furia Skrevet 20. juni 2008 #1 Skrevet 20. juni 2008 Har ei jente på 13 og så langt har jeg nektet henne å reise med venninner på kjøpesentre. Synes ikke de har no der å gjøre!! Vi bor i Oslo. Skjønner jo det at nå som sommer/skoleferien er her blir det sikkert mer mas. Er det noen som har barn i denne alderen som kan komme med tips eller gode råd? Er også litt usikker på hva som er best; nekte henne å reise - hun lar seg friste til å bli med - håper jo ikke det men..... la henne reise
Gjest Skrevet 20. juni 2008 #2 Skrevet 20. juni 2008 Er jo dette med å uttale seg om noe man ikke helt vet... Jeg har ikke en 13 åring selv, men jobbet endel med 13-åringer og har i nærmeste familie. Vet at disse pleier å få lov og at det går helt greit. Så lenge det ikke er sent på kvelden så er det nok helst veldig uskyldig for det meste. Kikke på, og prøve, klær, sikle etter guttene, fnise, tulle og gå flere mil (god trening faktisk). Tror jeg ville latt henne få lov, vise henne at du stoler på henne, men satt en tidsbegrensing.
Nit@™ Skrevet 20. juni 2008 #3 Skrevet 20. juni 2008 Nå bor jo vi langt fra Oslo, så jeg vet ikke hva jeg hadde gjort. Men jeg har litt tro på at de skal gis ansvar, til det motsatte er bevist. Klare regler med tid de skal være hjemme. Mine eldste har stort sett fått lov til det meste, med ansvar! Og det har fungert fint. De er til å stole på, finner ikke på noe tull og kommer hjem når de skal. Skal jeg klare å bygge denne tilliten er jeg nødt til å gi di muligheten til å bevise at de kan også. Selv om det er vanskelig av og til. Men som sagt, det er nok forskjell på by og land der.
Mamman til 3 lykketroll Skrevet 20. juni 2008 #4 Skrevet 20. juni 2008 Ville latt henne dra jeg, kan ikke nekte de alt som kan være farlig heller. Jenta mi er på kjøpesenter av og til, men hun "henger" ikke der for det skjønte hun ikke hvorfor noen gjorde. Det virket for henne kjedelig. Mest sannsynlig er hun bare nysjerrig og vil være sammen med venninnene.
furia Skrevet 20. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 20. juni 2008 Jeg stoler for såvidt på henne, men er redd for feks ran på t-banene. Mange "barneranere" i Oslo, press på sentre når man ikke har penger men ønsker seg ting!! Jeg vet at K kan si ifra og stå for egne meninger, men det å stå i mot gruppepress er kanskje en ting jeg vil skåne henne fra en stund til. Vi får se hva jeg gjør.. sukk... tenk at gullevennen min er tenåring.. godt jeg har lillesnupp å kose meg med en stund til ;o)
Mamman til 3 lykketroll Skrevet 20. juni 2008 #6 Skrevet 20. juni 2008 Nå bor ikke jeg i Oslo, men nær Trondheim og det er vel kanskje litt andre forhold her da. Men det er jo kjempeviktig at venninnegjengen holder sammen hele tiden da. Sjansen for ran osv. er mindre da, jenter pleier vel å være flinke til å passe på hverandre, det gjør de ihvertfall her.
RachaelRay Skrevet 20. juni 2008 #7 Skrevet 20. juni 2008 Vi bor i Trondheim, så det er kanskje ikke relevant, men her har de fått lov til å dra på kjøpesenteret som er nærmest (city syd) fra de er rundt 11-12 år, alt etter modenhet). Men jeg ville ikke sendt dem ned til sentrum før neste år kanskje, altså rundt 14. Der er det jo litt tøffere miljø. Når de farter sånn på egen hånd er de ofte på mobil, og jeg hører hvordan det går med dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå