3xmamma Skrevet 20. juni 2008 #1 Skrevet 20. juni 2008 Det står i annonsa felleskostnader 7000,- må en betale det hver mnd, også kommer lånet utenom? Har ikke peiling på sånt jeg, sitter å kikker på leiligheter for en kompis
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 20. juni 2008 #2 Skrevet 20. juni 2008 Jepp. Felleskostnader er vanligvis fellesgjeld + felles forsikring, penger til vedlikehold osv. Så dette kommer i tillegg til hva man selv betaler på eget lån, og tas også med i beregningen mtp hvor mye lån man kan få. Ironisk nok ble det billigere for vår del med et helt hus enn en bbl-leil...
klg,2 boys now:) Skrevet 20. juni 2008 #3 Skrevet 20. juni 2008 jepp,stemmer det.med 7000i mnd utgifter er det sikkert veldig høy fellesgjeld.husk at den må plusses sammen med prisantydningen da vil du få faktisk pris på leiligheten.
cashewnøtta Skrevet 20. juni 2008 #4 Skrevet 20. juni 2008 Ja, de kommer utenom. Dekker fellesgjeld i tillegg til utgifter som feks vaktmester, trappevask, kabel-tv, varmtvann etc... Med så høye felleskostnader som 7000 er det nok endel fellesgjeld.
3xmamma Skrevet 20. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 20. juni 2008 hm...det syns jeg var innmari dyrt, var da ikke så bra leilighet Nei jeg får lete videre! Tusen takk for svar
Gjest Skrevet 20. juni 2008 #6 Skrevet 20. juni 2008 Felleskostnader er det borettslaget bruker på å betale fellesgjeld, strøm for felles arealer, vaktmester osv. Det lånet du tar opp i banken for å betale det det koster dere å kjøpe huset kommer i tillegg til disse utgiftene. Med en husleie på 7000 kr. vil jeg anta at fellesgjelden i borettslaget er nokså høy. Da må du huske på at jo mer renten stiger, jo høyere blir felleskostnadene. Det der er det mange som har brent seg på de siste årene i nye boligprosjekter. De kjøpte mens renta var lav og da var felleskostnadene overkommelige, etterhvert som renta har steget har husleien enkelte steder fordoblet seg og blitt omtrent uoverkommelig stor. Så, det som er viktig å se etter når en kjøper hus/leilighet er de som har lav fellesgjeld og dermed også lave felleskostnader. Husk også at de fleste banker tar med leilighetens andel i fellesgjelden når de beregner lånekapasiteten deres.
Gjest Skrevet 20. juni 2008 #7 Skrevet 20. juni 2008 og først etterpå leser jeg grundig og ser at det ikke er du som skal kjøpe ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå