Gå til innhold

Lurer på en ting...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 4 uker senere...

Har lest så mye diskusjon om man kan kalle seg englemamma eller ei hvis man mister tidlig i svangerskap.

Da kan man gjøre det så lenge det føles riktig for seg selv. Har jeg forstått det riktig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet når jeg var ca 8 uker i svangerskapet. Gravde ned det lille fosteret ned i hagen.. Hadde ikke hjerte til å skylle det ned i do.. Vi hadde en liten sermoni sammen.Mannen min la noen bilder av oss i boksen, sammen med et dikt som han hadde skrevet.. Ble veldig rørt at han kunne gjøre slikt. Men jeg kaller meg ikke noe englemamma for det. Heldigvis ble vi gravide veldig fort igjen.. Bare noen uker etterpå.

 

Jeg syns at man skal gjøre det som er riktig for deg/dere. Det er ikke noen regler for hva man skal gjøre eller ikke gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å få gravferdsstønad tror jeg det er uke 20 og noe... Men som de andre sier... etter egne følelser. Slikt er fint å spørre jordmødrene på fødeavdelingene om også. De vet som regel litt om det. Om man velger egen grav eller minnelund, eller annet så er det viktigste at du føler at du har et sted eller ei tid hvor du kan minnes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gravferdsstønaden har ingen nedre svangerskapsgrense. Men man må dokumentere utgiftene. Pr. i dag er denne støtten 17 952,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er uke 27 som ordet dødfødsel blir benyttet...? Da har man krav på permisjon på seks uker... Man får vel ikke gravferdstønad ved en senabort vel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både WHO og Norge kaller det dødfødsel etter 22 svangerskapsuker. Noen land har senere grense andre tidligere. Gravferdsstønad har man krav på uansett svangerskapslengde, selvfølgelig også ved en senabort. Man får dekket dokumenterte utgifter opp til i overkant av 17000,- som jeg har skrevet over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...