Gå til innhold

Kan noen gi meg et lite kurs i blodtrykk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal til legen i dag, bare for å måle blodtrykket. Det har økt litt i det siste og på tirsdag hadde jeg 146/89. Jeg skjønner jo ikke hva det betyr, annet enn at jeg ser at tallene er høyere enn det de har vært tidligere i sv.skapet. Dette med overtrykk og undertrykk og sånn skjønner jeg ingen ting av! ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overtrykket ditt er på 146 og undertrykket på 89...

Bt ditt er litt høyt..

Det er undertrykket man ser mest på i en måling..

Men hva er det du egentlig lurer på?? Litt avhengig av alder og helsesituasjon så er det 120/80 som er det optimale trykket... =)

Skrevet

Saken er at jeg er høygravid og hoven som tusan. Blir fulgt opp for å fange opp en evt forgiftning så kjapt som mulig. Vet liksom ikke når jeg skal begynne å bekymre meg for jeg skjønner jo ikke hva tallene står for. Har lest litt på linken som jeg fikk så da har jeg i hvert fall noen tall å forholde meg til. Har vel ligget på 120/80 ca tidligere i sv.skapet.

Skrevet

Det er nok pga bt at legen følger deg nøye opp ja.. Lavt bt bla tidlig og utover i en graviditet er normalt.. Derfor mange kan bli svimle.. Høyt blodtrykk kan indikere på at noe ikke er som det skal ...

Det betyr jo ofte at det er "press" på blodårene.. At hjertet må pumpe ekstra hardt for og få blodet rundt i kroppen.. Undertrykket er jo hjertet i hvile.. Og det er ikke så høyt hos deg.. Er normalt inntil 85 .. Overtrykket er hjertet når det pumper ut i kroppen.. Og overtrykket hos deg er forhøyet.. Jeg er ikke noe lege og mine erfaringer kan jeg ikke bruke hos deg siden jeg jobber med eldre.. Eldre har jo generelt høyere overtrykk pga arteriene gjerne bli stivere med årene...

Men ville pratet med legen om du er usikker..

Skrevet

Så lenge legen følger meg opp så er jeg i grunnen rolig (flink og god lege), men jeg føler meg litt dum fordi jeg liksom ikke skjønner helt hva alt betyr. Er liksom ikke kurs i bt jeg ber om når jeg er hos henne. Har vært så lite hos legen opp gjennom så jeg har ingen erfaring med hva bt mitt pleier å være til vanlig. Er bare hos legen når jeg er gravid, jeg! ;)

Skrevet

Ofte det som er problemet når noen kommer inn med høyt bt.. eller lavt tenker jeg.. På nye pasienter kan ihvertfall vi klø oss litt i hodet tidvis..

For noen har jo gjerne lavere bt en standard i utgangspunktet og da også lav puls.. Mens andre har høyere bt som vanlig for sin kropp og da også høyere puls..

Så en lett økning på nærmere 90 i undertrykk ikke er mye for noen .., men veldig mye for andre som kanskje ligger på 70 til vanlig..

Jeg . feks har et normalt bt på ca 120/80 mens arbeidskollegaen min har normalt bt på 110/70.. Begge delene normalt for oss.. =)

Skrevet

Det er litt høyt, men ikke urovekkende. Jeg hadde høyt blodtrykk hele siste svangerskap, og lå på 140/90 lenge...

De sa til meg at det ikke blir behandlet før undertrykket går over 100.

Skrevet

når jeg var innlagt for sv.forgift. så sa hun at så lenge det holdt seg stabilt på 90 i undertrykk så var det bra. men mitt lå for det meste på 95-100-105. så de passet godt på meg.

vet ikke om dette var svar på det du lurte på

men den ene natten når jeg hadde mange jordmødre inne hos meg så var blodtrykket mitt på 180/120 og det var skummelt. ble satt i gang om ettermiddagen etterpå.

hvilken uke er du i?

Skrevet

bt 200/100 er urovekkende mye og det blir satt igang tiltak av noen en eller annen forstand.. =)

Skrevet

Den første "magiske" grensen for høyt blodtrykk i svangerskapet ligger på 145/90 hvis ikke jeg husker helt feil. Er undertrykket over 100 settes det sannsynligvis igang tiltak for å senke blodtrykket.

Det følges også med på hvor mye blodtrykket har steget. Har man hatt lavt blodtrykk til å begynne med kan f.eks 145/90 være mye mer alvorlig enn for en som vanligvis har høyere blodtrykk=)

En økning på 15 for undertrykk og 30 for overtrykk (tror jeg det var) regnes som stor økning, og vil følges opp selv om dette trykket ikke nødvendigvis er over 145/90.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...