Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 20. juni 2008 #1 Skrevet 20. juni 2008 Hvilken madrass skal dere ha til den lille i senga? Ser at enkelte ikke anbefaler skumgummi madrass til nyfødte? Hvorfor ikke?
lykketreff:-) Skrevet 20. juni 2008 #2 Skrevet 20. juni 2008 Jeg kjøpte seng og madrass i dag:-) Gikk for en madrass fra Simo som er vendbar - en side for sommer og en for vinter. I tillegg var det noe anti-midd og anti-bakterie-greier. Madrassen kostet 600 kr, mot skumgummi til 400,-. Jeg liker selv å vende madrassen ift. årstidene, så syns barnet kunne få det samme. Vet ikke hvorfor skumgummi ikke anbefales - kanskje fordi den blir litt for tett og varm?
ninanja Skrevet 20. juni 2008 #3 Skrevet 20. juni 2008 Skumgummi utvikler visstnok giftstoffer hvis den blir utsatt for urin eller oppkast. Min nr 2 har hatt det, og hun er 2 år og lever fortsatt ... Man kan jo ha en billig overmadrass oppå, som kan vaskes. Nummer 1 fikk selvølgelig verdens dyreste madrass, en dacron-fibermadrass. Kostet 800 såvidt jeg husker.
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 20. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 20. juni 2008 Tror nok ikke at de dør av skumgummi madrass nei, har hatt det i alle de år selv, og jeg lever! Er til og med gravid!=P Hehe.. Nei, men kanskje vi må gå for en madrass med overmadrass fra ikea da?? Har ikke noe å si det vel? Kommende mormor som skal kjøpe madrass og dyner=) Og hun har ikke rævva full av penger=/ Men det blir gåsedun dyner på henne da=) Så da kan hun vel klare seg med en madrass fra ikea, og overmadrass da=)
Gjest Skrevet 20. juni 2008 #5 Skrevet 20. juni 2008 skumgummi inneholder en gass som sløver deg ned... jeg har en gang i tiden jobbet på en plass som lagde slike madrasser og har aldri i verden vert så deprimert og trøtt å ned sløva som da.... mine barn skal ikke ligge på slike madrasser!!!! har foresten i ettertid hørt at folk som jobber der å blitt gravide har hatt utrolig stor forekomst av sponten aborter og miss dannelser i foster...
Mmiljemors¤prinsesse¤+baby Skrevet 20. juni 2008 #6 Skrevet 20. juni 2008 Jeg har kjøpt springfjærmadrass på ikea.. 500 lapp el no.
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 20. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 20. juni 2008 Mener du det!!??? Hjelp! Men hvorfor LAGER man da slike madrasser som barn skal ligge på??? Utrolig dårlig gjort av produsentene da! Da blir det en dyr madrass her også... Når 2 mot 1 sier det er giftige gasser i madrassene så! MEN, hvilke madrasser er "bra nok" da??? Vil jo at lillegull skal ha det beste. Hvertfall ikke det værste!
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 20. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 20. juni 2008 DEN må vel være bra nok?? Hehe... Er jo ikke så lett å vite hva den lille liker heller. Tenkte kanskje at springfjær "ikke var noe vits i"... Ååå.... Er jo så mye å tenke på! Hehe..
Gjest Skrevet 20. juni 2008 #9 Skrevet 20. juni 2008 jeg har ikke lest noen tall eller noe slikt så jeg skal ikke påstå noe uten fakta..(men utfra hva jeg har opplevd og hva jeg har hørt fra andre som har jobbet der så ville jeg ha heller betalt noen hundre lapper mer for skikkli madrass.......) men fakta er at jeg jobbet det for flere år siden å slet skikkeli!!! har hørt om en som har jobbet der i mange mange år, å etter han slutta ble en fulstendig ny person, kona kjente han ikke igjen... er egentlig ganske sur, for jeg viste ingen ting om det når jeg jobbet der, ble ikke advart om noe som helst... men jeg var fullstendig ute av form og måtte gå å legge meg rett etter jobb og slet både fysisk og psykisk.. (nå har det seg slik at jeg tåler utrolig lite, ikke noe hormoner eller koffein eller smertestillende, kan bli svimmel og kvalm...men tror nok det jeg tåler mer enn ett lite barn.....)
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 20. juni 2008 Forfatter #10 Skrevet 20. juni 2008 Barn tåler utrolig mye mer enn det vi tror=) Eller, KAN tåle mye mer enn det vi tror, akkurat som voksene så varierer nok dette hos barn også=) Men hvorfor ta sjangser!? Men hva med disse springfjærmadrassene da? De er vel ikke like farlige? Med tisselaken på og overmadrass over?
lykketreff:-) Skrevet 21. juni 2008 #11 Skrevet 21. juni 2008 Der jeg kjøpte madrass, sa de at overmadrass er unødvendig ift komfort da barnet er så lett i vekt. De anbefalte tisselaken under rumpa med vanlig laken over. Hvis man dekker hele madrassen med tisselaken, er det ingen vits med en madrass med lufting og andre "egenskaper". Selv tror jeg at pupp, kos og tørr bleie kommer lenger opp på lista når det gjelder hva babyer liker enn type madrass ;-) Grunnen til at jeg kjøpte en dyr og fancy madrass, var at jeg vil at den skal holde lenge. Syns jo heller ikke 600kr var så utrolig dyrt - særlig ikke hvis den på Ikea koster 500kr. Lykke til med valget!
valval Skrevet 21. juni 2008 #12 Skrevet 21. juni 2008 Madrass til spedbarn Barnets madrass er en viktig del av barnets sovemiljø. Madrassen til spedbarnet bør ikke være slitt, gammel eller myk. Vi anbefaler at madrassen er ren og at den er relativt hard slik at barnet ikke kan risikere å få nesen gravd ned i madrassen dersom barnet snur seg over på magen. Grunnen til at vi ikke anbefaler brukte madrasser er todelt: Rester fra gammel babyoppkast e.l. kan gi en bakterieflora som barnet kan puste inn hvis det ligger på magen. Innpustede bakterier kan gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen. Død kan da bli et mulig resultat. En gammel madrass som ikke er vasket på 60 grader og som ikke har et vaskbart trekk over seg er ikke bra med hensyn til at gulp, urin og avføring gir gode vekstvilkår for bakterier. Hvis man vil bruke en brukt madrass kan man ha et vanntett, vaskbart trekk rundt madrassen for å hindre at barnet puster inn bakterier. Pass imidlertid på at madrassen ikke for slitt eller myk. Hvis det er tilfelle bør du kjøpe ny madrass. En studie fra Skottland viser at krybbedød-risikoen er tre-doblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller 8-doblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie. Landsforeningen uventet barnedød har ikke gått ut med anbefalinger som retter seg mot en spesiell type madrasser; vi har ikke grunnlag for å hevde at fjærmadrasser er bedre enn skumgummi eller omvendt. Det viktigste er at madrassen er ren og fast, og at man forholder seg til de andre kjente forbyggende tiltakene for å bidra til redusert risiko for krybbedød. http://www.madrasseksperten.no/site/maler/standard/standard.asp?case_vis=nyhet&nyhetid=13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå