spirre Skrevet 20. juni 2008 #1 Skrevet 20. juni 2008 Hei! Fikk IKM 3 dager før... Har alltid hatt 27 dagers syklus, skal man da beregne neste IKM ut ifra den "nye" syklusen, altså 24 dager? (ifht 'fruktbar periode/'terminberegning') Hva gjør dere?
Gjest Skrevet 20. juni 2008 #2 Skrevet 20. juni 2008 Jeg las et sted at dersom syklusen er rar en måned så skal du regne den neste slik som du gjør når den er vanlig. Atså 27 dager igjen. Men det er ingen garanti for at den ikke blir rar neste måned heller. Det er ikke unormalt for noen at syklusen blir ustabil pga psykiske årsaker, som at du prøver å bli gravid og tenker mye på det, stress ol Men jeg er ingen ekspert på dette, for mine sykluser har vært ustabil siden jeg begynnte å prøve...
spirre Skrevet 20. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 20. juni 2008 Hei og takk for svar! Ja, det høres logisk ut å 'holde' seg til 'gammel' syklus inntil det evt blir flere ustabile sykluser...Uff, ikke lett dette:( Nå vet ikke jeg hvor interessert du er i dette, men har lest mye om ustabile sykluser; PMS, nedsatt fruktbarhet m.m, hormonbalanse etc etc (piuh.. ) I forbindelse med dette, anbefales ofte tilskudd av progesteron for å stabilisere sykluser, piffe opp "trette" eggstokker slik at egglsøning starter igjen..osv Her er noe å lese om du er interessert... "Mangel på progesteron: PMS; oppblåsthet, vektøkning, hodepine, ryggsmerter, irritabilitet, depresjon, hovne bryster, tap av sex-lyst, tretthet. Menopause-/overgangsalderplager; hetetokter, nattsvette, humørsvingninger, tørrhet i skjeden. Kuler i brystet, muskelsvulster i livmoren. Betennelse i livmoren, skjedekatarr. Cyster i eggstokken. Nedsatt fruktbarhet som skyldes uregelmessige sykluser eller sykluser uten eggløsning." "Årsaken til at eggstokkene ikke lager progesteron kan i tillegg til helt manglende eggløsning være at de etter en eggløsning produserer for lite progesteron eller i et kortere tidsrom enn normalt. Det kan man lese av blodprøver ved at LH-verdiene (det luteiniserende hormonet) er litt høyere enn normalt. Selv unge kvinner kan ha høye LH-verdier, fordi deres eggstokker er ”trette” og produserer færre egg og derfor også for lite progesteron. En slik situasjon som ofte finnes hos idrettsjenter, skyldes at hormonnivåene er så sterkt i ubalanse at både østrogen og progesteron er lavt." "Selv om kvinnene menstruerer og har nok østrogen er det ikke sikkert at de har eggløsning. Målinger hos kvinner i ulik alder har vist at en stor prosent av dem har sykluser uten eggløsning. Da menstruerer de, men danner svært lite progesteron. Det fører til ubalanse mellom de to viktige hormonene østrogen og progesteron." P.S: er prøver over en stund nå, så nå prøves wild yam og evt krem. Kjenner meg godt igjen i sterke pms symptomer så mistenker krøll i hormonbalansen.. Uff, ble langt dette...
Gjest Skrevet 20. juni 2008 #4 Skrevet 20. juni 2008 Takk for info! Jeg tar også WY nå, har tatt det siden søndag (tror da EL var over) og skal ta det til onsdag-torsdag (har IKM mot slutten av neste uke). Tar du WY hele syklusen?
spirre Skrevet 20. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 20. juni 2008 Hei igjen:) Ja, begynte på WY i går (første dag med blødning). Har lest mye om dette- og blir jo litt forvirret, da det sies mye forskjellig om når man skal begynne. Men ifølge homeopater etc., kan man begynne med WY gjerne før e.l da man kan ta det hele syklusen (krem tas fra etter e.l da det er sterkere). Jeg er ikke noe ekspert altså (bare sykepleier med stor interesse for feltet endokrinologi (hormoner etc) ) men har som sagt lest myyyye om dette... Håper vi er på rett vei nå!!! Krysser armer og ben for oss NewMom!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå