Gå til innhold

LinnR83, vill du hjelpe meg litt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Ser du har mange gode oppskrifter, så lurte på om du kunne hjelpe meg med en sak=)

I svangerskapet har jeg blitt helt hekta på spagetti bolognese, altså, den typen du får på italienske resturanger ol. Men får jo ikke til det hjemme... hehe... blir litt dyrt å stoppe hver gang jeg ser et sted med italiensk mat=)

Har du en god oppskrift jeg kan bruke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

400 g karbonadedeig

100 g bacon i små terninger/strimler

1 løk i småbiter

2 middels gulrøtter i småbiter/revet

1 stilk stangselleri i små biter

2 fedd hvitløk (mer eller mindre etter smak)

1 boks hermetiske tomater

1 -2 ss tomatpure

1 laurbærblad

1 ts tørket timian

1 ts oregano

salt og pepper

1 ss balsamicoeddik + 1/2 ts sukker

Stek kjøttet, noe før det er ferdig stekes baconet med. Ha så i grønnsakene utenom herm. tomater, la steke til de er myke. Deretter har du i tomater, tomatpure og krydder. La småkoke uten lokk i 15-20 minutter. Om det blir veldig tørt kan du ha i vann etter behov. Ta vekk laurbærbladet før servering. Spaghetti og evt. en enkel salat og hvitløksbrød til, nam!!

Skrevet

Hvis du vil gjøre det hele ekstra enkelt, kan du lage den typiske hverdagsbolognesen som de lager i italia. Finhakk så mye løk du orker (jeg bruker tre store løk til 500 gr kjøttdeig om 3/4 pakke spaghettini) og fres den i smør og litt olje (skal være nokså mye i panna) på middels varme med et par spiseskjeer sukker eller fruktsukker til løken blir gjennomsiktig. Den skal ikke bli brun. Legg dette til side i en skål eller noe.

Stek kjøttdeig og hell over tomatpure (gjerne 1 til 1 1/2 av de små hermetiske boksene) og la den frese sammen med kjøttdeigen et par minutter. Tilsett løken og alle de smakrike oljedråpene :) Rør godt og smak til med salt, pepper og evt mer sukker (eller ketchup om du er spesielt glad i det) Rett før du avslutter, tilsetter du ca 2 dl vann for å tykne sausen. Og så er det bare å servere. Dette slår an hver gang og er ekstra deilig med revet ost på toppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...