et-lite-søsken-til-lotta Skrevet 20. juni 2008 #1 Skrevet 20. juni 2008 Jeg har en jente på 8 mnd. Tidligere har det vært null problem å få henne til å sovne om kvelden, men siste halvannen mnd. føler jeg at jeg bruker timesvis hver kveld! Dette er fortvilende da jeg føler ingenting hjelper! Noen råd?
et-lite-søsken-til-lotta Skrevet 20. juni 2008 Forfatter #2 Skrevet 20. juni 2008 (Jeg legger henne i halv åtte tiden)
2hærligegutter Skrevet 20. juni 2008 #3 Skrevet 20. juni 2008 Hva gjør du når du legger henne da? Og hvordan er rutinen hennes på dagen, kan jo hende du må styre sovingene hennes litt på dagtid, at hun sover litt for mye ell for seint
nurket4a Skrevet 20. juni 2008 #4 Skrevet 20. juni 2008 Mini her er 10 mnd og var ikke noe problem å legge før han var ca 8.5 mnd. Kveldene gikk med til å sitte opp til 1.5 time med skriking på soverommet. Vi begynte med å sitte i vår seng og lese en bok o.l når vi hadde tatt kveldsrutinene for å vise at vi ikke var interessert i dette. Når det var gått noen kvelder uten skriking, tok vi neste steg som bestod av å gå ut av rommet. Fikk anbefalt fra hs å bruke ferbers metode. Var ikke alltid like greit å sitte å høre at han skrek så på soverommet, men vi måtte bare bestemme oss for at slik skulle det gjøres. Etter 5 kvelder med denne metoden var leggingen tilbake til normalt med synging og litt kosing før vi gikk ut av rommet. Hvis du velger å prøve denne metoden er det veldig viktig at man holder intervallene på minuttene, og ikke tar barnet opp av senga når man går inn igjen. Vet det er slitsomt. Men det blir bedre etterhvert :-).
et-lite-søsken-til-lotta Skrevet 20. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 20. juni 2008 Takk for tips! Men jeg er redd for å bruke Ferbers metode, fordi hun gråt seg mye bort da hun var litt mindre! Rutinen min er: Hun våkner ca 07.00 Legger seg ca 09.30 og våkner etter en halvtime-time Legger seg ca 13.00 og sover som regel en halvtime Legger seg ca 16.30 og våkner etter en times tid Dvs at hun sover tre ganger om dagen. Det kan variere hvor lenge hun sover, men alt fra en halvtime og max to timer.. Er dette for mye?
Trultemora er presseklar!! Skrevet 20. juni 2008 #6 Skrevet 20. juni 2008 Jeg ville ikke ha latt henne sove så mye på den siste dupen! Den er drygent sent! Da sover jo hun fram til halv seks jo! Prøv å enten legge henne litt tidligere på den duppen eller kanskej helst la henne sove kanskje max 30 min!
et-lite-søsken-til-lotta Skrevet 20. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 20. juni 2008 Når jeg legger henne ligger hun i sprinkelsengen sin på vårt rom. (Det er etter kveldstell og en time med kos og avslappning) Der får hun flaske med mme først, så synger jeg et par nattasanger. Det er ofte hun sovner, men da våkner hun etter toppen en halvtime.. Nå må det også sies at hun er var på lyder da min mann har to barn fra før, som vi har annenhver uke.. Så da er det stille en uke, og mye lyd den andre uken.
Anonymor Skrevet 20. juni 2008 #8 Skrevet 20. juni 2008 Febersmetoden syns jeg er noe dritt... Jenta mi gråter til hun spyr! Å siste gang det skjedde var for 30 min siden. Hun er 5 mnd.
et-lite-søsken-til-lotta Skrevet 20. juni 2008 Forfatter #9 Skrevet 20. juni 2008 Å, huff stakkars deg!! Ja, jenta mi på 8 mnd brekker seg skikkelig hvis hun gråter lenge, en stund siden hun gråt seg bort nå, men er redd det skal skje igjen! Syns det er helt grusomt!!!
Gjest anouschka with Love Skrevet 21. juni 2008 #10 Skrevet 21. juni 2008 Vi også forsøkte Ferber i 3 dager. Hun skrek og skrek, var helt fra seg i senga. Hver gang sovnet hun etter 2.5-3 timers gråt men våknet kjapt etter 30 min. Så kom jeg over en side på internett som faktisk frarådet denne metoden. Det rørte seg litt i meg når det stod at det er skadelig å avvise et barns eneste kommunikasjonsmiddel... -gråt. Og det tror jeg på. Noen barn trenger rett og slett mer nærhet rundt legging. Heretter blir det naturlig metode hos oss. Mer vekt på koselige leggerutiner, som bok etter bading. Om hun vil ha meg der inne til hun har sovnet så er det ok. Hun er 9 måneder gammel. Og mer stress på dagtid, jo mer stress rundt legging. Så om jeg skal endre på noe så blir det mye annet før Ferber.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå