Gjest Snart? Skrevet 20. juni 2008 #1 Skrevet 20. juni 2008 Hei hei alle sammen! Jeg er en jente på 20 år, har vært sammen med kjæresten min siden jeg (og han) var 15. Vi har vært mye ute å reist sammen, han er snart ferdig med militærtjenesten, begge har lappen og begge er ferdig med videregående. Jeg har søkt meg til bergen til høsten, han til oslo. Det jeg egentlig skal fram til er da at jeg har veldig lyst på barn nå, føler meg veldig klar og at jeg er moden nok osv... Men det hadde vel gått at jeg kunne blitt med han til oslo, og vi kunne fått et barn samtidig som han går på skole og blir utdannet, når han er ferdig kan jeg begynne med min, eller når barnet har begynt i barnehage. Blir dette for tøft? Er det noen andre som har gjort det slik? Og hvor lenge må man ha jobbet for å få full mammapermisjon (lønn)? Hvordan er dette? Jeg har jobbet ca 8 mnd i barnehage, med 1mnd opphold hvor jeg var i utlandet å jobbet. Jeg har 100% vikariat fram til begynnelsen av august, men ved en graviditet vil jeg fortsette som vikar der, og muligens jobbe stort sett hver dag, så lenge graviditeten lar meg jobbe da selvfølgelig:) Hvis jeg ikke blir gravid nå, men venter, er jeg redd det kan bli slutt mellom oss, 3-4 år fra hverandre kan bli rimelig tøft. Vet ikke hvordan det skal gå med meg i bergen og han i oslo.. derfor føler jeg at det "passer" med et barn nå.. Håper noen kan hjelpe meg litt her, og gi meg noen råd:) Vennlig hilsen verpesyk;)
j@nnemor Skrevet 20. juni 2008 #2 Skrevet 20. juni 2008 Hei:) Jeg kan ikke svare deg på så mange spørsmål, men en ting er sikkert. Det er galt å få barn fordi du er redd forholdet skal ryke. Det er helt feil grunnlag for å sette et nytt liv til verden. Om du er for ung eller ikke, har ingen betydning her. Det handler om dere er klar for å få barn selv. Vil forholdet tåle denne påkjenningen. Forholdet blir testet til det ytterste og du må vite at dere klarer dette sammen. Hvis du er redd for at forholdet går i vasken hvis dere flytter fra hverandre, skal det nok mye til hvis dere holder ut til livets ende på grunn av et barn.. Vil dere leve sammen resten av livet?
Gjest Snart? Skrevet 20. juni 2008 #3 Skrevet 20. juni 2008 Ja skjønner tankegangen din der. Men jeg tenker ikke at jeg vil ha barn nå pga at det kan bli slutt mellom oss.. Tenker at det "passer" veldig bra nå, pga at hvis vi drar hver for oss, og holder sammen, og da vil ha barn etter det så er jo vi blitt 24 allerede, og jeg vil gjerne bli gravid før den tid..Og at da slipper vi også å flytte fra hverandre, for da flytter jeg automatisk der han ender opp til høsten. Så hvis du skjønner så er det det jeg mener, at det "passer" bra nå
j@nnemor Skrevet 20. juni 2008 #4 Skrevet 20. juni 2008 Men det er da ikke sent å få barn i en alder av 24...?
Gjest Snart? Skrevet 20. juni 2008 #5 Skrevet 20. juni 2008 nei nei, overhodet ikke. Jeg har bare hatt et ønske om å bli gravid rundt 22-23, men da blir dette midt i studiene, og da måtte jeg hatt avsluttet studiene, noe som ville vært problematisk..
j@nnemor Skrevet 20. juni 2008 #6 Skrevet 20. juni 2008 Men hvis du har ønsket deg barn i alder av 23, kan du jo bli gravid da, og beregne det slik at du får barnet når studiene er over..
Gjest Snart? Skrevet 20. juni 2008 #7 Skrevet 20. juni 2008 Ja det er mulig det å. Eneste er at kjæresten min da ikke får ta like stor del av svangerskapet/ultralyder osv pga at han skal til oslo og jeg til bergen. men vi får prate om det og se hva det blir til. Vet du forresten noe om det andre jeg lurte på? ang mammapermisjon og hvor lenge man må ha jobbet osv?
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2008 #9 Skrevet 20. juni 2008 Du må ha jobbet 6 av de 10 siste mnd før barnet kommer. for å få opptjent retten til foreldrepenger! Og du må ha tjent over 1/2 G, (rundt 33 000). Så hvis du jobber deltid eller mere i mere enn 6 mnd (sykemelding gjelder som inntekt) så får du retten til foreldrepenger!
Gjest Skrevet 21. juni 2008 #11 Skrevet 21. juni 2008 Hei! Jeg syns absolutt ikke dere er for unge, vi er selv 21 og planlegger å bli prøvere om ett år. (Nå har vi jo jobb, leilighet, hunder og hele pakka). Men det jeg mener er at jeg tror ikke alderen har så mye å si(hvis du ikke er veeeldig ung da) Men jeg så at du skrev at du er redd forholdet skal ta slutt hvis dere bor fra hvarandre i 3 år. Jeg skjønner deg utrolig godt, at du ikke vil bo borte fra kjæresten din. men hvis du ikke tror forholdet overlever en slik distanse, så er det kanskje ikke så lurt å få barn? Du kan vel flytte til Oslo å ta studiene dine der? Og kanskje få barn når du har fullført ett eller to år? Du får utrolig mye bidrag og hjelp via lånekassen når du studerer og billig barnehageplass. Mange rådgivere sier at det faktisk lønner seg(økonomisk sett) å få barn i studietiden, pga all økonomisk støtte du får... Eller finnes kanskje ikke studiet ditt i Oslo?
Gjest Snart? Skrevet 21. juni 2008 #12 Skrevet 21. juni 2008 Men å gå gravid eller ha en nyfødt unge og samtidig studere blir vel veldig hardt, selvom man får mye støtte? Jo jeg kan ta det samme studiet i oslo også, men har ikke søkt der, har søkt i bergen, fordi jeg egentlig ikke er noe særlig glad i oslo, så frister mer til bergen. Gjelder de samme bidragene hvis man tar opp noen fag? Hvis jeg blir gravid i år, ville jeg flyttet sammen med kjæresten min, og da ville jeg tatt opp et fag eller to, for å forbedre vitnemålet mitt til jeg begynner å studere igjen. På en måte er jeg ikke redd for at det skulle blitt slutt mellom oss hvis vi bor så langt ifra hverandre, er vel heller mer hva jeg vil. Vi har jo vært sammen i snart 5 år, og har et veldig stablit og godt forhold, men er på en måte "avhengig" av han, så er vel mer at jeg ikke vil flytte å bo så langt unna han. Høres jo litt rart ut det å
Gjest Skrevet 21. juni 2008 #13 Skrevet 21. juni 2008 Hei igjen. Jeg vet om mange som får barn under studietiden, og som har hatt en veldig god opplevelse av dette!! De har ment at de hadde mer tid under studiene til å ta hånd om barnet, enn når de har begynt å jobbe... Men jeg har ikke opplevd det selv, så kan ikke si noe sikkert.. Du studerer vel ikke det første året til barnet, bli en slags svangerskapspermisjon tror jeg... Men du... ta kontakt med rådgiveren på skolen i Oslo. Ring henne opp og hør hvordan det fungerer. Det er veldig mange som får barn i studitiden, så burde finnes en del info omkring det. Iallefall så ser jeg ikke at babyen bør være en grunn til at du skal flytte til Oslo. Hvis du alikevel ønsker dette baby eller ikke, så er det kanskje en god idè å studere der? Veldig gode skoler der og:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå