Gå til innhold

Hvordan skal jeg reagere på dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi har en jevngammel kamerat (3-4 år). Jeg har en stund reagert på måten han leker med dukker på. Han sitter konstant og sutter på tissen til guttedukker osv. I dag hadde vi både han og en annen kamerat på besøk, og de lekte sammen på lekerommet. Plutselig begynte de å krangle helt sinnsykt, og han ble helt hysterisk. Da jeg spurte hva som var galt, sa han at han ikke fikk lov til å suge på tissen til den andre kameraten. Jeg ble rett og slett målløs, fikk stotret frem at det ikke var greit å suge på tissen til noen, visste ikke hva jeg skulle si. Så sa jenta mi at det var greit, for han kameraten hadde sagt at han pleide å suge på tissen til noen, og at han likte det. Han snakket ofte om det i barnehagen... Jeg sitter fremdeles og skjelver. Jeg har ofte tenkt på måten han leker med dukker, men har slått meg til ro med at det er nok noen som leker sånn, og at det ikke betyr noe nødvendigvis. Så her er det noe galt, tror jeg. Er jeg ganske sikker på. Men hva skal jeg gjøre? Barnevernet? Kontakte barnehagen.. eller? Noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde kontaktet barnehagen, men de har taushetsplikt så de sier nok ingenting til deg.

Hvilken type familie hører denne gutten til? Sosialt sett?

Dette høres nemlig ikke bra ut!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Oi

Dette er som tatt ut av læreboka om overgrep. Jeg har aldri vært borti noe slikt, og er ikke sikker på hvem du bør kontakte, bhg, bv eller politi, men jeg er helt sikker på at du ikke kan sitte på dette.

Skrevet

Skjønner at du ble bekymret og det er viktig å ta bekymringen på alvor. DERSOM det er noe som skjer med gutten så er det viktig at voksenpersoner griper inn.

Hvor godt kjenner du foreldrene? Er det et alternativ for deg å ta det opp med dem? Ellers ville jeg nok snakket med barnehagen. De ser gutten mange timer i uka.

Det er også mulig å ringe barneverntjenesten og drøfte saken anonymt. Du trenger ikke melde i første omgang dersom du ikke ønsker det. Men det kan kanskje være godt å få noen råd av folk som jobber med dette til daglig.

For gutten sin del synes jeg det er viktig at du tar dette på alvor. Når man blir bekymret skal man ta det på alvor og barn som blir utsatt for overgrep er helt avhengig av at voksne tar affære og hjelper dem ut av situasjonen.

Skrevet

Ein kan vel ikkje utelukke overgrep fra foreldre, så da er vel ikkje det rette kanal?

Skrevet

Jeg ville ringt barnehagen eller barnevernet, ikke sikker på hvor.... Barnevernet er nok mest riktig. Noe må du gjøre iallfall!

Skrevet

Hvilken familie ungen kommer fra, sosialt sett, har virkelig ingen verdens ting å si når det kommer til seksuelt misbruk. Å si noe sånt er fryktelig uvitende.

Jeg ville tatt kontakt med bv. Du aner jo heller ingen verdens ting om en evt overgriper befinner seg i barnehagen eller i familien. Er du bekymret, så rett bekymringen din til bv.

Skrevet

Synes du skal kontakte barnevernet og be dem om råd. Dette høres jo ut som en overgrepssak, og da kan de sikkert gi deg råd om hvordan du bør gå fram.

Skrevet

Som forelder vil man jo gjerne få høre det dersom noen tror barnet ditt er utsatt for overgrep. Og sannsynligheten for at begge foreldrene i så fall er deltakere i overgrepene er ganske liten. Man bør gi foreldrene mulighet til å beskytte barnet sitt. Det er de som omgår barnet mest og har mulighet til å begrense kontakten med gjerningsperson.

Men man bør kanskje ikke la det stoppe med å kontakte foreldrene da det jo er mulighet for at det er de som står bak.

Skrevet

send en bekymringsmelding til barnevernet fort, la de ta jobben for deg med å finne ut av dette, da har du gjort det du kan!

Skrevet

Sannsynligvis ikkje, problemet er berre at det kan du ikkje vite. Dersom ein mistenker overgrep (og det ville eg gjort her), er barnevern eller politi rett instans. Så vil dei kunne informere dei som skal informerast.

Skrevet

hei....

er utdanna Bvpedagog og det der høyres virkelig ikkje bra ut nei!... Ut fra det du skriv så kan det høyres ut som gutten er utsatt for seksuelleovergrep! Hadde jeg vært deg ville jeg ha kontaktet barnevernet.. du kan fint ringe barnevernet i din kommune og snakka med de om det du har sett og opplevd og høre om de deler din bekymringer.

Så kan du sende inn en bekymringsmelding.. og håpe på at den blir tatt på alvor og at barnevernet undersøker saken! De vil da ta kontakt med barnehage osv, for å høre om hvordan guttens atferd i bhg er! Jeg ville ikke ha tatt kontakt med foreldrene og spurt.

Skrevet

Kontakt barnevernet, for her er noe som skurrer. De vet hva de skal gjøre. Du bør ikke kontakte hverken foreldre eller barnehage, for hvem vet hva som foregår? Så det får barnevernet gjøre.

Det normale er jo at barn er opptatt av hvordan voksne SER ut i forhold til dem, jeg har aldri hørt om unger som suger på tissen til dukker, engang.

Husk at barnevernet er der for barn. De ødelegger ikke familier, men er der for å tale barnas sak og være på barnas side. Finner de ingenting, så er det vel ingenting. Da er det sjekket ut(for denne guttens skyld), og egentlig ingen skade skjedd. Er det noe, så finner de det også, og gutten vil få det bra eller i allefall bedre enn nå.

Skrevet

Snakket med en venninne som jobber som ped leder (pedagogisk leder = førskolelærer) i barnehage. Hun kunne fortelle at både ped. leder og styrer i barnehagen har taushetsplikt, og at du godt kunne ta det opp med dem dersom du føler at det er for vanskelig å kontakte barnevernet. Men du kan ikke forvente å få noen tilbakemelding om hvordan det gikk, men de vil holde deg anonym for foreldre og evt barnevern. (Husk å be om møte i enerom slik at det ikke kan snappes opp av barn og andre foreldre.)

Skrevet

Skrev jo også det da. At anonym ikke bare burde snakke med foreldrene. Og spurte jo også hvor godt hun kjente dem. Hvis moren er en venninne eller en hun har god kontakt med så er det kanskje en mulighet for å snakke med henne, f.eks. I TILLEGG til barneverntjenesten som jeg også skrev hun kunne kontakte. Alt kommer jo an på omstendigheter som vi ikke vet noe om. Er det noen hun ikke kjenner i det hele tatt så ville heller ikke jeg tatt kontakt med dem.

Skrevet

For guds skyld ta ikke dette opp med foreldrene. Det er ikke smart samme om de, andre i familien eller rett og slett ingen står bak.

Kontakt barnevernet, der får man gode tips og råd. Eller som noen sa kan du også rette din bekymring til styrer for eksempel. Om han snakker om dete i barnehagen er det jo greit å følge litt med for de også.

I barnehagen jeg jobbet i tidligere hadde vi en fireåring som lærte opp de andre barna i diverse sexstillinger og snakket mye om suging. Det viste seg at han ikke var utsett for fysisk overgrep, men hadde foreldre som hadde sex foran øynene på barna. Så jeg hadde hvertfall tatt dette på alvor......

Skrevet

Tror jeg ville gjort som første anonyme her, og fortalt det i barnehagen. De har jo taushetsplikt, og kompetanse til å vurdere situasjonen. De kjenner gutten og familien hans også, det gjør tross alt ikke barnevernet.

Barnehagen har så klart ikke lov til å diskutere det med deg, men de har lov til å høre hva du forteller. De kan bare ikke svare deg.

Skrevet

Jeg mener fortsatt at HI bør kontakte BV og ingen annen. BHG har kompetanse, men ikke på slike spesialfelt som dette. De har kompetanse på "normale" barn........

Skrevet

De som har gått førskolelærerutdanningen har faktisk en god del lærestoff om alt mulig anna enn "normale" barn. De skal jo tross alt ha kunnskap til å oppdage at ting ikke er som de skal.

Skrevet

Du MÅ kontakte barnevernet! Det er ikke din oppgave å bedømme om det er snakk om misbruk, men som voksen er du pliktig til å ta ansvar når du opplever at barn har en adferd eller uttrykker at noe er "anderledes" eller mistenkelig.

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det alltid er noen som mener at barnehagen er riktig instans å kontakte, når det kommer til mistanker om misbruk, vanskjøtsel eller omsorgssvikt... Å kontakte barnehagen er bare et forsinkende ledd, og barnehagen har ingen reell kompetanse eller mulighet til å vurdere om det er grunn for bekymring basert på andre foreldres opplevelser med barnet.

Det er barnevernet som har myndighet og mulighet til å vurdere en slik situasjon, og komme med en handlingsplan og en kartlegging av situasjonen som beskrives.

Lykke til med å vise ansvar og hjelpe en gutt som tydelig trenger at omgivelsene responderer på hans oppførsel. Slett ikke sikkert at det er snakk om misbruk i "vanlig" forstand, men at noe ikke er helt riktig i dette barnets lek med dukker, hans forhold til kroppsberøring og hans syn på hva som er greit og ikke er det vel ingen tvil om?

Skrevet

Dette trenger da ikke være et tegn på seksuelle overgrep. Dette kan være seksuell lek, noe som er helt normalt blant barn. Det denne gutten trenger å lære seg er at det er OK å kose med seg selv, men at andre skal kunne si nei til å være med på leken. Synes det tar litt av her inne nå.

Har selv en venninne som er ped.leder på en barnehage som forteller at de fra tid til annen er vitne til slike seksuelle leker blant barna. Når et barn suger på tissen til et annet barn, så er det nok mest normalt å si fra til foreldrene, ikke til barnevernet eller andre instanser.

Jeg ville sagt fra til foreldrene om hva som skjedde. Det kan være de sier noe sånt som at "Jo, vi sliter litt med at Andreas er litt for seksuell av seg om dagen". De setter uansett sikkert mer pris på å få høre det direkte fra deg enn at barnevernet blir kontaktet. Dette er trolig en helt uskyldig greie.

Skrevet

Seksuell lek er vanlig, ja, men den arter seg som regel mindre likt voksen seksuell aktivitet.

I og med at overgrep ikke kan utelukkes, er det dumt å bagatellisere. Bedre å melde fra og la de med kompetanse på området ta seg av saken.

Skrevet

Jeg ville ringt bv og snakket anonymt med de. Så kan de avgjøre riktig kanal. Har vært på foredrag om dette, og foreldre eller mulige mistenkte skal ikke konfronteres! Jeg forstår at dette virker ulogisk på mange, men det kan være en stor tabbe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...