa ting som: «åh, jeg tror foreldrene mine ville vært helt ok med det, og at de ville hjulpet meg», den slags ting. I forrige måned sa to ansatte ved skolen opp jobbene sine i protest mot den konservative praksisen rundt utdeling av prevensjonsmidler ved det lokale sykehuset. Det er jo betryggende at det ikke bare er i Norge det finnes dumme jenter. Eller er det det?
Gjest Skrevet 20. juni 2008 #2 Skrevet 20. juni 2008 Det er skremmende at det i det hele tatt fins folk der ute som planlegger barn i så ung alder. Ennå verre er det at det fortsatt er så dårlig informasjon om prevensjon i USA. Den lille perioden jeg bodde i USA, så jeg flere unge tenåringsmødre samt gravide tenåringer enn jeg har gjort på snart 6 år i Norge.
lilja70 Skrevet 20. juni 2008 #3 Skrevet 20. juni 2008 Vi visste vel at amerikanske jenter ikke fant opp kruttet... Men betryggende, nei, vet du hva, Rabarbra. Litt trist. Regner med de får litt oppmerksomhet nå, og kanskje litt ekstra midler, det virker som om det er de med ferrest bøker i hyllene hjemme som har babybooma, for å si det slik.
Gjest Skrevet 20. juni 2008 #4 Skrevet 20. juni 2008 Min første reaksjon var en skikkelig latterkule da jeg leste den artikkelen. Men spøk til side, når så mange er enige om at det er smart å skaffe seg unge i den alderen så kan ikke samfunnet ha mange visjonene å tilby ungdommen. Drøm nr en er å bli alenemor liksom ... og helst så fort som overhodet mulig.
Gjest Skrevet 20. juni 2008 #5 Skrevet 20. juni 2008 Også må jeg legge til at jeg ikke akuratt gutta som har pult heller kan være så smarte da ...
Gjest Rabarbra Millicent Skrevet 20. juni 2008 #6 Skrevet 20. juni 2008 Ja, og jeg tror ikke bare det er kjærlighet de mangler, jeg tror der som her at det er store mangler i framdrift, generell horisont og allmenn opplysningsnivå når folk i den alderen planlegger unger. Dessuten er det jo en sosialt arvelig greie, så etter noen generasjoners fordumming er man der at oldemor er seksti...
Gjest Rabarbra Millicent Skrevet 20. juni 2008 #7 Skrevet 20. juni 2008 Gutter på den alderen puler om de får, i alle fall de guttene som matcher de jentene der.
Gjest Skrevet 20. juni 2008 #8 Skrevet 20. juni 2008 Kanskje, men smart er det ikke. Det er vel en del tenåringsgutter der som pent må betale bidrag for pulinga si i mange år framover ...
Gjest Rabarbra Millicent Skrevet 20. juni 2008 #10 Skrevet 20. juni 2008 I have baby mamas on top of baby mamas (sorry, filmreplikker faller av og til så lett inn i hodet...)
Gjest Skrevet 20. juni 2008 #11 Skrevet 20. juni 2008 Jeg har 61 år gammel oldemor til mitt barn. Det er ikke mange som er så heldige å ha så sprek og ung oldemor. Tipp oldemor han hun også. De fleste nå har vel knappest besteforeldre.
shimonie Skrevet 22. juni 2008 #12 Skrevet 22. juni 2008 syns det er veldig kjekt med unge oldeforeldre jeg. de yngste til småtten er 68. det er jo ofte da folk blir besteforeldre... og ikke orker fullt så mye lenger.. her har også småtten en tippoldemor i tillegg, sånn som hun over. kan jo ikke klage da=P ingen av oss har forøvrig inngått en pakt om å bli gravide som 16 åringer...=P men 3 generasjoner ble merkelig (?) nok gravide som 21 1/2 åringer... hehe..
Gjest Skrevet 22. juni 2008 #13 Skrevet 22. juni 2008 Hele poenget er vel tross alt ikke at det er negativt å ha en ung oldemor, poenget er at det viser en noe skummel trend. Det er ingen hemmelighet at folk som blir foreldre i ung alder - og da gjerne frivillig, som oftest har unge foreldre selv - og deres foreldre igjen var også unge. Altså en sosialt arvelig greie... Det følger generasjonene.... Det er noe urovekkende.
Gjest Skrevet 22. juni 2008 #14 Skrevet 22. juni 2008 Nja, jeg vet ikke. Min oldemor er 90, så hun var rundt 30 da hun fikk barn. Da min bestemor fikk barn (60-tallet) skulle man gifte seg så fort man kunne, bygge hus, få barn, ha brødskalk i håret og være husmor mens mannen jobbet. Men så er det foreldrene mine som var 17 og 18, jeg er et resultat av en one night stand. Pappa følgte trenden til mamman sin med å få tidlig, mamma sine foreldre er eldre.. Jeg var 24, så egentlig ikke så ung.
Gjest Skrevet 22. juni 2008 #15 Skrevet 22. juni 2008 Og mannen min nermer seg 40, så han er ihvertfall ikke ung... gammle grisen;)
Monajenten Skrevet 22. juni 2008 #16 Skrevet 22. juni 2008 Min datters oldemor ble oldemor da hun var 59....Dessverre fikk hun bare være oldemor i tre år før hun døde av kreft. Men vår familie er ikke dumme av den grunn altså.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå