Gå til innhold

Gutten vår er utrolig liten for alderen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er minst av absolutt alle i klassen sin (begynner i 2.klasse til høsten. Han er bare 92 cm og 12 kg (fyller 7 år i aug.), har tatt det opp med helsesøster men hun sier det er så forskjellig. De vokser i rykk og napp osv.. Han har alltid vært liten (2330 og 45 cm v. fødselen, født på termin!) Begge vi (foreldrene) har alltid vært normal og heller store for alderen. Jeg er 1,75 og pappan 1,84.

Han spiser bra og det har han alltid gjort. Helt normal er han ellers også. Kan svømme, ta baklengs saltomortale(!), leser bra og er veldig sosial, har masse venner.. :-) En pen gutt er han også. Men jeg er bekymret.. Lurer på om det er noe galt med han. Spurte legen min men han henviste bare tilbake til helsesøster. Fortvilende!

Noen som har hatt små barn som har vokst seg normale?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Ser liten vits i å spørre her inne hvis jeg ikke var seriøs. Så det er jeg nok (desverre).

Skrevet

Jeg foreslår lege jeg da. De vet mer om sånt enn jeg gjør :)

Skrevet

Vil nok tro det er som helsesøster sier jeg, eller legen. Hadde de ment gutten ikke hadde det bra eller ikke vokste som han skulle så hadde de nok tatt afære.

Jeg husker en gutt i min klasse på barne/ungdomsskolen, han var liten i forhold til oss andre, var vel ca 1.55-1.60.

Men en mer spretten, atletisk gutt skal du lete lenge etter. Han spiste mye, var i aktivitet, sosial og flink i skolen. Ingenting som feiler han.

Nå har vi ingen kontakt men av andre vet jeg at han har det bare bra, har faktisk fått på seg noen cm til etter konfirmasjonsalder.

Så noen av oss er vel bare litt mindre enn andre, uten at det skal bety noe. Men bekymrer du deg mye ville jeg tatt det opp igjen med en helsesøster eller lignende.

Skrevet

Arrrrgh, som det irrriterer meg når folk spør om HI er "seriøs". Hva er poenget med å spørre om det???? Tror man at man dikter opp en bekymring??? Eller skal man ditsje HIs bekymring??

Grow up for fan!

Skrevet

Hehe :) Stå på! Få ut litt aggresjon på morgenen!

Skrevet

Jeg ville ikke stolt på at "de sikkert ville tatt affære hvis noe var galt." Det viser seg gang på gang at man faktisk må stå på for å få ordentlig hjelp, så jeg ville krevd å bli henvist til en spesialist av fastlegen. Helsesøster ville jeg ikke hørt på engang, hun kan jo ikke gjøre noe fra eller til.

Klart det er store forskjeller både blant barn og voksne (teit og overflødig sagt av henne), men 92 cm? Er ikke det på størrelse med en toåring, da? Eller misforsto jeg?

Nei, kom deg til spesialist, om ikke annet så for å få bekreftet at gutten er sunn og frisk som en fisk:)

Skrevet

Han er 92 cm og 12 kg ja.

Ingen andre i familien som er spesielt små heller. Lurer på om han lider av "kortvoksthet". Om jeg burde fått noen veksthormoner til han!?

Men her hvor jeg bor er det desverre slik at for å få time til spesialist må man gjennom fastlegen sin først.

Her er ingen private legesentre heller. Hjelper jo ikke å ta det opp med fastlegen når han ikke tar det på alvor. Bare henviser meg tilbake til helsesøster liksom.

Gutten er snart 7 år og passer fremdeles shortser i str.80 (så spe er han, ja).

Skrevet

Ville ikke slått meg til ro uten å bli henvist til en spesialist. Jeg har selv ei jente som er liten, og snakket med en lege om å måle knoklene hennes. Vet ikke helt hvordan det gjøres, tror det er røntgen, men de finner i hvert fall ut om skjelettet er normalt for alderen.

Foreløpig har vi ikke gjort det, for hun er fortsatt litt for ung til å sette i gang noe uansett. Men er hun fortsatt vel liten ved skolealder kommer jeg nok til å insistere på prøver.

Jeg kjenner forresten to stykker som har fått hormonbehandling i oppveksten fordi de var "for små", og det har gått helt fint.

Jeg sier det igjen: stå på hvis du er bekymret. Ikke ta nei for et nei.

Skrevet

Du kan jo få en sånn estimering av hvor høy han kommer til å bli. Vet det var en gutt i klassen til broren min som var veldig liten for alderen, og han fikk en slik estimering. Han fikk da vite at han kom til å bli høyere - og fikk ingen veksthormoner. Noen er bare lavere enn andre - og selv om det ikke er noen andre i deres familie som er det så kan det ha skjedd en mutasjon. Det skjer jo hele tiden, ellers hadde vi jo sett like ut alle mann :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...