Sjokoladebanan Skrevet 20. juni 2008 #1 Skrevet 20. juni 2008 jeg kom hjem i kveld etter å ha vært borte i 5 dager. der l det brev fra nav om at søknaden min om foreldrepenger var avslått. grunnen var at dem ikke kunne se jeg hadde hatt pensjonsgivende inntekt minst 6 av de 10 siste mnd. nå har jeg jobbet som ringevikar fra 20 nov til 25 mai... (6 mnd) prøvd å jobbe det jeg klarer, og nedprioritert lesing til eksamen, som jeg har nå på mandag. jeg var å pratet med nav trygd flere ganger, og hun mente jeg hadde opparbeidet meg rett på å få foreldrepenger, men nå får jeg vite noe annet.. jeg fikk totalsjokk.. har brukt så mye tid å energi på å opparbeide meg rett, istede for å sitte hjemme å forberede eksamen. jeg får jo engangstønaden da, men det var liksom ikke det jeg hadde tenkt og leve av neste året. nå er jeg helt knust. jeg skjønner bare ikke hvorfor jeg ikke har fått... får ikke ringt dem før på tirsdag heller.. noen andre som har opplevd lignende, eller noen som kan forklare meg hva som ha skjedd??? er helt fortvila nå jeg.
Randis Skrevet 20. juni 2008 #2 Skrevet 20. juni 2008 Søk igjen. Snakk med de. Får tro det ordner seg. Kan hende bare det ikke sto det rette i søknaden. Spør hvorfor det ikke ble godkjent. Kan hende det manglet et papir eller noe. Håper det ordner seg.
Mrs Bøll Skrevet 20. juni 2008 #3 Skrevet 20. juni 2008 På NAV sine hjemmesider er dette vilkårene for å få foreldrepenger: Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Dersom du mener at du fyller disse ville jeg klaget på avslaget.
Sjokoladebanan Skrevet 20. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 20. juni 2008 ja jeg skal ringe dem på tirsdag... jeg har jo pratet med nav trygd flere ganger, og hun på kontoret mente jeg hadde opptjent rett... hvis jeg har jobbet 6 mnd, og har minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp så skulle det jo ikke være nå problem? jeg skjønner hvertfall ingenting... er ikke 20 nov-25 mai 6 mnd????
Mrs Bøll Skrevet 20. juni 2008 #5 Skrevet 20. juni 2008 Det må være 6 mnd før stønadsperioden starter slik jeg tolker det. Når starter permisjonen din?
Sjokoladebanan Skrevet 20. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 20. juni 2008 hm... siden jeg ikke er fast ansatt, så går jeg jo ikke ut i permisjon på samme måte som andre.. men ut i fra foreldrepengeordningen blir det vel rundt dn 20 juli vil jeg tro. jeg jobbet 6 mnd, så måtte jeg stoppe fordi jeg var nødt til å få lest på eksamen :-( men jeg hadde jo jobbet 6 mnd da... har termin 9 august
myk1+1=2 Skrevet 20. juni 2008 #7 Skrevet 20. juni 2008 Arbeidsgivere sender ofte inn unøyaktige datoer for ringevikarer til nav, du trenger sikkert bare en bekreftelse fra arbeidsgiver med de riktige datoene og så er det i orden.
Sjokoladebanan Skrevet 20. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 20. juni 2008 detteble sendt inn sammen med søknaden :-(
katrine_oslo Skrevet 20. juni 2008 #9 Skrevet 20. juni 2008 Hvor lang tid har det gått mellom vaktene dine? Går det mer enn 16 dager ( eller muligens 14 )mellom 2 vakter så regnes arbeidsforholdet som avsluttet og du begynner "på nytt" når du starter påan igjen.
Ladybug~N&E Skrevet 20. juni 2008 #10 Skrevet 20. juni 2008 du må ha tjent mer enn halve grunnbeløpet i løpet av 6 av de siste 10mnd. et halvt g tilsvarer i underkant av 35000kr. så dersom du på disse 6mnd har tjent mindre enn 35000 får du ikke foreldrepenger selv om du kvalifiserer på arb.lengden.
Lillebror og stoerebror Skrevet 21. juni 2008 #11 Skrevet 21. juni 2008 Du er ikke den eneste. De er utrolig trangsynte på nav. Jeg jeg har tjent gjennomsnittlig 8000 de siste 6 mnd (utbetalt). Får ingenting fordi det er 14 dager mellom to vakter i januar (min 1 mnd i jobb etter endt utdannelse). Er virkelig trangsynt system. Tok meg en ferie på 10 dager etter eksamen og var tilbake på jobb på dag 15 etter forige vakt. Ingen rett til ferie vist nok dersom man ikke har fast jobb. Jobber som vikar på skoler og i en butikk. Er så sinnt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå