phantomet Skrevet 19. juni 2008 #1 Skrevet 19. juni 2008 Det er ingen tvil hos hverken phantom-mannen eller phantomet at dersom en av oss skulle falle fra, vil vi at andre menneskers liv og helse skal kunne reddes ved å ta ibruk organer som er intakte. Med det som utgangspunkt var det lett å svare på en hendvendelse jeg fikk fra sykehuset igår. Jeg har nemlig blitt spurt om jeg vil donere bort morkakene til T&T etter keisersnittet til øyeavdelingen. Visstnok brukes morkakehinnene til å redde synet ved forskjellige skader på hornhinnen etc. Min blodtype er visst yndet, så jeg svarte uten betenkning ja til dette. Har dere andre et bevisst forhold til organdonasjon?
Plutseliten :) Skrevet 19. juni 2008 #2 Skrevet 19. juni 2008 Organdonasjon er en flott og viktig ting å ta stilling til. Lurt å ha snakket om dette,da slipper man å ta de beslutningene midt oppi krise og sorg. Det er jo et enormt behov for organer,og altfor mange dør desverre i den køen hvert år. Så...nå er det grønne kortet bestilt,takk for at du fikk pushet meg til å få gjort noe med det )
Maud Skrevet 20. juni 2008 #3 Skrevet 20. juni 2008 Her er vi også enige om at alt som kan brukes skal brukes. Vi går begge med kort i lommeboka :-D
Mariamin Skrevet 20. juni 2008 #4 Skrevet 20. juni 2008 Her går vi også med donasjonskort i lommeboka. Jeg hadde også svart ja uten å mukke. Vi er veldig bevisst på viktigheten med donasjon. Har jo ikke behov for organene våre etter vi er døde. Det eneste jeg ikke villet ha gjort, er å donere bort kroppen min til forskning, men det er jo en helt annen diskusjon..
coscos Skrevet 20. juni 2008 #5 Skrevet 20. juni 2008 Både mannen min og jeg er for organdonasjon, og har sagt at det ønsker vi å gjøre dersom en av oss faller fra. Men, vi har ikke skaffet oss sånt grønt kort. Hvor får man det fra?
dritgrei hei hei! Skrevet 20. juni 2008 #6 Skrevet 20. juni 2008 http://www.organdonasjon.no/index.php?page=ta-stilling her får du det.... :-)
Mariamin Skrevet 20. juni 2008 #7 Skrevet 20. juni 2008 Vi har ikke grønt kort... Fikk tak i et hefte med et laminert kort inni på apoteket.. Det er ikke grønt, men laget av stiftelsen organdonasjon
Gjest Skrevet 20. juni 2008 #8 Skrevet 20. juni 2008 Ja, ubetinga for. Eg synst egentlig at det burde vere noko ein måtte reservere seg mot, heller enn å melde seg til. Reklame i posten, for ikkje å snakke om telefosalg, derimot..... Og av alle organ eg skulle gitt bort, ville morkaka kosta minst (ikkje for å devaluere innsatsen phantomet, men du har neppe bruk for ho meir) Vi har faktisk ei morkake nedgravd i hagen. Jenta vår kom fort og fint heime på badet, det tok 40min fra eg våkna til ho var ute. Mannen tok imot, og det var rein idyll. Men så gløymte vi å ta med morkaka til sjukehuset dagen etter når vi reiste ned for kontroll, og då sat vi der med ei morkake vi ikkje heilt visste kva vi skulle gjere med. Vi synst det var ekkelt å kaste ho i søpla, så no ligg ho pent nedgravd under eit plommetre.
tebekaa Skrevet 20. juni 2008 #9 Skrevet 20. juni 2008 Donorkortet mitt ligger også i lommeboka, og de nærmeste er informert. Er blodgiver også, når jeg ikke føder eller ammer, he, he. Og så har jeg registrert meg som benmargsgiver. Har nok kanskje et ekstra bevisst forhold til dette siden vi har nær familie som kommer til å trenge organer om ikke så mange år. Har en niese med cystisk fibrose og hvis hun skal bli særlig eldre enn 30 må hun påregne å bytte både lunger og hjerte og diverse annet. Håper hun slipper å dø i donorkø, noe som flere av vennene hennes i CF foreningen har gjort. Ikke så lett for en 15-åring å vite at snart kan det være hennes tur, samtidig som hun skal forberede fremtiden med studier og jobbvalg.
Maud Skrevet 20. juni 2008 #10 Skrevet 20. juni 2008 Æsj, cycstisk fibrose er en tøff diagnose å leve med! Jeg har to i mine omgivelser med den sykdommen. En mann som dessverre døde i fjor, i en alder av 36 og som etterlot seg to fine jenter. Og en jente som er 32 og faktisk ganske frisk. Hun fikk en gutt for halvannet år siden og vurderer nå barn nummer to. Mange tøffe valg å ta når man er nødt til å innstille seg på at livet ikke varer til man er 80. Hun som var gift med ham som døde i fjor (de har vært sammen siden de var fjortiser) sa det så fint. De foretok valgene på grunnlag av at han var der da. Hun hadde ikke orket et liv sammen med ham hvis alt skulle baseres på at han kom til å bli borte. Da kunne han jo bare gi opp da, hvis alle valg skulle baseres på at han ventet å dø når som helst. Så da fikk de to fine jenter (med hjelp fra svensk helsevesen), den ene er 9 nå og den andre noen år yngre som altså må leve opp uten pappa'n sin. Uff, nå sporet jeg litt av her. Det var ikke meningen, men CF er en av de alvorlige sykdommene jeg har forholdt meg til siden jeg var liten og har sett hva det gjør med de nærmeste. Stor klem til tanten og niesen.
Karomamma Skrevet 20. juni 2008 #11 Skrevet 20. juni 2008 Huff, cystisk fibrose er en utrolig kjip og snikende sykdom!! Mange klemmer til dere som har det tett innpå!! Jeg vil gjerne donere, men får dessverre ikke lov pga sykdom. He he, jeg synes det er så viktig at jeg tar det opp med jevne mellomrom for å se om de har lempet på reglene (Norge har veldig strenge medisinske regler), men det har ikke lykkes foreløpig. Karopappa har grønt kort i lommeboka si
Tiggywinkle Skrevet 20. juni 2008 #12 Skrevet 20. juni 2008 Her går vi også med donorkort i lommeboken. Og etter at at lille nevøen min måtte ha ny benmar og det ble lett både i inn og utland etter riktig match, så har jeg som blodgiver også meldt meg som benmargsdonor. Nevøen min fikk benmarg fra Tyskland. Viktig å ha tatt stilling til dette og snakket igjennom hva man vil.
phantomet Skrevet 20. juni 2008 Forfatter #13 Skrevet 20. juni 2008 Det er det samme kortet Mariamin! Siden det ikke finnes noe Donorregister i Norge er det de etterlatte som likevel må gi grønt lys for donasjon. Og da er det greit om man har pratet om det på forhånd.
phantomet Skrevet 20. juni 2008 Forfatter #14 Skrevet 20. juni 2008 Holdkjeftenpådeg: Jeg synes heller ikke at det var rare innsatsen å gjøre for mine medmennesker å donere bort morkakene, men synes likevel det var fint å ha tenkt gjennom slikt på forhånd, før denne enkle forespørselen kom. Phantom-mannen har vært blodgiver i en årrekke, og jeg fikk klarsignal til å gjøre det samme, men så vips var jeg gravid gitt...igjen og igjen... Mannen ble også bedt om å gi blodplater pga stor mangel, men opplegget rundt ble for omfattende. 1/2 dag i dialysemaskin med tette intervaller er ikke så godt forenelig med full jobb... Men han vurderte det seriøst likevel, pga den alvorlige mangelen.
Gjest Skrevet 20. juni 2008 #15 Skrevet 20. juni 2008 Heh Eg tenkte på det etterpå at det var ein teit ting av meg å skrive. Vi har vel ikkje bruk for organer når vi er døde heller.... Eg er litt lei meg for at eg ikkje får vere bloddgiver meir,pga ein piercing. Eg har rh- og ein del andre neg i blodet, slik at det kan brukast til nyfødte, så eg har vurdert å ta ut piercingen kun av den grunn. Eg ga blod i studietida (då var reglane annleis), og eg kjente meg så vanvittig samfunnsnyttig.
selma07 og engel Skrevet 20. juni 2008 #16 Skrevet 20. juni 2008 Vi har begge donorkort!! Viktig å kunne hjelpe andre dersom ulykken er ute!!
frøydis m/ 4 Skrevet 20. juni 2008 #17 Skrevet 20. juni 2008 Utrolig viktig å tenke over dette. Vi har snakket mye om det og er begge enige om at vi er for donasjon, men kort har vi ikke skaffet oss. Det blir gjort nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå