Gå til innhold

*grønn* mamma her.. Hvordan introduserte dere mat til de små?

Anbefalte innlegg

Skrevet

- Hva starta dere med og hvor mye?

- Når introduserte dere ting nr 2? Fx fruktmos? Ga dere det for seg selv eller oppi grøten?

- Gir dere grøt på kvelden rett før de legger seg eller en times tid før? Før eller etter amming?

Har gått til innkjøp av maisgrøt og ferskenmos og sviskepurè i dag.

Skal bruke ferien til å introdusere, men da vil jeg ikke være så mye på nett, så trenger deres erfaringer!:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg startet med 4-5 skjeer havregrøt med ris, men han likte det ikke. Etter en uke prøvde jeg maisgrøt i stedet, det likte han så godt at vi gikk opp i full porsjon nesten med en gang :-)

Ca. en ukes tid etter det prøvde vi fruktmos på glass, men det likte han ikke (tror det var jordbær og banan). Lagde fruktmosen selv i stedet, den likte han. Nå spiser han fruktmos på glass også (han er snart 8 mndr). Jeg blander av og til frukt i grøten hans/ middagen hans hvis det er noe han ikke er sånn superbegeistra for, da glir det ned.

Gir ham kveldsgrøten ca 1 time før han legger seg.

Lykke til:-)

Skrevet

tusen takk for svar:)

Har hørt så mange som starter med velling, men det er kanskje like ok med litt tynn grøt?

Skrevet

Gutten min får kun flaske, derfor tok jeg ikke sjansen på å gi ham velling. Dersom han ikke skulle like det (kresen fyr, dette), kunne han komme til å assosiere flaska med noe vondt, og dermed hadde jeg ikke fått i ham vanlig mme heller. Var null problem å gå rett fra melk til grøt uten å være innom velling først. Tynn grøt var fin-fint:-)

Skrevet

Startet med tynn grøt (maisgrøt) et par teskjeer på ettermiddagen etter amming. (Tips å ikke gi smaksprøver rett før de skal legge seg dersom de kan bli litt urolige i magen). Etterhvert fikk hun mat før amming på ettermiddagen, slik at måltidet ble litt større.

Økte etterhvert slik at hun selv valgte mengden og vi så at hun ikke reagerte på det. Introduserte henne for nytt etter 1-2 uker, og ikke oftere i starten slik at vi hele tiden så at hun ikke reagerte på noe. Gav forresten et par teeskjer med sviskepure som dessert veldig tidlig for å unngå treg mage.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...