Gå til innhold

Hjelp.. puppetrøbbel! Noen erfarne her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk ei jente for 6 dager siden. Ammet henne siden hun ble født, hun har god apetitt og tar puppen godt, får når hun ønsker (blir ca. hver annen time + en skvett trøstepupp i mellom).

Men herregud, kjennes ut som jeg produserer alt for mye melk!!! Puppene blir steinharde, sprenger og renner over hvis det bare går litt for lang tid i mellom hver amming. Men kan jo ikke akkurat vekke henne i den dypeste søvnen heller.. Dvs har faktisk prøvd, da jeg ble litt desperat.. men hun tar ikke puppen når hun er kjempetrøtt.

Noen tips? Regulerer produksjonen seg selv etterhvert? Bør jeg pumpe litt når det sprenger som verst? Eller blir det bare økt produksjon da?

Evt. tips for hvordan vekke henne så hun kan spise når jeg trenger det? Elller er det feil?

En ting til, er det best å gi en pupp tom eller litt på begge?

Hun spiser en pupp på 15-20 min, så vil hun ha den andre etter kort stund.. Men tror ikke hun tømmer den andre da.. Hvilken pupp begynner man med neste gang da?

Det ble mye sp.mål. men er helt fersk på dette her. Bare vært mamma i 6 dager. Og ja.... brystvortene, når blir de litt mer herdet? Gjør jo dritvondt i det hun tar puppen, men går over raskt da.. Men hvis jeg fryser og de knopper seg hardt... Shit det gjør vondt!!! Blir de mindre følsomme snart?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sånn var det til meg og de første to ukene, måtte kjøpe meg pumpe da det føltes som om de skulle eksplodere til tider! men tro meg, det roer seg igjen. melkeproduksjonen stabiliserer seg etter noen dager=)

Skrevet

Er ikke super erfaren , men amminga går strålende her...

Min erfaring er at det går seg til etterhvert med produksjonen. Tror ikke du burde pumpe deg. Du kan eventuelt håndpumpe litt slik at det blir lettere for babyen å få tak. Når jeg ammer tømmer jeg en pupp for deretter å begynne på den neste. Ved neste amming starter jeg på den som ikke ble tømt ved forrige amming. Funker hvertfall her:) I begynnelsen hadde jeg sinnsykt vondt i brystvortene ved amming. Dette forsvinner faktisk. Selv om det ikke føles slik for deg akkurat nå, men bare hold ut.

Masse lykke til. Virker som om det er en bra ammestart hos deg og bebisen...

Skrevet

gratulerer med jenta!

melkespreng er heeelt vanlig i starten, det regulerer seg, ja!

som noen nevnte her, håndmelk litt hvis det sprenger masse, så fjerner du det værste!

gi fra en og en pupp, den feteste melka kommer mot slutten, og gir du bare litt fra begge, vil hun fort bli sulten igjen (den første melka slukker tørsten. mens den mot slutten metter mer)

du merker fort dersom hun vil ha mer, etter å ha tømt en pupp.

når hun river og sliter litt i puppen, betyr det ofte at den er tom!

brystvortene dine blir bedre etterhvert! hvis du blir sår, kan jeg anbefale deg brystskjold! hvis smerten fortsetter, kan du prøve å bruke brystskjold i starten av amminga, og ta det av etterhvert.

suger jenta di bra, er det nok ikke noe problem å avvenne/tilvenne med skjold!

(min erfaring, iallefall)

:)

Skrevet

Sånn hadde jeg det også i begynnelsen. Det er nok ganske normalt. Etterhvert vil det regulere seg og du slipper å våkne i en seng full av melk! (det gjorde jeg isåfall)..hehehe

Jeg har hørt at det er best å gi en pupp til hvert måltid.Det var ei som sa det her for en stund siden. Den første melka som kommer ut slukker visst bare tørsten og den tykke, gode melka kommer etterpå. Får de for mye av den tynne melka kan babyen slite med magen..

Kjøp Lansinoh (tror jeg det skrives) på Apoteket hvis brystvortene er såre.Funker som bare det.Det er en liten lilla tube.

Følsomheten går ikke bort..isåfall ikke til meg.hehe..Men det gjør kun vondt hvis jeg har brystspreng da:)

Skrevet

Er stort sett enig i det alle har sagt her ;-) Men vil bare anbefale deg å PUMPE når det sprenger som verst!! Du pumper selvfølgelig bare vekk det verste trykket, så du ikke stimulerer produksjonen. Tror de fleste har det sånn de første ukene. Det vil stabilisere seg og gå seg til av seg selv (selv om du pumper når det trengs)!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...