lillemirakel!! Skrevet 19. juni 2008 #1 Skrevet 19. juni 2008 I følge mensterminen min skal jeg føde 31 oktober 08, men på ultralyd ble den utsatt til 08.novembe( legen sa egentlig 11.november men det står 08.11.2008 i papirene så jeg går ut i fra at han blingsa litt..) og det står at det ikke er overtid før 22.november!!? det er jo 3 uker etter mensterminen det, er ikke det litt lenge? Og er ikke mensterminen basert på 40 ukers svangerskap? tok grav.test dagen etter jeg skulle hatt mensen og den slo ut positivt (svak svak strek) men altså......var jeg ikke gravid da likevell eller? Det er jo så demomtiverende i det hele tatt å "si" at jeg er 19 og noen dager istedet for 21 uker ...men man skal vell regne ultralyd termimnen som den man går ut ifra.....søren altså. Noen som vet litt om dette?
Herkules Skrevet 19. juni 2008 #2 Skrevet 19. juni 2008 Du ble satt tilbake 1 uke noe som ikke er unormalt lenge. Det føles litt urettferdig når man vet når man hadde el. Det er likevel slik at flest kommer mærmest ul og ikke menstermin Så man må på en måte tolke det slik at ved ul så setter de en termin etter som når man statistik sett er ferdig(babyen ) overtid regnes 14 dager etter ul termin Det jeg ville gjort om jeg ble satt tilbake på ul var å pressisere overfor legen min at jeg har stabil syklus og vet når jeg ble gravid. Dette for å kunne være litt påpasselig om jeg skulle gå over termin. 3 uker er jo mye men heldigvis er det få som går så mye over. Det er først når du faktisk har kommet til ul termin du bør "bekymre deg" Dette her er lett for meg å si som ikke har blitt flyttet på noen av mine 2 Det er vel i grunn mer sjeldent.
PrincessElisabeth Skrevet 20. juni 2008 #3 Skrevet 20. juni 2008 beklageligvis er det ulterminen man skal følge... Jeg ble også satt tilbake 1 uke sist svangerskap, men hvis det er noen trøst så ble vesla født dagen etter menstermin. Det er ikke sikkert at du går så mye over ul-termin heller...
Trollkatt Skrevet 20. juni 2008 #4 Skrevet 20. juni 2008 Det der med termin er ingen eksakt vitenskap, dessverre. Jeg venter mitt tredje barn, og jeg har visst når alle er blitt befruktet. Likevel har ungene blitt født en god stund etter min menstermin, og tilogmed et par dager etter ul-termin, som var satt etter menstermin. Du kan sammenligne det med å så en plen. Alle gresstråene vokser ikke helt jevnt hele tiden selv om du sådde alle frøene samtidig. Er helt enig i at det er kjipt å bli satt tilbake, men det er dessverre som regel helt riktig...
3barnsmamma<3 Skrevet 20. juni 2008 #5 Skrevet 20. juni 2008 Jeg fikk høre en gang at man kan ha hatt el når man mener man hadde det, men at babyen trenger "lengre tid til å bli ferdig". Hvorvidt dette er rett vet ikke jeg. Men da jeg gikk med førstemann hadde jeg menstermin 6. juli. Ved ultralyd ble terminen justert til 14. juli. Gutten kom først 11 dager etter ul-terminen 25.juli!! dvs 19 dager etter mensterminen!! Og gutten ar helt perfekt. 3470 gram og 51 cm. I mitt andre svangerskap ble terminen flyttet med 11 dager. Men jeg tror ikke man skal fokusere på at terminen er flyttet.(lett å så.....) Og at man da ikke stemmer overens med el og befruktningsdato. Man må heller fokusere på når babyen er forventet å komme/ er ferdig. Uansett kommer babyen når den er klar:-) Lykke til videre alle sammen!!
babyfrøken *mamma* Skrevet 20. juni 2008 #6 Skrevet 20. juni 2008 Jeg forstår deg SÅ godt, har det akkurat på samme måten selv. Jeg aksepterer inntil videre at ny termin er en uke etter min egen termin, men går jeg mye over kommer jeg til å lage rabalder om de ikke tar en ekstra sjekk...særlig fordi jeg har en samboer på 190cm, som var 3700gram som TVILLING når han ble født, og jeg bare er 158cm høy... ;o) Jeg har i motsetning til flere over her hørt at det stort sett er vi selv som har rett, altså at manstermin oftest er den som viser seg å være rett. For mitt eget vedkommende synes jeg det er flere ting som støtter "meg"; jeg var bortreist en uke når unnfangelsen ifølge ul-termin skulle skjedd, jeg kjente som førstegangs liv i slutten av uke 14 iflg ul termin, og utvendige spark i uke 19, med foranliggende morkake.. Kan jo selvsagt stemme alikevel, men jeg holder en knapp på min egen termin ;o) Etter de magiske 24 ukene er passert spiller det jo ikke så stor rolle da, før vi evt går langt over menstermin. Stol på deg selv, men respekter "ekspertene" inntil videre er mitt tips! (",)
AO3 Skrevet 20. juni 2008 #7 Skrevet 20. juni 2008 Jeg ble flyttet ti dager tilbake, og likte det ikke i det hele tatt. Jeg har flere grunner til aa tro at den terminen bommer med ca en uke, men det faar naa bare vaere. Det tok et par-tre uker for min del, men naa har jeg "akseptert" den nye terminen min, og foeler meg komfortabel med den. Jeg vil raade deg til aa begynne aa regne ut etter UL-terminen med en gang, for det er den helsevesenet gaar etter, og det er den du maa forholde deg til. Du gjoer det bare verre for deg selv hvis du begynner aa tenke paa to ulike terminer. Husk at dette blir bare et problem hvis man begynner aa gaa lenge paa overtid, og det er det absolutt ikke sikkert at du gjoer! Jeg kommer til aa ta det opp med jordmor/lege hvis jeg begynner aa gaa (for) lenge paa overtid. Jordmor som tok UL paa meg sa at de fulgte opp ekstra noeye hvis det var stort sprik mellom UL og menstermin. Aa bli flyttet en uke tror jeg nok er ganske vanlig...
Mamma+♥♥♥♥jenter Skrevet 20. juni 2008 #8 Skrevet 20. juni 2008 Jeg hadde menstermin 20. oktober sist, men ble satt til 13. november på ultralyd.. Fødte 13. november faktisk;) ...Men ikke noe gøy til å begynne med nei!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå