Gå til innhold

Pliiiz, svar meg: ang svangerskap og sykmelding...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i 6 uke ca, og er kjempedårlig... klarer ikke fungere på jobb:

Her er hva jeg "plages" med:

Trøtt: kan sove og sove og fremdeles være trøtt. Ingen energi i det hele tatt...

Kvalme: spyr ca 1 gang hver morgen, men etter det er jeg bare uvel. men føles det som om jeg skal spy når som helst, løper på do hvert tiende minutt...

Hodepine: har skikkelig vondt i hodet hver eneste dag, dette er ca fra i 3-4-tida på ettermiddagen og frem til jeg sovner om kvelden...

Når jeg er på jobb er jeg sliten og lite engasjert (noe som passer dårlig i mitt yrke hvor jeg jobber med mennesker). Dette kommer av at jeg ikke får nok søvn pga hodepinen som holder meg våken utover kvelden, og at jeg da må stå opp ca 4-5 timer etter jeg sovna for å gå på jobb.

I tillegg har jeg noen kraftige smerter i magen på den ene siden... vet ikke om dette har med svangerskapet å gjøre da.

Men, sammenlagt gjør alle disse tingene at jeg ikke greier å gjøre jobben min ordentlig. Jeg sliter skikkelig med å komme meg opp om morgenen, og kan ikke ta en hvil når jeg kommer hjem, da jeg har et barn på 4 år hjemme også...

Jeg vurderer å be legen om en sykemelding, men jeg vet man da ofte får til svar at en må huske at svangerskap ikke er noen sykdom osv. Men akkurat nå føles det som en sykdom for meg:(

Noen som har erfaring med sykmelding under svangerskap? Evt, tror dere jeg kunne fått det hvis jeg pratet med legen min (tør ikke, men hvis noen andre kan fortelle om positive opplevelser rundt dette, så kan det hende jeg prøver:))?

Kom gjerne med andre synspunkter også. Takler å høre at jeg er en sutterunge også, hehe, vet at svangerskap ikke er en sykdom:) Har vært gravid før, men da var det ikke sånn...:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var sykmeldt en uke når jeg var 7-8 uker på vei på grunn av kvalme. Var ikke noe problem i det hele tatt:) Men jeg trengte ikke mer enn en uke da, for etter å ha sovet, slappet av og hvilt en ukes tid, så følte jeg meg mye bedre og heldigvis ga kvalmen seg.

Greit at et svangerskap ikke er en sykdom, men du er jo "syk" når du spyr og er kvalm da. Det er i hvertfall min mening.

Lykke til:)

Skrevet

takk;) det var godt å høre, får "manne meg opp" og be om sykmelding da:O Tror det kunne hjelpe bare med noen dager til å hvile ut litt:)

HI

Skrevet

Med den lista der blir du nok sykmeldt ja. Terskelen for å sykmelde gravide er nok litt lavere enn ellers. Det er hvertfall aldri noe problem å få det godkjent av NAV etter åtte uker.

Skrevet

Det du beskriver er vanlige plager i begynnelsen av et svangerskap, og de aller aller fleste leger sykemelder deg på det grunnlaget. Hvis legen din ikke gjør det så bytter du lege. Eneste måten å bli bedre på er jo å få slappet av den første tiden.

Skrevet

I mitt forrige svangerskap spydde jeg opp til 13 ganger pr dag, og aldri under 7. Det varte hele dagen og om natten. Gikk ned 11 kg de første 4 mnd (og var veldig tynn før jeg ble gravid).

Da var jeg ikke sykemeldt en eneste dag. Sto på jobb i full stilling, DRITT jobb med hamburger steking, pølse steking, fett meg her og fett meg der.

Legen ville sykemelde meg flere ganger, og ble også diskutert innleggelse på sykehus 2 ganger. Jeg nektet og var nødt å holde meg i jobb (Følte jeg selv da, ellers hadde jeg turnet).

I dette svangerskapet har jeg lært. Er på langt nær like dårlig som jeg var sist, men sliter på samme måten med hodepine hele dagene, er trøtt og utslitt og vil bare sove og har også spydd litt..

Men nå var jeg nødt å ta tak i det, og ble da sykemeldt i 2 uker fra uke 6-8. Det gjor veldig godt for meg og jeg hadde mye mer energi til å fortsette etter de ukene.

Nå har jeg tross alt en liten 1-åring å ta meg av hjemme også, så jeg var nødt å gjøre det slik..

Om du er så dårlig ville nok jeg gått til legen å forklart problemet ja, er du så sliten trenger du nok noen dager å ta deg inn igjen på:)

God Bedring!!

Skrevet

Jeg var helt eller delvis sykemeldt pga svangerskapskvalme fra uke sju og fram til permisjonsstart. I starten syntes jeg det var vanskelig. Hadde aldri vært sykemeldt før. Men legen ga meg ikke noe valg. Hun sa at det ville vært uansvarlig av henne å sende meg på jobb da jeg var på det dårligste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...