Makko med to små gutter Skrevet 20. juni 2008 #1 Skrevet 20. juni 2008 Venter barn i august. Det har alltid vært snakk om at han skal ha mer enn "sine 6 uker", jeg har rett og slett ikke mulighet til å være borte fra jobb et helt år! Den opprinnelige planen var at jeg skulle være hjemme fram til jul, og at vi etter jul skulle dele 50%. Nå sier sambo at han heller vil være hjemme lengere perioder i strekk (pga jobbsituasjon). Ble da veldig usikker på hvordan vi skal gjøre det. Veit ikke om jeg er klar til å gå ut i full jobb etter 5-6mnd... Skal være hjemme med junior fram til barnehagestart august 2009. -Ang. ammepauser på jobb, er disse ubetalt? Hvordan fordeler dere det? -Ønsker først og fremst å høre fra de der far skal ha mer enn "sine 6 uker".
hjemmekanskje??? Skrevet 20. juni 2008 #2 Skrevet 20. juni 2008 Angående ammepauser... Ulik praksis her. Du har krav på ammepause men ikke betaling. Det må du sjekke med arbeidsgiver. Her skal far ha 9 uker sammenhengende mens jeg jobber fullt (dvs - to timer daglig til amming). Så skal han ha 3 uker gradert fra neste høst hvor han da har en fridag i uka. Jeg skal ha det samme. Lykke til ) Ikke enkelt når man ikke skal følge et A4 opplegg....
Gjest Skrevet 20. juni 2008 #3 Skrevet 20. juni 2008 Her skal far være hjemme hele tiden etter 5-6 måneder. Jeg ser nok for meg at når den tid kommer, vil det være vanskelig å dra tilbake på jobb. Men jeg prøver å se det sånn at det er til det beste for hele familien. Bor du langt fra jobb? Kanskje far kan legge ut på ammeutflukt til jobben din så du ikke trenger å ta så mye fri? Ellers håper jeg at jeg får til litt pumping. Selv om det betyr mer styr, synes jeg det er en god investering å slippe far til. Lykke til!
Makko med to små gutter Skrevet 20. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 20. juni 2008 - Vi bor ikke langt fra jobb (12min med bil, 45min+ med buss), men har kun en bil, så blir fryktlig mye kjøring på far om han først kjøre meg på jobb, ved amming og hente meg igjen... Så håper jeg greier å pumpe... -Har sjekka personal håndboka, der står det ikke et ord om ammepauser, kanskje ikke så rart siden bare jobber sammen med menn...
loffmusa Skrevet 20. juni 2008 #5 Skrevet 20. juni 2008 ikke enkelt detta her. jg venter ei i aug og har tenkt å bli hjemme til januar og så jobber vi begge i 2 mnd mens mamman min er dagmamma (selvfølgelig hvis pumpingen går i boks) og etter dt tar far sine 6 uker og etter det tar jg resten slik at vi er hjemme til aug 09 å får barnehageplass. vi har valgt 44 uker me 100%. vi benytter dt fleksible uttaket. men: må man bestemme på forhånd når far ska ha sine uker eller kan man si ifra nærmere når tiden kommer? (pga vi er ikke sikre enda) har heller ikke søkt noe, når gjør man dt??
Limlamli Skrevet 20. juni 2008 #6 Skrevet 20. juni 2008 Leste igår på Nav at man kan forandre på datoer i forhold til det man skriver på skjemaet men sender inn. Men det må skje i rimelig tid eller noe sånn. Fikk også vite idag at om pappa skal utsette permisjonen sin litt, må man søke om det på eget skjema før mors permisjonen er over. Vet ikke om dette ble noe bra skrevet, men ta kontakt med Nav, det er det sikkreste. Her inne vil vi gjerne hjelpe hverandre, men det er lett å si noe videre som man bare har hørt men ikke er 100% sikker på.
loffmusa Skrevet 20. juni 2008 #7 Skrevet 20. juni 2008 Limlamli: ja jg er enig me deg der.. nav kontorene er ikke like overalt heller... sier gjerne litt forskjellig.. Får ta kontakt me NAV:)
tjommis Skrevet 20. juni 2008 #8 Skrevet 20. juni 2008 Venter vår førstefødte i august. Jeg skal være hjemme til jan/feb (5 måneder) deretter skal pappaen ha sine 5 måneder:-) Han har skikkelig lyst til å være hjemme like lenge som meg, og det er jo en rettighet vi har sammen ergo deler vi den i to. Jeg jobber turnus ganske langt hjemmefra og jobber i opptil 3 døgn i strekk (når jeg jobber helg). Gruer meg veldig til å være så lenge borte, men har lengre friperioder (3-4 døgn) i mellom og da får vi kost oss sammen alle tre. Normalt er vaktene ca. 1 døgn og jeg renger med å bli vant til det. Tror vi alle tre kommer til å være storfornøyd med denne løsningen:-D
faythleen Skrevet 20. juni 2008 #9 Skrevet 20. juni 2008 Vi har satt opp permisjonen slik at jeg "garantert" er hjemme 6 mnd (regnet fra 2 uker etter termin). Den sisten måneden har jeg ferie og mannen min permisjon. Sånn får vi jula i lag og mulighet til å starte å introdusere mat sammen. Mannen min får 24 uker tilsammen og jeg tar de siste 5 ukene (sånn at jeg også får noen "lette" uker).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå