Gå til innhold

Foreldre penger..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det dette som er de pengene man får i mnd etter fødsel?

jeg kikka litt på nav, men skjønte nada.

Jeg tjente 0kr for 3år siden. 0kr for 2år siden og 65000 ifjor.. (var student) og i følge den kalkis tingen får jeg da null foreldre penger..

mens typen som er lærling og har tjent mer en meg fikk 3000 utbetakt i mnd.

betry det at han må være hjemme med babyen da? og jeg må jobbe? Eller får vi 3000 i uka siden vi er samboere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å få foreldrepenger må du ha vært i jobb i minst 6 av de siste 10 mnd og du må ha tjent mer enn 1/2 G (ca 33 000kr). Dersom du ikke har vært i jobb nok til å få foreldrepenger får du engangsstøtte på ca 33 000 kr.. Dette skal brukes til utstyr til babyen og livsopphold i de 3 ukene før og 6 ukene etter fødsel som mammaen MÅ ta permisjon. Dersom du ikke har tjent opp rett til foreldrepenger har pappaen selvstendig opptjeningsrett - men han må også da ha jobbet i minst 6 av de siste 10 mnd.. Pappaen kan ta ut 29 eller 39 uker med permisjon i henholdsvis 100% eller 80% dekning men da MÅ du ut i enten 75% jobb eller 100% studier....

Skrevet

Takk for svar. :)

men jeg trodde alle fikk penger i uke 26 av svangerskapet jeg? uansett om man har rett på fødselspenger eller ei.. :s

Skrevet

det er kun de med engangsstønad, altså som ikke har opparbeidet seg foreldre penger som får penger før permisjonen begynner. Og når de får pengene er veldig individuelt.. Ingen regel om uke 26!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...