Gå til innhold

Hva får barna deres bestemme selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir innimellom litt overrasket over hvor mye eller lite noen foreldre lar barna sine bestemme ting selv. F.eks en for noen dager siden som sa at barnet hennes ville ikke sitte bakovervendt, derfor snudde de h*n. Hos meg er det uaktuelt at barnet får bestemme dette selv. Eller en jeg kjenner som ikke lar sønnen på 10 år få ha håret sitt langt. Han vil så gjerne la håret vokse, men foreldrene hans nekter fordi de synes langt hår er stygt. Jeg tenker at en 10 åring burde vel kanskje få bestemme dette selv? Er jo hans hår og han er jo begynt å bli stor.

Hva får barna deres bestemme? Og hvor gamle er de? Mine er 5,5 år, 3,5 år og 1 år. De får ikke bestemme ting som går på sikkerhet og helse selv, som bilsikring, bruk av hjelm (den skal på når de skal sykle!), tennene skal pusses uansett, de må dusj/bade med gjevne mellomrom, det skal være regntøy og støvler på når det plasker ned ute, får ikke se tv hele dagen osv. Her er jeg superstreng og overstyrer dem totalt. Jeg forklarer alltid hvorfor, men det finnes ikke rom for forhandlinger her.Når de blir eldre gir jeg dem nok noe mer ansvar her selv, men ikke nå som de er små.

Det de derimot får bestemme er hvilke klær de skal ta på seg (litt sett an været) og har lyst på når de skal få nye, hva de vil ha til mat untatt middag, men der får de bestemme om de vil spise, hva og hvor mye. Tvinger dem aldri til å spise opp. De eldste får bestemme om de vil være inne eller ute å leke og hvilke leker de vil leke med. Bryr meg fint lite om de leker på stuebord eller i sofaen. De får også bestemme om de skal hjelpe til med ting hjemme, men vet konsekvensene om de ikke hjelper til (dvs ikke ukelønn) osv.

Hvordan gjør dere det her? Er jeg for streng synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er bare 21 mnd og snakker lite. Han får bestemme om han skal spise opp maten sin eller ikke, hvilke bøker vi skal lese om kvelden og slike ting. Men har får jo ikke sagt alt han mener da, så litt vanskelig å si..

Skrevet

Er ganske enig med deg :-)

Har ikke helt sett for meg ukelønn enda... (eldste er 4)

Er nok ganske liberal ifh til klær ute, da jeg ikke gidder diskusjoner, men ber ham finne ut hvilke klær og sko det passer å ha ute. Så får det heller gå at han av og til blir kald/varm/våt på beina.

Hos oss er det lov med leker i stua, men ikke på bordet og i sofaen.

Skrevet

syns det høres veldig bra ut å ha de grensene du har satt jeg :)

mye lik her i huset også.

det som ikke går ut over noe i forhold til om hun er trygg, tørr og har det bra sånn ellers får hun være med å bestemme. men hun får ikke lov å spise syltetøy på skiva hver gang osv for det. som regel pleier jeg å gi henne noen valg og så velger hun innenfor det jeg vil og andre ganger kan det være koselig at hun får bestmme middagsmat alene f.eks :)

føler at vi er ganske konsekvente og at det ikke går an å forhandle på noen områder mens man på andre kan finne ut av det sammen eller hun får bestmme :)

Skrevet

Tror nok vi tenker ganske likt, her er de 2 og 3 og bestemmer bekledning selv,hva de vil spise, hva de vil leke med og hvor untatt penstua, ute eller inne osv. Minsten har naa gaatt i penskoa han fikk til 17 mai siden 17 mai :)

men det som gaar ut over sikkerhet, hygiene, helse osv faar de ikke bestemme selv....Men de maa hjelpe til hjemme ( i den grad saa smaa barn kan det) dvs hjelpe aa rydde i lekene og legge ting paa plass etter brukt f.eks DVDer ol, de maa ogsaa sette tallerkenen paa benken etter endt maaltid.

Skrevet

Min sønn er 8år. Han får bestemme litt middager innimellom, Og hva plikter han skal gjøre.. (gir han valg, men han kan bestemme) Han får bestemme litt..

syns ikke du er streng.. :)

Min får heller ikke bestemme ting som går på sikkerhet og helse.. Han skal ha hjelm, sitte ordentlig i bil osv. men dette er jo ting som barn ikke burde få bestemme egentlig.. man må jo bestemme litt for de.

Skrevet

Ganske likt her og. Men, han protesterer ikke på det heller. Skal han bade er det på med redningsvesten o.l. Han mukker ikke på ting vi bestemmer egentlig.

Han bestemmer selv hva han vil ha på maten, hender jeg tar et par alternativer frem. Vi er opptatt av hans medvirkning, så han hjelper til med å kle på seg selv osv. Han har aldri protestert på hva jeg tar frem av klær eller annet, så han er ikke så vanskelig å ha med å gjøre.

Tv ser han bare på før leggetid. Ellers bestemmer han hva han skal leke med og slike ting da.. Liksom ikke noe problemer med han sånn sett. Men, klart vi tar avgjørelser for ham som han ikke er istand til å ta ansvaret for selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...