Gullspire 2 Skrevet 20. juni 2008 #1 Skrevet 20. juni 2008 Lurer på om det er fostervann jeg driver å lekker. Og om dette kan være farlig? Nesten hver gang jeg går på do er jeg våt i trusa. Akkurat som om jeg har tisset på meg (det er ikke urin), kjenner det kommer ut fra vagina. Har vært plaget med utflod hele svangerskapet og vet det ikke er det, for det er mer seigt,slimete, og svakt farget. Dette er kun vann, ikke lukter det noe spesielt heller. Hatt det slik i 4 dager nå...37+6dager på vei. Noen flere?
Gjest Skrevet 20. juni 2008 #2 Skrevet 20. juni 2008 Dersom du mistenker at du lekker fostervann bør du ta kontakt med sykehuset slik at de kan få sjekket det ut. Det er ikke bra (hvor ille vet jeg ikke) å lekke fostervann, og dette er noe de sjekker ut ved mistanke. (Måler fostervannsmengden med UL). Av erfaring kan jeg fortelle at mot slutten kommer det ofte mye og veldig tyntflytende utflod, så høyst trolig er det bare dét. Men ring føden og hør for sikkerhets skyld ;-)
Gjest Skrevet 20. juni 2008 #3 Skrevet 20. juni 2008 Hei. Jeg er enig med tingeling_80 her. Mot slutten av svangerskapet kommer det gjerne mye og veldig tynn utflod. Jeg har flere ganger lurt på om fødselen kan være i gang med vannavgang, men det er "bare" utflod. Jeg er forresten 39+5 i dag og har bare fire dager igjen til termin =) Jeg hadde en skikkelig merkelig opplevelse for en tid siden. Husker ikke helt hvilken uke jeg var i da, men lurer på om det var i uke 28 eller noe sånt. Samboeren min og jeg hadde samleie og plutselig ble det ordentlig vått mellom oss. Jeg ble først helt forferdet for jeg trodde at jeg kunne ha hatt et urinlekkasjeuhell, men vi kunne fort konstantere at det ikke var det. For det første kom det altfor mye væske til at det kunne være et slikt uhell. For det andre kjente jeg at det kom fra skjeden og for det tredje så luktet det ikke urin. Det var en helt blank, tyntflytende væske som ikke luktet noe som helst. Det endte med at vi dro til sykehuset for å få det sjekket. Legen som sjekket meg sa at det ikke var fostervann og han trodde nok at det var en urinlekkasje. Men både samboeren min og jeg nektet på det. Da snakket denne legen om noen væskefylte kjertler som vi har i skjeden. Det er disse som er med på å fukte skjeden. Disse kjertlene kan visst tømme seg under graviditeten. Hos noen tømmer de seg sakte, men sikkert. Hos andre (som hos meg) tømmer de seg sånn helt plutselig. Her var det altså snakk om minst 1-2 dl væske. Mulig det var mer også, men det var ihvertfall merkbart... Kanskje det er disse kjertlene som tømmer seg hos deg (og meg) nå..? Bare ikke så eksplosivt som det skjedde hos meg første gangen. Vi har jo et ganske mye større press på saker og ting "der nede" nå, så det vil jo ikke være så rart om disse kjertlene tømmer seg. Men (!) hvis du er usikker på om det kan være fostervann eller ikke, så bør du ringe føden. Det er bedre å få sjekket det en gang for mye enn en gang for lite. Dersom man vandrer rundt med fostervannslekkasje, kan man få infeksjoner siden det ikke lenger er tett opp til livmoren. Og det er farlig både for babyen og for deg! Så selv om det mest sannsynlig bare er tynn utflod eller slik væske som jeg nevnte, så er det bedre å være helt sikker på at det ikke er fostervann =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå