AnonymMamma Skrevet 20. juni 2008 #1 Skrevet 20. juni 2008 Her er det stor forskjell på guten og jenta. Av venninner av jentå og ellers ser eg d er eit gjengående problem. Er dei meir sutrete anlagt???? Ofte flinkare til å sladre når noko går dei imot mm. Fleire som har samme synspunkt??????????
Gjest Skrevet 20. juni 2008 #2 Skrevet 20. juni 2008 Det har jeg ofte lurt på også. Har en venninne med en av hver og jenta på 3 år er så sutrete at jeg nesten får fnatt innimellom. I tillegg føler jeg at jenter henger mer etter de voksne enn det gutter gjør? Til gjengjeld er de som regel mer stille da, ikke spå mye voldsomme lyder i dem som guttene.
Gjest Zima *PP?* Skrevet 20. juni 2008 #3 Skrevet 20. juni 2008 Min erfaring er at gutter sutrer så sykt mye mer enn jenter.. Kommer vel helt an på hvordan folk man kjenner osv.. Men jeg kjenner ingen sutrejenter.. men maaange sutregutter.
Gjest Skrevet 20. juni 2008 #4 Skrevet 20. juni 2008 Ja, det er mitt inntrykk også. Sutrete, klengete og masete (gjelder selvsagt ikke alle, men mange av de jeg kjenner!) Gutter bråker til gjengjel mer..
Gjest Skrevet 20. juni 2008 #5 Skrevet 20. juni 2008 jobba i barnehage i over 22 år jeg, og JA jenter er utrolig mye mere sutrete!!! Og blir skikkelig SURE! Sånn mens-sure:-) gutta blir mere snarsinte, og er nok mere hissige av seg men det går fortere over... og gutta bråker jo endel mere. Fins små unntak av sutrete gutter, men vi som har dem i barnehagen ser veldig fort hvorfor den enkelte gutten er sutrete og det er i 9 av 10 tilfeller mammas lille glassprins syndrom som er skyld i det desverre:)
hit og dit Skrevet 20. juni 2008 #6 Skrevet 20. juni 2008 Aner ikkje. Men eg ser heilt klart at jo meir respons sutringa får jo verre blir den.
OsloMor Skrevet 20. juni 2008 #7 Skrevet 20. juni 2008 Tror dere virkelig at et barn har visse personlighetstrekk basert kun på hvilket kjønn det er ? Dere tror ikke at det muligens er arv, miljø og det at vi skifter adferd ifht.barnets kjønn? Jeg har to jenter og opplever ikke de slik, og ikke har jeg en bestemt oppfatning av hvordan gutter måtte være heller..
Gjest Skrevet 20. juni 2008 #8 Skrevet 20. juni 2008 Nei, overhode ikke, men jeg tror kjønn er en av de faktorene som spiller inn. Generelt sett er gutter mer høylytte og bråkete enn jenter, generelt sett leker gutter mer krig enn jenter, generelt sett er gutter mindre opptatt av å klare absolutt alt selv hele tiden enn jenter. Dette betyr ikke at det finnes variasjoner. Jeg har selv 3 gutter og ser jo hvor utrolig ulike de er, men jeg har også venninner med mane barn og gjerne flere av hvert kjønn som sier at de merker stor forskjell på jentene og guttene på flere områder. Bl.a at jentene sutrer mer, mens guttene gjerne blir mer sint. Synes en venninne uttrykte forskjellen ganske bra da hun så på tvillingene sine leke med dukker (gutt og jente). Jenten tok dukken forsiktig opp, kledde forsiktav av og på klærene mens hun pludret med dukken og la dukken forsiktig ned i dukkevognen og la teppe pent over dukken og gikk på tur med vognen. Gutten plukket opp dukken etter hode, trykket den litt på øyene, trakk av klærene og fikk sånn halveis rett på de nye, slepte dukken med seg etter foten, slang den i vognen og gikk avgårde. Eller enn annen som har 2 gutter og 1 jente. Hun fortalte at mens guttene gjerne hadde stått på stolen og sagt "se mamma, se på meg når jeg hopper!" så kunne jenten si "Mamma se på meg nå når jeg danser slik, se på lillefingeren hvordan den beveger seg". Hun er sånn som er veldig opptatt av å ikke oppdra gutter til gutte-gutter og jenter til jente-jenter og finnes ikke jentete selv, men datteren er likevel jente-jente og guttene gutte-gutter. Så jeg tror kjønn har endel å si for oppførsel og interesser, men langt i fra alt å si! Ene gutten min har vært litt sutrete i perioder, andre ikke, men han som sutrer litt er ikke så ille som de fleste døtrene til venninnene mine, tilgjengjeld er guttene mine vestenlig mer bråkete.
OsloMor Skrevet 20. juni 2008 #9 Skrevet 20. juni 2008 Alt det du sier stemmer sikkert, men jeg synes det er en viktig pekepinn å se HVORFOR gutter og jenter oppfører seg så annerledes. Og jeg mener at det ikke er forutbestemt på bakgrunn av kjønn, men på bakgrunn av hvordan samfunnet generelt oppfører seg på ulik måte ifht. til de forskjellige kjønnene. Dette bunner jo igjen ned i mangeårige skikker og normer og er jo ofte ikke bevisste handlinger..
Gjest Skrevet 20. juni 2008 #10 Skrevet 20. juni 2008 Selvsagt er miljø er viktig faktor, men jeg er overbevist om at det også fins kjønnsbetingede forskjeller.
OsloMor Skrevet 20. juni 2008 #11 Skrevet 20. juni 2008 Å jada, det gjør det jo selvfølgelig, vi er jo to forskjellige kjønn. Men jeg tror neppe mye/lite sutring er en av de medfødte forskjellene.
Gjest Skrevet 20. juni 2008 #14 Skrevet 20. juni 2008 Kniz, nei takk som byr... :-S Kokett og sutrete hilsen fra
Bunnies by night Skrevet 20. juni 2008 #15 Skrevet 20. juni 2008 Ganske så enig med Oslomor her gitt:) Vi voksne har har blitt formet såpass av omgivelser,forestillinger og normer - at det er ganske så sannsynlig at det er vår oppførsel i forhold til barna som ofte er utslagsgivende til forskjell hos kjønn, i hvert fall når det kommer til sutring o.l.
Gjest Skrevet 20. juni 2008 #16 Skrevet 20. juni 2008 Enhver som kommer i for nær kontakt med HI har all rett til sutring. Min fulle sympati og forståelse skal de få med på lasset også.
Gjest Skrevet 20. juni 2008 #17 Skrevet 20. juni 2008 Hehe, ikke her i huset. Lillegutt sutrer og griner for alt og ingenting, mens jenta biter i seg tårene og lar stoltheten vinne.
cherry coke Skrevet 20. juni 2008 #18 Skrevet 20. juni 2008 Dette er vel like individuelt som det meste annet? Kjenner ingen sutrejenter, men faktisk en del sutregutter...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå