Lukkelukken og bebibror Skrevet 20. juni 2008 #1 Skrevet 20. juni 2008 Kan min gutt på snart seks mnd spise det tro?
jentelykke + guttelykke Skrevet 20. juni 2008 #2 Skrevet 20. juni 2008 Kumelka i den hvite sausen er kanskje ikke så lurt?
Lukkelukken og bebibror Skrevet 20. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 20. juni 2008 Veit liksom ikke. Det er jo ikke sååå mye melk i den da? Pluss at det er gulrot og potet blandet med det og...?
jentelykke + guttelykke Skrevet 20. juni 2008 #4 Skrevet 20. juni 2008 Det er jo bare å prøve, en gang må være den første med alt
Gjest Skrevet 20. juni 2008 #7 Skrevet 20. juni 2008 egentlig skal dem ikke kumelk før de er ett år - og fikseboller er for salt sa helsesøstra til meg - men har nå gitt det til tulla våres jeg ... men uten saus da .. brukte fiskebollene,grønnsaker og poteter...brukte vannet som potetene kokte i som saus
*Smiley* Skrevet 20. juni 2008 #8 Skrevet 20. juni 2008 Var hos helesøster på 9 mnd kontroll.Fikk beskjed om at han kunne få litt hvit saus og youghurt fra 10 mnd. Det er kumelk i det. 6 mnd høres tidlig ut .
Krokka og prinsessa Skrevet 20. juni 2008 #9 Skrevet 20. juni 2008 Kuelk i matlaging fra 10 mnd alder. ikke tildligere.
Krokka og prinsessa Skrevet 20. juni 2008 #10 Skrevet 20. juni 2008 Hva med fiskeboller,potet og mm eller mme???? =o)
mamma til fire små Skrevet 20. juni 2008 #11 Skrevet 20. juni 2008 jeg ga det til min da han var på samme alder. har gått helt fint med han ihvertfall;) men skal man følge boka, er det vel salt og kumelk i.
Lilletrille med to jenter Skrevet 20. juni 2008 #12 Skrevet 20. juni 2008 Får jo også kjøpt middagsglass med fiskeboller i hvit saus fra 8 mnd, så veldig farlig kan det vell ikke være;) Ville kanskje sett litt ekstra på hva som er i fiskebollene dersom jeg laget det selv, og ikke valgy
Lilletrille med to jenter Skrevet 20. juni 2008 #13 Skrevet 20. juni 2008 En får kjøpt middagsglass med fiskeboller i hvit saus fra 8 mnd, så veldig farlig kan det vell ikke være da;) Ville nok heller bare valgt fiskeboller med mest mulig fisk, og ikke de med mest salt og andre stoffer vdersom jeg laget det selv til babyen..
Mor&barn Skrevet 20. juni 2008 #14 Skrevet 20. juni 2008 jeg ville tatt fiskeboller, potet, gulrot og mme i stedet for sausen!
Gjest Skrevet 21. juni 2008 #15 Skrevet 21. juni 2008 hm dette lurte jo eg på i går:) men på hs sa de at me kunne lage fiskeboller til vår gutt, han va da 6 mnd( han e sju mnd nå da) men måtte ikke ha salt i sausen . og venninna mi sin baby ho går til en anna hs og da sa dem det samme. så i går lagte jeg fiske boller i hvitsaus med potere og gulerot som jeg har tatt på glass... bør vell ikke gi dette da, ble litt usikker nå.
Labambie Skrevet 21. juni 2008 #16 Skrevet 21. juni 2008 Hør ALLTID på helsepersonell og ikke på kaklehønenes meninger her inne! :-)
*Smiley* Skrevet 21. juni 2008 #17 Skrevet 21. juni 2008 Ja, og jeg hørte på helsepersonell!!Og MIN helsesøster sa fra 10 mnd. Så det er ikke noe jeg har tatt ut av det blå. Hs har tydeligvis delte meninger de også , siden flere her har fått forskjellig svar. Så det er ikke lett da ,når de ikke sier det samme.
*Smiley* Skrevet 21. juni 2008 #18 Skrevet 21. juni 2008 Fant dette på matportalen. Når kumelk skal introduseres bør de magre variantene velges (skummet melk, ekstra lettmelk, lettmelk). Grunnen til at kumelk ikke bør introduseres før mot slutten av første leveår er at det er volumiøst i forhold til næringsinnhold - særlig for små mager. Det er derfor mulig å fylle opp en liten mage med melk slik at andre, mer næringsrike matvarer fortrenges. Dette har særlig betydning for barnets jernstatus. Spedbarn har et relativt stort behov for vitaminer, mineraler og sporstoffer i forhold til energibehovet, derfor er det viktig at maten som tilbys er næringsrik og variert. Gjeldende anbefaling Det anbefales at introduksjon av vanlig kumelk som drikke og i grøt utsettes til 12 måneders alder. Mindre mengder kumelk kan brukes i matlaging fra 10 måneders alder.
hamsterpia Skrevet 21. juni 2008 #19 Skrevet 21. juni 2008 Jeg har laget egen saus til mini når vi har hatt fiskeboller jeg. Har da brukt mme i stedet for vanlig melk, og sausen ble veldig fin. Mini synes det er kjempegodt!
trollmor & trollungene Skrevet 21. juni 2008 #20 Skrevet 21. juni 2008 Jeg bytter ut kumelk med rismelk evnt soyamelk når jeg lager mat til gutten min. Gir også soyayoghurt eller biola istedenfor vanlig yoghurt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå